کد خبر: ۵۲۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ 14 November 2017
نخست وزیر انگلیس روسیه را به «اقدام علیه نظم بین المللی» متهم ساخت
نخست وزیر انگلیس در حمله ای بی سابقه به مقامات کاخ کرملین، آنها را به «مداخله در انتخابات» و «اقدام علیه نظم بین المللی» متهم ساخت.


به گزارش مهر به نقل از گاردین، «ترزا می» روز دوشنبه در حمله ای بی سابقه علیه مقامات کرملین، دولت روسیه را به مداخله در انتخابات و انتشار گزارشات جعلی در رسانه ها متهم کرد و آن را بخشی از تلاشهای مسکو در جهت «استفاده از اطلاعات به مثابه سلاح» برای دامن زدن به اختلاف و تفرقه در غرب دانست.


نخست وزیر انگلیس در سخنرانی خود که در ضیافت شهردار شهر لندن ایراد شد، با صحبت علیه «مقیاس و ماهیت» اقدامات روسیه مدعی شد که این اقدامات «نظم بین المللی را که همه کشورها به آن وابسته اند، تهدید می کند».


وی با ذکر فهرست وار آنچه اقدامات روسیه برای تضعیف نهادهای غربی طی سالیان اخیر دانست، گفت: «ما یک پیام بسیار ساده برای روسیه داریم. ما می دانیم که شما در حال انجام چه کاری هستید. و شما موفق نخواهید شد. زیرا شما قابلیت بهبود و انعطاف پذیری دموکراسی های ما، جاذبه همیشگی جوامع باز و آزاد، و تعهد و التزام ملتهای غربی به اتحاد و ائتلافهایی که ما را به هم پیوند می زند، دست کم گرفته اید».


وی در ادامه افزود: «دولت انگلیس آنچه را که برای حفاظت از این کشور لازم است، انجام خواهد داد و در همین راستا، با متحدانش همکاری خواهد کرد».


این اظهارات تند و انتقاد آمیز نخست وزیر انگلیس علیه مقامات کاخ کرملین نشاندهنده افزایش اخطارهای انگلیس به مقامات روسیه است؛ آنهم در زمانی که «بوریس جانسون» وزیر خارجه این کشور خود را برای سفر به مسکو و دیدار با مقامات روسیه آماده می کند؛ دیداری که بخشی از استراتژی لندن برای درگیر شدن محتاطانه با دولت ولادیمیر پوتین است.


گفتنی است که از زمان جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین و الحاق رسمی آن به روسیه، نخست وزیر انگلیس ادعا می کند که روسیه «عامل بروز تعارض در دانباس (منطقه ای در شرق اوکراین) است، حریم هوایی تعدادی از کشورهای اروپایی را نقض کرده و پویشی ادامه دار را برای ایجاد اختلال و جاسوسی سایبری به راه انداخته است».


ترزا می خطاب به شخصیتهای برجسته حوزه تجارت و کسب و کار لندن مدعی شد که اقدامات روسیه «شامل مداخله در انتخابات، هک کردن وبگاه وزارت دفاع دانمارک و بوندستاگ [پارلمان آلمان] نیز می شود».


وی همچنین با انتقاد از اینکه مقامات مسکو از اطلاعات به مثابه یک سلاح استفاده می کنند، ادعا کرد که رسانه های دولتی روسیه به منظور ایجاد اختلاف و تفرقه در غرب و تضعیف نهادهای غربی، گزارشها و روایات جعلی و تصاویر فتوشاپ شده را منتشر می کنند.


ترزا می در ادامه گفت که انگلیس نمی خواهد «به دوران جنگ سرد بازگردد یا در موقعیت یک رویارویی همیشگی قرار گیرد»؛ اما چنانچه روسیه به رویه جاری خود ادامه دهد، انگلیس نیز برای حفاظت از منافع خود، اروپا و سایر کشورهای جهان (!) ناگزیر است دست به اقدام زند.


نکته جالب توجه آن است که این انتقادات تند نخست وزیر انگلیس علیه فعالیتهای روسیه در تقابلی آشکار با اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا است که روز شنبه از اطمینان خود به عدم مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا سخن گفت.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار