رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سلسله گفت: طرح لایه نگاری تپه باستانی گریران این شهرستان با حضور یک تیم باستان شناسی از استان همدان آغاز شده است.
کد خبر: ۵۲۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸ 12 November 2017
علی جوانمرد رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سلسله اظهار کرد: تپه باستانی گریران در 5 کیلومتری شمال غربی شهر الشتر واقع شده و بیش از هفت هکتار وسعت دارد.

وی با اشاره به اینکه تپه باستانی گریران به شماره 7353 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، عنوان کرد: این اثر تاریخی یکی از تپه های باستانی با ارزش و قابل مطالعه در شهرستان سلسله محسوب می شود که بر حسب بررسیهای سطحی دارای آثاری از فرهنگهای هزاره پنجم تا هزاره اول قبل از میلاد است. 

جوانمرد با اشاره به اینکه کاوشگران در ظلع غربی تپه یک ترانشه پلکانی را کاوش خواهند نمود، افزود: هدف اولیه این کاوش کسب اطلاعات دقیق از توالی فرهنگ های پیش از تاریخ تا آغاز دوران تاریخی منطقه زاگرس است که اطلاعات اولیه حاکی از ارتباط این منطقه در دوره شوش با مناطق مرتفع زاگرس است که آثار آنها در کاوشهای تپه گودین شناسایی شده است.

رئیس میراث فرهنگی سلسله با بیان اینکه ارتباط با مرکز ایران در دوره سیلک در این منطقه دیده می شود، عنوان کرد: هرچند کاوشها تازه شروع شده است اما امیدواریم هیات در این مدت به اطلاعات دقیق تری که نشانه ای از تکامل فرهنگ های منطقه ای در هزاره های اخیر دارد به صورت علمی دست یابد و بتواند کارهای کاوش ومطالعات را در سطح وسیع انجام دهد.

وی با اشاره به همکاری ویژه اداره کل میراث فرهنگی لرستان و دریافت مجوز از سوی پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی برای کاووش این اثر تاریخی در سال جاری، خاطرنشان کرد: هرگونه اطلاعات تکمیلی به اطلاع همشهریان و هموطنان گرامی که صاحبان و وارثان اصلی این فرهنگ کهن هستند قرار خواهد گرفت.

سرپرست تیم باستان شناسی لایه نگاری تپه گریران در این گفت و گو، اظهار کرد: سابقه مطالعاتی این تپه به قبل از جنگ جهانی دوم در سالهای 1936 تا 1938 برمی گردد که توسط باستان شناس آلمانی به نام' سر اورل اشتاین' انجام گرفته که در ضلع شمالی آن اطلاعاتی به دست آمده وگزارش آن به صورت محدود منتشر شده است.

عباس مترجم، با اشاره به یافته های سطحی، این تپه را یک مکان مرکزی مهم در حدود سه هزار سال قبل از میلاد پیش بینی کرد که مشابه آن را می توان از محوطه های یافت شده در زاگرس به مانند گودین کرمانشاه و گیان نهاوند نام برد.

وی خاطرنشان کرد: این تپه به احتمال قوی یک مکان مرکزی تجاری بین راهی بوده که در مسیر یک شبکه تجاری گسترده که از بین النهرین آغاز و تا ارتفاعات جیرفت و احیانا شهرسوخته سیستان ادامه داشته است قرار گرفته و بخشی از مبادلات در این مکان انجام می شده است.

مترجم با بیان اینکه طرح دانشگاهی در مورد مطالعه زاگرس در دره های مختلف غرب ایران در دست انجام بود و به دلیل اینکه تاکنون هیچگونه مطالعاتی در شهر الشتر در این زمینه انجام نگرفته بود در دست اقدام گرفت، تصریح کرد: تپه گریران به عنوان فاز اول در شهر الشتر انتخاب شد و برای آغاز کار مطالعاتی مبنی بر شناخت کلی این تپه، پروپوزالی به سازمان پژوهشگاه باستان شناسی کشور ارائه و مجوز لازم برای لایه نگاری آن دریافت شد.

وی با اشاره به اینکه درصدی از اعتبارمطالعاتی این طرح ازسوی سازمان و درصد کوچکی از سوی دانشگاه بوعلی و مابقی آن با هزینه شخصی تامین شده است، افزود: روند کار به صورت پلکانی و لایه نگاری محدود انجام می گیرد و تاکنون در دو نقطه این تپه دو نوع گمانه کوچک باز شده است که به صورت پلکانی تا دامنه تپه ادامه خواهد داشت.

رئیس دانشکده هنر معماری دانشگاه بو علی همدان با بیان اینکه در تحقیق پلکان اول مشخص شد که بخش عمده بافت تپه مربوط به 3هزاره قبل از میلاد ، به عبارتی قبل از دوره مفرغ می باشد، اظهار کرد: آنچه که تاکنون محرز شده وجود خاکهای به هم ریخته قبوری است که در گذر زمان مورد تخریب واقع شده اند و تا کنون لایه برجسته ای مشخص نشده است.

مترجم افزود: چنانچه در این پژوهش نتایج خوبی حاصل شود وتوالی فرهنگهای پیش از تاریخ ، حتی پیش از هزاره سوم تا پایان دوره مفرغی را در این منطقه مطالعه کنیم برنامه پیشنهادی به میراث فرهنگی استان لرستان داده خواهد شد که با تامین اعتبار لازم به تحقیقات و مطالعات بیشتر و عمیقتری دست پیدا کنیم.

گفتنی است با توجه به اهمیت لایه نگاری تپه باستانی گریران از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای باستان شناسی نیز دعوت به عمل آمده است. 

شهرستان سلسله دارای 217 اثر تاریخی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.
شهرستان سلسله با 75هزار نفر جمعیت یکی از شهرستانهای استان لرستان است که مرکز آن شهر الشتر است.

این شهرستان از شمال به شهرستان دلفان، از جنوب به شهرستان خرم آباد و از شرق به شهرستان بروجرد محدود است.




خبرنگار: زهرا جمشیدی نسب؛ ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار