جهادگران بسیجی همزمان با جاری شدن سیل و خسارات قابل توجه آن در استانهای سیل زده به یاری مردم سیل زده شتافتند. در این زمینه بسیج صنعت کشور نیز به عنوان یک نهاد مردمی و خودجوش با وقوف به وظیفه شرعی و انقلابی خود در همه ردههای استانی وارد صحنه شد تا مرهمی برای مشکلات و درد مردم سیل زده این استان ها باشد.
بسیج صنعت در قالب گروه های جهادی در استان های خوزستان، لرستان و گلستان دست به اقدام انقلابی و جهادی برای یاری رساندن به مردم سیل زده این استانها زد.
اقدامات ستادی صورت گرفته از سوی بسیج صنعت
ایجاد گروه های جهادی با سازماندهی پاسدار های رسمی سازمان در قالب سه گروه جهادی شهید امیری 1و 2 و 3
تقسیم گروهها بنا به ظرفیتهای موجود به استانهای سیل زده براین اساس گروه شهید امیری (1) به استان خوزستان گروه شهید امیری (2) استان لرستان گروه شهید امیری (3) استان گلستان
سازماندهی گروه های جهادی بسیجیان متخصص بسیج وزارتخانه های تابعه نیرو، نفت، فناوری اطلاعات وصمت واعزام این عزیزان با همکاری مرکز بسیج وزارتخانه هابراساس جدول زمانبندی
برگزاری جلسه مشترک با گروه های جهادی ستاد سازمان ومسئولین گروهای اعزامی وزارتخانه ها به جهت ایجاد قرارگاه های استانی از مجموعه گروهای جهادی اعزامی بسیج متخصصین صنعت برای هماهنگی بیشتر در اجرای ماموریت امداد رسانی
فراخوان عمومی در سطح بسیج صنعت استان ها به جهت سازماندهی نیروهای بسیجی متخصص داوطلب بهمراه هماهنگی بیشتر برای استقرار قرارگاه ستادی بسیج متخصصین صنعت در استان های سیل زده
هماهنگی با رئیس شرکت شهرکهای صنعتی کشور به جهت سازماندهی کمکهای مردمی واحدهای تولیدی در شهرکها، نواحی و لکههای صنعتی دیگر استان ها و هماهنگی بیشتر جهت حضور نیروهای متخصص بسیج در شهرکهای صنعتی آسیب دیده براثر سیل در استانهای سیل زده
هماهنگی با مجموعه بسیج وزارتخانه های تابعه جهت اخذ کمک های مردمی کارکنان وزارتخانه ها وانتقال این کمک ها به مناطق سیل زده
برگزاری جلسه مشترک بصورت ویدئو کنفرانس با مسئولین بسیج صنعت استانها به جهت جمع آوری کمکهای مردمی بخش صنعت استان ها وسازماندهی منابع انسانی بسیج متخصص بسیجی جهت حضور هدفمند و زمانبندی شده به مناطق سیل زده
اقدامات انجام شده توسط گرو ه جهادی شهید امیرمهرداد 1 از تاریخ 25 تا 27 فروردین
گروه جهادی شهید امیرمهرداد 1 با مدیریت مسئول سازمان و هیات همراه از مناطق سیل زده استان خوزستان جهت بررسی مشکلات و احصاء معضلات و ارائه راهکارها طی سفر تخصصی 3 روزه از یکشنبه مورخ 25/1/1398 لغایت سه شنبه مورخ 27/1/1398 سازماندهی و اعزام شد که گزارش اقدامات به شرح ذیل اعلام می شود.
بازدید و بررسی وضعیت کریدور نفتی
باتوجه به حساسیت موضوع انتقال نفت و گاز شیرین و ترش از منطقه غرب اهواز (دغاغله) به منطقه شرق رودخانه کارون (واش واتر) و اهمیت بالای وجود شیرهای قطع کننده جریان LBV که از بروز فاجعه انسانی و فاجعه زیست محیطی از رودخانه کارون و کریدور پل فلزی بازدید به عمل آمد.
پس از بالا آمدن سطح آب رودخانه و احتمال آسیب رسیدن به پل مزبور، بصورت لحظه ای سطح آب رصد شده و به ستاد بحران گزارش میشد.
در اقدامی جهادی برای جلوگیری از شکست پل بعلت انسداد حاصل از آوردهای فیزیکی سیلاب توسط گردانهای حوزه شهید تندگویان و تیم علمی که راهکارهای ایمن و تسریع پاکسازی انجام می شد.
بازدید میدانی از پل مزبور و تاسیسات مجاور و مناطق سیل زده روستای سیدخلف و دغاغله بوسیله قایق انجام شد.
بازدید و بررسی از تاسیسات آبرسانی مناطق نفتخیز جنوب (واش واتر)
تاسیسات آبرسانی مناطق نفتخیز جنوب در سال 1357 مورد بهره برداری قرار گرفت. واحد آبرسانی در طول ماه با متوسط فرآورش و تصفیه 40000مترمکعب در روز آب شرب و فضای سبز شهرک نفت و کوی فداییان اسلام، خرمکوشک، تأسیسات شرکت های کارون و مارون و ستادی، دکل های حفاری و لوله های مغزی سیار و آب شرب قسمتی از شرکت ملی پخش و تأسیسات نظامیه را تأمین می کند.
باتوجه به موارد فوق درصورت زیر آب رفتن پمپهای مکنده، عملیات صنعت نفت جنوب دچار اختلال خواهد شد.
جلسه شورای بسیج وزارت نیرو در خوزستان
درمورخه 26/01/98 با حضور گرو های جهادی بسیج متخصص وزارت نیروی ودکتر شهبازی جلسه هماهنگی بسیجیان متخصص وزارت نیروی اعزامی به مناطق سیل زده خوزستان برگزار وطی آن علاوه بر اخذ گزارشات اقدامات در بخش آب وبرق در مناطق سیل زده استان در خصوص نحوه ادامه فعالیت های جهادی متخصصین بسیجی وجمع بندی نیازمندیهای منابع انسانی متخصص وتجهیزات تخصصی مطالبی ارائه شود.
جلسه شورای بسیج وزارت نیرو در خوزستان
جلسه فرماندهان بسیج وزارت نفت جنوب و شورای سازمان بسیج مهندسین صنعتی در مورخه 26/01/98 برگزار وموارد ذیل مطرح شد
بازدید وبررسی وضعیت تاسیسات نفتی اهواز 3
باتوجه به اهمیت مخازن غرب اهواز و وجود واحدهای بهره برداری، نمک زدایی، تقویت فشار گاز و آماک
(جمع آوری گازهای همراه) و سالن غذاخوری و درمانگاه شبانه روزی و ضرورت صیانت از تاسیسات در جوار رودخانه کارون و کانال سلمان سیل بندی به طول 7 کیلومتر در غرب کارون و برای صیانت از تاسیسات شرق کارون در مجاورت رودخانه (مجموعه اهواز 5 شامل واحد بهره برداری و تقویت) سیل بندی به طول 2 کیلومتر احداث شود.
بازدیدوبررسی وضعیت تاسیسات نفتی نظامیه
این تاسیسات در کیلومتر جاده اهواز شوش وظیفه توزیع سوخت 4 استان را برعهده دارد که در صورت
آب گرفتگی و عدم امکان دسترسی تامین سوخت 4 استان دچار مشکل میشد. در دومین روز بازدید از مناطق سیل زده از تاسیساتی که با تلاش شبانه روزی نیروهای بسیج مهندسین و تندگویان از آسیب ناشی از سیل در امان ماندند بازدید به عمل آمد. یادآور می شود زیر ساختهای جاده ای اطراف تاسیسات نظامیه علی رغم تلاشهای بسیار سایر ارگانها زیر آب رفت
بازدید و بررسی وضعیت کمپ الهایی
کمپ الهایی در جوار روستای الهایی در جاده اهواز شوش قرار دارد. پایگاه سلامت بهداشت روانی - اجتماعی مناطق نفت خیز جنوب و کادر درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز باحضور در محیطهای عمومی و چادر سیل زدگان در دو گروه آقا و خانم ضمن بررسی مشکلات و شنیدن مطالبات مردم نسبت به ارائه مشاوره های لازم و ایجاد محیطی آرام و مفرح برای کودکان موجب شور و نشاط در محل اسکان گردید و امیدواریم گوشه ای از آلام این مردم تسکین یابد.
شایان ذکر است پایگاه سلامت بهداشت روانی- اجتماعی خانواده با هدف کاهش فشارهای روانی ناشی از حادثه سیل و در بین سیل زدگان بخش الهایی راه اندازی شد. در این پایگاه روزانه دو گروه 10 نفره از کارشناسان مددکاری اجتماعی، امور بانوان و امور ورزش خدماتی در حوزه بازی درمانی، کتابخوانی، ورزش و خدمات مشاوره به سیل زدگان ارائه می دهند.
بازدید و بررسی وضعیت خطوط لوله و مخابرات
از مجموعه خطوط لوله و مخابرات بازدید انجام شد. اهمیت مجموعه خطوط لوله و مخابرات در انتقال نفت و گاز از حیث ایستگاههای تقویت و مساله انتقال که بعلت پراکندگی پالایشگاه ها و واحدهای نمک زدایی و آماک طیف وسیعی را شامل می شد که همگی بحمدالله با تلاش شبانه روزی، تخلیه بموقع لین ها آبگیری بهنگام و ایجاد سیل بند محافظت شدند.
علاوه برموارد ذیل می توان اقدامات ذیل نیز به فعالیت های این گروه افزود.
اقدامات انجام شده توسط گرو ه جهادی شهید امیر مهرداد 2 از تاریخ 20 الی 29 فروردین
گروه جهادی شهید امیری (2) با مدیریت بررسی و تحلیل این سازمان برادر پاسدار حقیقت و هیات همراه از مناطق سیل زده استان لرستان جهت بررسی مشکلات و احصاء معضلات و ارائه راهکارها از سه شنبه مورخ 20/1/1398 لغایت پنج شنبه مورخ 29/1/1398 سازماندهی واعزام گردیدکه گزارش اقدامات به شرح ذیل اعلام می شود.
سازماندهی گروههای جهادی
با همکاری بسیج متخصصین استان درقالب دو گروه جهادی 5 نفره به همراه سازماندهی گروه جهادی بسیج متخصصین وزارت نیرو دربخش آب در قالب گروه های 4 نفره به استعداد 30 گروه بسیجی وسازماندهی گروه جهادی و تعاملات لازم با مجموعه اداره کل برق استان به جهت استمرار روند امدادرسانی تخصصی عناصر بسیجی به استعدا 70 گروه 3نفره هماهنگی و تعامل با اداره کل گازرسانی استان در راستای به کارگیری عناصر بسیجی در ماموریت اتصال شبکه گارشهرها و روستاهای آسیب دیده درقالب 5 تیم 8 نفره
تخلیه گل ولای منازل مسکونی
در مناطق سیل زده پل دختر ومعمولان وروستاهای همجوارباهمکاری نیروهای داوطلب بسیجی متخصصین صنعت استان به ظرفیت 2گروه 5 نفره به میزان 80 نفرروز تخلیه گل ولای تعدادی از منازل مسکونی صورت گرفته
کمک در توزیع کمکهای مردمی
کمک های مردمی که ازطریق واحد های تولیدی بخش صنعت استان یا دیگر استان ها ی کشور که دراختیار بسیج مهندسین صنعت استان قرارگرفته توسط نیروهای جهادی داوطلب سازماندهی شده در بین مردم آسیب دیده سیل توزیع شد
اتصال خط لوله انتقال آب روستای چم مهر
گروه اعزامی با همکاری گروهای جهادی داوطلب بسیجی متخصصین استان لرستان وهماهنگی آب منطقه ای شهرستان پل دختر اتصال خط لوله ی انتقال آب روستای چم مهر اقدام گردید ودراین ارتباط آب 400 واحد مسکونی روستایی که به دلیل سیل دچار قعطی آب شرب شده بودند مرتفع شد که گزارش تصویری متعاقبا ارسال می شود.
بازبینی و بررسی شبکه اتصال آب و فاضلاب شهری
طی بازبینی به عمل آمده از شهرهای پل دختر، معمولان، دوره چگینی،ملاوی،کوهدشت و نورآباد و 796 روستای همجوار با استفاده از ظرفیت 30 گروه جهادی متخصصین بسیجی وزارت نیروی
لازم به ذکر است دراین راستا عزیزان متخصص بسیج به مدت 7 روزبااستفاده از تجهیزات تخصصی همراه اقدام به رفع مشکلات موجود در بخش انتقال آب و فاضلاب منازل مسکونی ودرپاره ای ازموارد صنعتی نموده که در زمان تدوین این گزارش 784 روستا به همراه شهره های آسیب دیده استان کاملا به شبکه آب و فاضلاب متصل و 12 روستا مورد بررسی و تلاش جهت تصال شبکه آب بودند.
لازم به ذکر است دراین ارتباط بالغ 780 نفرروز کار از ظرفیتهای نیروهای جهادی متخصصین بسیج به کارگیری شده است.
بازبینی وبررسی وضعیت شبکه توزیع برق
دراین ارتباط بالغ بر 70 تیم جهادی بسیج متخصصین وزارت نیروی دربخش برق به مدت 12 روز تا زمان تدوین گزارش شهرستان های پل دختر دوره چگینی ،الیگودرز،ملاوی وکوهدشت بهمراه 670 روستای همجوار را درقالب 2520روز نفرکار مورد بررسی وبازبینی با محوریت موارد ذیل قرار دادند .
لازم به ذکر است بنا به برآوردی که تاکنون احصاء گردیده شبکه توزیع برق 670 روستا که داری مشکلات فنی بودند635روستا اصلاح گردیده و35 روستا دیگر نیز سیرمراحل پایانی خود را جهت اصلاح وتعمیر شبکه طی می کند.
بازبینی وبرسی شبکه توزیع گاز
در این راستا تعداد 4 گروه 8نفره از بسیجیان متخصص بهمراه 60 نفراز پرسنل زحمت کش خطوط لوله گاز در شهرستان های پل دخر ،دوره چگینی ،کوهدشت ،الیگودرز وملاوی وتعدا 780 روستای همجوار را درمدت 8 روز
مورد بازبینی وبررسی قرارداده که درحال حاضر بغیر از روستاهایی که دیگر امکان اسکان درآنها موجود نمی باشد مابقی شهرهای وروستا ها آسیب دیده دیگر مشکلی برای اتصال انشعاب گاز ندارند.
سرکشی ازواحد های تولید وپخش صنعت استان لرستان
دراین راستا گروه اعزامی با همکاری 5 نفر از نیروی های داوطلب بسیجی متخصص صنعت استان با حضور میدانی از شهرک های صنعتی آسیب دیده شامل خرم آباد اول و دوم وسوم بهمراه بروجرد ،کوهدشت ،الشتر ،درود اول و دوم وتعدادی از واحد های صنعتی که خارج از شهرک های صنعتی بوده وآسیب دیده با همراهی اداره صنعت ومعدن استان وشرکت شهرکهای صنعتی بازدیدی بعمل آمده که گزارش آسیب های ایجاد شده براثر سیل به شرح پیوستی حضورتان ارسال می شود.
حضور میدانی از مناطق سیل زده واخذ اطلاعاتی میدانی
در این راستا گروه اعزامی با استفاده از جلسات واخذ اطلاعات از دستگاهای خدمات رسان وحضورمیدانی درمناطق اطلاعات تقریبی به شرح ذیل جمع آوری نموده که جهت استحضار ارائه می شد.
1-9-3) تعداد 400 واحد مسکونی در شهرستان پل دختر وروستاهای اطراف براثر سیل کاملا تخریب شده
2-9-3) تعداد 250 واحد مسکونی درشهرمعمولان وروستاها ی همجوار براثر سیل کاملا تخریب شده
3-9-3) تعداد 000/10 واحد مسکونی در کل استان لرستان براثر سیل آسیب دیده که از این تعداد قریب به 75 واحد کاملا تخریب وتعداد 9250 واحد مسکونی نیاز به تعمیرات دارد لازم به ذکر است درخصوص لوازم
منزل که که مایحتاج اولیه زندگی را شکل می دهد خسارت جدی به مناطق سیل زده وارد گردیده که جهت ارائه اطلاعات دقیق تر نیاز به بررسی بیشتری دارد .
4-9-3) شهرکهای صنعتی خرم آباد اول ودوم وسوم بهمراه شهرک های صنعتی بروجرد ودرود اول ودوم والیگودرز بهمراه ناحیه صنعتی کوهدشت دچار آسیب سیل شده ودربخشی اززیر ساخت های شهرک ها مشکلاتی ایجاد گردیده که به پیوست گزارش ارسال می شد.
خسارت وارده به واحد های تولیدی خارج از شهر ک های صنعتی
تعدای واحد های تولیدی که عمدتا در مکانهای مستقل حضور داشتند وبراثر سیل دچار آسیب گردیدند بالغ بر 65 واحد بوده ومیزان خسارات وارده بالغ بر 000/000/000/000/000/3 ریال معادل سیصد ملیارد تومان است
خسارت وارده به واحد های معدنی
تعداد واحد های معدنی که براثر سیل دچار آسیب گردیده اند بالغ بر 000/000/000/000/000/2 معادل دویست ملیارد تومان است.
پیشنهادات در خصوص کمک به احیای واحد های تولید استان
پس از بررسی گزارش گروه اعزامی موارد ذیل بعنوان کمک به احیاء صنعت وواحد های تولیدی آسیب دیده از سیل در این استان پیشنهاد می شود.
1-10-3) استمحال بدهی واحد های تولیدی آسیب دیده در بخش جریمه دیرکرد های اقساط پرداختی طی سال 1398 وایجاد یک فرصت زمانی برای تنفس اقتصاد این واحدها در مدت زمان پرداخت بدهی تسهیلاتی در سال جاری
2-10-3) بخشودگی مالیاتی حداقل برای سال 1398 که به امضاء استاندار ومدیران اجرایی شهرستان های آسیب دیده بعنوان یک سند حقوقی رسیده باشد.
ارائه تسهیلات کم بهره به واحد های تولیدی آسیب دیده
استفاده از اعتبار کمک فنی واعتباری دولت در جهت رونق تولید واحیاء واحد های تولید آسیب دیده لازم به ذکر است طی بررسی های بعمل آمده این ردیف بودجه در حال حاضر در اختیار دولت بوده وامکان بهره برداری از آن را دربازه زمانی کوتاه دارد.
پیش بینی یک سبد حمایتی بیمه ای که حوادثی چون سیل را پوشش دهد البته با ارئه تسهیلات شرکت شهرک های صنعتی
پیشنهادات این گروه
پس از بررسی گزارش گروه اعزامی موارد ذیل بعنوان بالابردن بهرهوری توان ستاد های امداد رسان در این استان پیشنهاد می شود.
در این جا برای آنکه حق مطلب به نحوه احسن ادا گردد بنا به گزارش گروه اعزامی باید اشاره نمود حضور نیرو های مردمی چه درقالب گرو های جهادی خودجوش بسیجی وچه نیروهای مستقل مردمی وارگانهای دولتی همچون سپاه وارتش وبنیاد مسکن و... بسیار باشکوه ومثال زدنی وبیانگر وحدت ملی ووحدت کلمه بود به گونه ای که مردم محلی اذعان داشتند به قدری همدلی وهم آوایی وهمدردی بین نیروهای جهادی موج می زند که برای ما خاطرات روزهای جنگ را یادآوری کرده.
اما با تمام این اوصاف اگر موراد ذیل لحاظ گردد مطمئنا ما بهره وری بیشتری از این ظرفیت های مردمی ونهادهای انقلابی خواهیم داشت.
بلوک بندی
بلوک بندی براساس سپاه های استانی شاید برروی کاغذ البته به گفته مدیران اجرایی محلی وبرخی مدیران لشکری اتفاق افتاده بود اما عملا توان موجود منابع انسانی جهادی خدمتگزار وخودجوش بصورت هدفمندنبود بگونه ای که هر محله مشخصا متولی ومدیریتی مشخص داشته باشد که از ابتدا تا پاکسازی آخرین واحد مسکونی از گل ولای براساس ظرفیتهای موجود اقدام نماید وجود نداشت ونیروها بصورت پراکنده وآنهم آتش به اختیار در محلات جهت کمک به مردم حرکت می کردند که این مطلب امر کمک رسانی را طولانی تر ودرخواست مردم آسیب دیده را برای هدایت خودسر به سمت محله های خود بدون برنامه ریزی بیشترمی کرد که ماحصل این نوع عملکرد آن می شد که یک محله کاملا پاکسازی وحتی بیشتر از ظرفیت خود خدمات جهادی دریافت نماید ومحله ی دیگر اصلا خدماتی دریافت ننماید ودرنهایت این امر منجرب به نارضایتی بخشی از مردم آسیب دیده شده بود.
عدم مدیریت متمرکز در پشتیبانی
عدم وجود یک مدیریت متمرکز بحران به جهت استفاده از همه ظرفیتها بصورت بهره وری بالا از توانمندی دستگاها ونهادهای چون ارتش وبنیاد مسکن وپاره از تجهیزات سنگین سپاه حاضر درصحنه باعث شده بود که زنجیره اتصال بین نیرو های جهای میدانی که نیاز به تجهیزات سنگین برای تکمیل عملیات خروج گل ولای داشتند میسر نبود. لذا ما نیاز به یک مدیریت متمرکز قرارگاهی در چنین مواردی داریم.
عدم جانمایی مناسب موکب ها
عدم کنترل جانمایی موکب ها مردمی باعث گردیده بود در یک محله ماتجمیع این موکب ها راداشته باشیم و در محله ی دیگر هیچگونه خدمات اینچنینی نداشته باشیم لازم به ذکر است موارد ایمنی وامنیتی چون بی تروریسم را نیز بعنوان تهدیدچنین عدم نظارتی باید افزود.
عدم وجود شبکه توزیع کمک های مردمی
عدم وجود یک شبکه توزیع مناسب براساس بلوک بندی که مشخصا اطلاعات افراد وخانوداه ی آسیب دیده درآن مشخص باشد تا درزمان توزیع کمک های مردمی حتی المقدور عدالت نسبی لحاظ شود موجبات نارضایتی مردمی را ایجاد کرده بود.
علاوه بر موارد فوق در خصوص پیشگیری وکاهش خسارت ناشی از سیل می توان نکات ذیل را پیشنهاد کرد.
رودخانه، خانه رود است
براین اساس باید مدیریت بحران استان ومتعاقبا شهرستان های تابعه ترتیبی اتخاذ نموده که حریم رودخانه از ساخت وساز غیر قانونی پاک سازی شود.
لای روبی حاشیه رودخانه های پر خطر
عمده مشکلات بوجود آمده به جهت عدم لای روبی حاشیه رودخانه های پر خطر می باشد لذا مقتضی است مدیریت بحران استان وشهرستان های تابعه اهتمام لازم را دراین خصوص داشته باشند.
ساماندهی آبهای سطحی
مجموعه آبخیز داری با توجه به ماموریت ذاتی خود که ساماندهی آبهای سطحی درارتفاعات بالادست وپایین دست رودخانه های پرخطر می باشد در قالب مدیریت بحران استان وشهرستانهای تابعه دراین خصوص اهتمام ویژه ای داشته باشد.
پی ریزی وایجاد استحکام مناسب پل های ارتباطی
طی بررسی بعمل آمده برخی از پل های احداث شده برروی رودخانه های پرخطر دارای پی ریزی نامناسب وعدم استحکام کافی بوده ضمنا دارای ارتفاع مناسب برای چنین رودخانه های نیز نبوده که در جریان سیل بیشترین آسیب را باتخریب خود درسطح شهرستان ها وروستا های همجوار ایجاد کرده بودند این درحالیست که پل دارای قدمت هزارساله چندین برابر ارتفاع پل های جدیدمی باشد .
ساخت سدهای مورد نیاز
عدم پیگیری پروژه ساخت سدهای مورد نیاز برروی رودخانه های این استان که به نوعی می توانست کاملا سد مقاومی برای پیشگیری از چنین فاجعه های باشد.
لازم به ذکر است درخصوص این سد ها کارمطالعاتی کاملا انجام شده ودر برخی دیگر کار نیمه کاره رها شده که خود در شدت سیل ایجاد شده بی تاثیر نبوده واز همه مهمتر آنکه اگر درساخت این سد ها اهتمام ویژه ای بعمل می آمد
مطمئنا در بخش استان پایین دست از لحاظ حوزه آبی یعنی خوزستان ما شدت خیلی کمتری از لحاظ سیل دچار می شدیم.
رانش زمین
عدم ایجاد سده های هدفمند با محوریت تامین آب شرب موجب برداشت بی رویه آب از سفرهای زیر زمینی گشته که خود منجرب به رانش زمین ودرنهایت این امر منتهی به تغییر مسیر های طبیعی رودخانه های فصلی و آب روانه های سطحی گردیده ودرنهایت بر شدت سیل افزوده است.
مراکز صنعتی
در این بخش باید عنوان کرد عمده مشکلات به وجود آمده در بخش واحد های تولید مربوط به واحدهای است که خارج از شهرک های صنعتی جانمایی شده درواقع قریب به 70% از واحد های تولید این استان خارج ازشهرک های صنعتی واتفاقا در مناطق که در بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله در معرض خطر است لذا با توجه به آنکه شهرکهای صنعتی در ارتفاعات بالادست بوده و از لحاظ مقاومت خاک و دیگر مشخصات دارای استاندارد های لازم است پیشنهاد می شود با دادن امتیازات مناسب انگیزه و امکان انتقال صنایع را به شهرک های صنعتی مهیا کنند.
اقدامات انجام شده توسط گروه جهادی شهید امیرمهرداد 3 از تاریخ 19 تا 23 فروردین
گروه جهادی شهید امیری (3) با مدیریت کارآمدی این سازمان برادر پاسدار سید محمدرضاحسینی و هیات همراه از مناطق سیل زده استان گلستان جهت بررسی مشکلات و احصاء معضلات و ارائه راهکارها ازدوشنبه مورخ 19/1/1398 لغایت جمعه مورخ 23/1/1398 سازماندهی واعزام گردیدکه گزارش اقدامات به شرح ذیل اعلام میشود.
برگزاری جلسه با بسیج مهندسین استان و نواحی شهرستان های آق قلا وگمیشان
برگزاری جلسه با رئیس شهرک صنعتی شهرستان
برگزاری جلسه با رئیس صنعت ومعدن وتجارت استان
این جلسه که در مجموعه اداره کل صنعت ومعدن وتجارت استان هول محورهای ذیل برگزار شد
برگزاری جلسه با ادارت خدمات رسان
این جلسه که با حضور کارشناسان آب و برق و گاز وبرخی ازادارات خدمات رسان برگزار شد شامل مصوبات ذیل است.
بازدید میدانی از بخش های صنعتی آسیب دیده
در این ارتباط با هماهنگی بعمل آمده با همکاری نیرو های جهادی متخصص بسیجی از شهرکهای صنعتی آق قلا ونواحی صنعتی اطراف شهرستان بازدید به عمل آمده است.
انتهای پیام/