کد خبر: ۷۳۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ 10 April 2019

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن اشاره به وضعیت تغذیه‌ای ساکنان مناطق سیل‌زده کشور، گفت: مناطق سیل‌زده در استان‌هایی هستند که از گذشته هم برخی کمبودهای تغذیه‌ای را داشته‌اند، بنابراین بعد از اتمام این بحران باید برای ارتقاء امنیت غذایی در این مناطق برنامه‌ریزی شود.

دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بهبود تغذیه مردم مناطق سیل‌زده، گفت: بحث مدیریت تغذیه در شرایط بحران و بروز بلایایی چون سیل و زلزله یکی از برنامه‌ها و اقداماتی است که ما در دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت آن را دنبال می‌کنیم.

رصد گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای در مناطق سیل‌زده

وی با اشاره به اهمیت مدیریت تغذیه در شرایط بحران، افزود: در این زمینه رصد و پیگیری وضعیت گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای مانند کودکان زیر پنج سال، مادران باردار، سالمندان و کسانی که از نظر تغذیه‌ای آسیب‌پذیرند و سریع‌تر در معرض مشکلات تغذیه‌ای و سوء تغذیه قرار می‌گیرند، در شرایط بحران در اولویت قرار دارد و حتما باید به صورت تک به تک شناسایی و این اطمینان حاصل شود که وضعیت غذایی آنها مناسب است؛ به‌طوری که غذا و بسته‌های غذایی به آنها رسیده و وضعیت تغذیه‌ای‌شان مناسب باشد.

عبداللهی با بیان اینکه یک کمیته ملی در حوزه مدیریت تغذیه در بحران در سازمان مدیریت بحران وجود دارد، ادامه داد: دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نقطه کانونی بحث تغذیه در این کمیته ملی محسوب می‌شود. بر همین اساس کمیت و کیفیت بسته‌ها و سبد غذایی از نظر میزان انرژی، پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز افراد حادثه‌دیده از سوی کارشناسان تغذیه دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت بررسی و تعیین شده و ترکیب سبد غذایی را که باید در شرایط بحران به مردم ارائه شود، تعریف و به صورت بسته‌های غذایی یک روزه، سه روزه و یک ماهه تعیین می‌کنیم. این بسته‌ها هم از طریق هلال احمر تهیه و توزیع می‌شود. کمااینکه در حال حاضر در مناطق سیل‌زده بسته‌های یک روزه، سه‌روزه توزیع شده‌اند و بسته‌های یک ماهه نیز در حال توزیع هستند که شامل اقلام غذایی مورد نیاز بوده و سعی شده که به نیازهای غذایی چون تامین انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌ها برای جمعیت آسیب‌دیده پاسخ داده شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: در عین حال یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه مدیریت توزیع مواد غذایی در زمان بحران این است که توسط کارشناسان تغذیه معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی در مناطق سیل‌زده، نظارت‌هایی را در حوزه تغذیه افراد انجام می‌دهیم. یکی از وظایف ما و کارشناسان تغذیه در معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، رصد، پایش و نظارت بر توزیع بسته‌های غذایی در بین مردم است. بر این اساس مدیریت توزیع باید به‌گونه‌ای باشد که مطمئن باشیم که همه مردم بویژه در مناطق دور افتاده بسته‌های غذایی را در اختیار دارند.

نیاز به تنوع غذایی برای سیل‌زدگان و برنامه وزارت بهداشت

عبداللهی با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای افزایش تنوع غذایی در مناطق سیل‌زده، گفت: در حال حاضر در راستای افزایش تنوع غذایی در مناطق سیل‌زده با هلال احمر و خیرین هماهنگ کردیم تا علاوه بر بسته غذایی تعریف شده که از سوی هلال احمر توزیع می‌شود، یکسری اقلام غذایی دیگری مانند شیر استریل، خشکبار، کمپوت، میوه‌های پوست‌کندنی مانند پرتقال یا موز در کنار بسته‌های هلال احمر، تهیه و توزیع شوند. البته باید توجه کرد که هر نوع میوه‌ای را به دلیل در دسترس نبودن آب نباید در این مناطق توزیع کرد؛ چراکه ممکن است آلوده شوند.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از کمبود تغذیه‌ای مردم مناطق سیل‌زده باید ویتامین‌ مورد نیازشان از طریق میوه، شیر و لبنیات استریل و… به‌ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر تامین شود، اظهار کرد: بنابراین در حال حاضر این هماهنگی‌ها را انجام می‌دهیم تا این نوع اقلام غذایی هم با هماهنگی هلال احمر در اختیار سیل‌زدگان قرار گیرد.

خطر سوءتغذیه برای سیل‌زدگان

عبداللهی افزود: از طرفی کارشناسان تغذیه معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق سیل‌زده هم موظف شدند که بعد از کاهش حالت بحران در جمعیت سیل‌زده و بویژه بر روی گروه‌های آسیب‌پذیر یک ارزیابی سریع درباره وضعیت تغذیه‌ای آنها انجام دهند. زیرا معمولا در این مواقع به دلیل کم شدن دسترسی به غذا، گروه‌های آسیب‌پذیر ممکن است به سرعت در معرض خطر سوءتغذیه قرار ‌گیرند. بنابراین لازم است که با یک ارزیابی سریع تغذیه‌ای این افراد شناسایی شده و کسانی که در معرض سوء‌تغذیه هستند، شناسایی و مداخلات، اقدامات و مراقبت‌های خاصی برایشان انجام شود.

نکات بهداشتی که موکب‌های فعال در مناطق سیل‌زده باید رعایت کنند

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به فعالیت موکب‌ها برای تهیه غذای گرم در مناطق سیل‌زده کشور، گفت: در حال حاضر افراد با ایجاد موکب‌هایی زحمت می‌کشند و برای مردم مناطق سیل‌زده غذای گرم تهیه می‌کنند که باید به آنها خداقوت گفت. در عین حال کسانی که در حال حاضر زحمت تهیه و توزیع غذای گرم را می‌کشند باید در بهداشت مواد غذایی و آب نهایت دقت را داشته باشند. زیرا آلودگی در مواد غذایی یا آب، می‌تواند خطرناک باشد و بیماری‌هایی مانند مسمومیت‌های غذایی، اسهال و استفراغ، وبا، هپاتیت A و… را ایجاد کند. بنابراین مهم است که در تهیه و توزیع مواد غذایی دقت کنند.

عبداللهی تاکید کرد: از طرفی خود مردم هم باید بعد از دریافت غذای گرم آن را در زمان کوتاهی مصرف کنند و نگه ندارند. در صورتی که غذا زیاد هم آمد، باقی‌مانده آن را برای مصرف دوباره نگه ندارند. زیرا امکان دارد در آن شرایط دچار آلودگی شده و منجر به بیماری‌های گوارشی شود.

خیرین چه اقلام غذایی را برای سیل‌زدگان ارسال کنند؟

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خطاب به خیرینی که برای ارسال اقلام غذایی به مناطق سیل‌زده اقدام می‌کنند نیز نیز گفت: خیرین هم اگر می‌خواهند کمک تغذیه‌ای به سیل‌زدگان انجام دهند، یکسری اقلام غذاییِ دارای ارزش غذایی مانند غذای کمکی برای کودکان، غذاهای بسته‌بندی‌شده و استریل، میوه، خشکبار، مغزها و… را با هماهنگی معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال کنند تا بعد این اقلام با کمک هلال احمر توزیع شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

شرایط بهداشتی آب و غذای سیل‌زدگان تحت کنترل است

وی درباره نحوه نظارت بر بهداشت مواد غذایی و آب از سوی وزارت بهداشت، گفت: نظارت بر توزیع آب و مواد غذایی بر عهده وزارت بهداشت است و بازرسین بهداشت محیط به شدت و با دقت این موضوعات را دنبال می‌کنند. زیرا آلودگی آب می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بر همین اساس در حال حاضر در مناطقی که از آب شَرب اطمینان نداریم، آب بسته‌بندی شده معدنی توزیع می‌شود و بازرسین بهداشت محیط شرایط را تحت کنترل دارند تا آلودگی در آب ایجاد نشود. درباره مواد غذایی هم این موضوع وجود دارد و مواد غذایی و مکان‌های تهیه و توزیع آن‌ها تحت نظارت و کنترل قرار می‌گیرند. در عین حال خود مردم هم باید مسائل بهداشتی را رعات کنند تا به دلیل آب یا غذای آلوده دچار مشکل نشوند. خوشبختانه تاکنون مسمومیت‌های غذایی یا بیماری‌های ناشی از آلودگی آب یا غذا در مناطق سیل‌زده نداشتیم و شرایط تحت کنترل است.

نیاز به همکاری همه بخش‌ها برای نجات سیل‌زدگان از ناامنی غذایی

عبداللهی درباره امکان کمبود ریزمغذی‌ها در ساکنان مناطق سیل‌زده نیز اظهار کرد: از این به بعد باید برای استان‌هایی که در حال حاضر دچار سیل شده‌اند، تمهیدات بیشتری به لحاظ تامین امنیت غذایی اندیشیده شود. زیرا این‌ها استان‌هایی هستند که از گذشته هم برخی کمبودهای تغذیه‌ای را داشته‌اند و بعد از اتمام این بحران باید برای ارتقاء امنیت غذایی در این مناطق برنامه‌ریزی کنیم. این اقدام از طریق دبیرخانه شورای عالی سلامت و کارگروه تخصصی تغذیه و امنیت غذایی که تمام بخش‌ها اعم از کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و… در آن عضو هستند، باید به صورت برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت برای بهبود امنیت غذایی در این استان‌ها اقدام شود و اجازه بروز سوء‌تغذیه و ناامنی غذایی در این مناطق را ندهیم. حتما باید در این حوزه فکر کنیم. زیرا این مناطق در خطر بروز سوءتغذیه و ناامنی غذایی قرار خواهند گرفت؛ چراکه کشاورزی این مناطق از بین رفته و مهم است که همه بخش‌ها همکاری کنند که بتوانیم بحث تامین امنیت غذایی را در این مناطق پیش بریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار