کد خبر: ۵۶۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۹ 04 July 2015
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: شیوع بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان در ترکیه، صادرات تخم مرغ از استان البرز به کشور عراق را تحت تاثیر قرار داده و افزایش آن را باعث شده است.
شیوع آنفلونزای مرغی در ترکیه، صادرات تخم مرغ ایران به عراق را افزایش داد
مجتبی تقی زاده روز پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بازار تخم مرغ استان البرز در سال جاری شرایط خاصی را تجربه کرده است، افزود: همه ساله پنج ماهه اول سال به لحاظ کاهش تقاضا و ثابت ماندن تولید، کاهش قیمت تخم مرغ را در بازار داشتیم.
وی اظهار داشت: امسال به دلیل بروز بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان در کشور ترکیه و ایجاد مشکل برای صادرات از ترکیه به عراق به لحاظ شرایط امنیتی حاکم بر منطقه، شرایط مساعدی را برای صادرات تخم مرغ مازاد ایران فراهم کرد.
وی ادامه داد: در سه ماهه اول امسال یک روند ثابت صادرات تخم مرغ به عراق و دیگر کشورهای منطقه فراهم شد به طوری که طی این مدت مقدار هزار و 532 تن از مبدا استان البرز به کشور عراق صادر شده بطوریکه معادل هفت درصد تولید استان در این دوره زمانی بوده است.
تقی زاده افزود: این صادرات بسیار کاهش پیدا کرده و باعث شده افت محسوسی را در قیمت تخم مرغ درداخل کشور داشته باشیم به نحوی که اکنون قیمت به حدود زیر قیمت تمام شده رسیده و برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد.
وی تاکید کرد: مشکلات ایجاد شده در صادرات بایستی برطرف شده تا با جریان پیدا کردن روند صادراتی مازاد تولید، بتوانیم تنظیم بازار در داخل کشور به وجود بیاوریم.
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان البرز بیان کرد: اتحادیه سراسری میهن به عنوان تشکل بهره برداران در سطح کشور مباحث برنامه ریزی صادرات و بازاریابی محصول و کنترل و پایش تولید را در قالب یک سامانه پیگیری می کند.
وی گفت: در این سامانه یک واحد تولیدی قبل از جوجه ریزی هماهنگی لازم را با مجموعه سیاست گذار به عمل می آورد به نحوی که برنامه ریزی تولید در کشور میسر می شود.
تقی زاده افزود: با این برنامه ریزی ها می توانیم بدانیم در هر مقطع زمانی چه مقدار مرغ با چه سنی در کشور داریم.

**استان البرز دومین تولید کننده تخم مرغ کشور با 11 درصد تولید تخم مرغ کشور
وی در ادامه به وضعیت تولید تخم مرغ در استان با تولید 11 درصد تخم مرغ کشور، اشاره کرد و اظهار داشت: استان البرز به لحاظ پتانسیل و استعداد ویژه و دارای مزیت نسبی در مبحث تولید تخم مرغ است.
وی اضافه کرد: این استان از لحاظ مجموع ظرفیت مرغداری های تخم گذار و پرورش پولت (نیمچه تخم گذار) سومین ظرفیت کشور است.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد: همچنین از لحاظ تولید تخم مرغ در سال 92 که به تائید وزارت جهاد کشاورزی نیز رسیده دومین استان کشور بوده و در سال 93 با تولید 94 هزار و 800 تن ضمن تامین نیاز داخلی استان مازاد آن را به دیگر استان ها و حتی خارج از کشور صادر می شود.
وی با اشاره به اینکه نیاز استان البرز حدود 27 تا 28 هزار تن است، گفت: در البرز واحدهای صنعتی ویژه ای وجود دارد به طوریکه از لحاظ کیفی، تخم مرغ تولیدی در استان دارای جایگاه و پایگاه ویژه ای در سطح کشور است.
وی افزود: تولید کنندگان تخم مرغ البرز برندهای مشخص در سطح کشور را به خود اختصاص داده اند به طوریکه بعضی واحدهای تولیدی منحصرا برای صادرات تولید می کنند.
در استان البرز در مجموع یکصد واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت 7.3 میلیون قطعه و 29 واحد پرورش پولت با ظرفیت 2.4 میلیون قطعه برای هر دوره وجود دارد.
یک دوره پرورش مرغ تخم گذار معادل 80 هفته است که در مرحله سیکل اول که 68 هفته اش داخل فارم تخم گذار (مزرعه) است و 12 هفته اول را در واحد پرورش نیمچه (پولت) سپری می کند.
همچنین در مجموع چهار واحد مرغ تخم گذار که توام پرورش پولت را دارد با معادل 500 هزار قطعه ظرفیت وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار