امسال نیز تهران میزبان عسلکهای سفیدبود؛ هرچند در ابتدای فصل گرما حضورشان چندان احساس نشد اما دوباره در نیمه تابستان بازگشتند. مدیران شهری می‌گویند مهاراین پدیده حداقل به ۵ سال زمان نیازدارد.
کد خبر: ۴۸۰۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ 18 August 2017
به گزارش خبرنگار مهر ، عسلک های سفید امسال کمی دیرتر از سال های گذشته طغیان کرده و بر خلاف هر سال که از اواخر خرداد ماه حضورشان در برخی معابر آزار دهنده بود امسال از نیمه مردادماه تردد در برخی خیابان های شهر تهران را سخت کرده اند. به گفته کارشناسان حوزه سلامت این عسلک ها برای سلامتی شهروندان خطری ندارند اما با رفتن در دهان  و سیستم تنفسی سبب آزار و اذیت شهروندان تهرانی شده اند.


هفته گذشته در صحن شورای شهر تهران محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران باابراز گلایه از عدم ارائه راهکار مناسب برای مقابله با مگس های سفید گفت: ازدیاد این حشرات به قدری است که برخی معابر را غیر قابل تردد کرده است.


وی ادامه داد: حجم وسیعی از این حشرات در معابر شهر تهران وجود دارند که به علت اندازه کوچکشان مشکلات تنفسی و گوارشی هم برای شهروندان ایجاد کرده اند. برخی معابر حتی غیر قابل تردد شده اند و شهرداری می بایست در این زمینه راه حلی فوری و اساسی ارائه دهد.


درخت توت میزبان اصلی عسلک های سفید/اقدامات کافی نبوده


این موضوع را محمدحسین بازگیر، مدیرکل محیط زیست شهر تهران هم تایید کرده و  با اشاره به بازگشت عسلک  سفید به پایتخت به مهر گفت: اقداماتی برای کنترل این حشرات انجام شده اما اقدامات شهرداری به عنوان متولی اصلی این مساله، کافی نبوده است.


او با بیان اینکه کاشت درختان توت و عدم سمپاشی زمستانه درختان و تغییرات اقلیم در عسلک سفید را علت اصلی حضور این حشرات در تهران عنوان کرد و گفت: مسئولیت حفاظت از درختان شهر بر عهده شهرداری قرار دارد و مدیریت شهری موظف است به طور منظم اقداماتی انجام دهد که علاوه بر حفظ بهداشت شاهد بازگشت عسل های های سفید نباشیم.


مدیرکل محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه درختان توت میزبان اصلی عسلک های سفید هستند، گفت: عسلک  های سفید همزمان همزمان با آغاز گرما شروع به تکثیر می‌ کنند. این حشرات بیشتر در مناطق مرکزی شهر هستند که در این مناطق گرما بیشتر است.


وی با تأکید بر اینکه عسلک  ‌های سفید در اکوسیستم کشور وجود داشته اند، خاطرنشان کرد: شرایط به گونه ای برای این حشرات فراهم شده تا جمعیت آن ها افزایش یابد و گونه ای که به عنوان دشمن یا شکارگر برای این حشرات وجود داشته الان از بین رفته است.


بازگیر تصریح کرد: اقداماتی برای کنترل این حشرات انجام شده اما اقدامات شهرداری به عنوان متولی اصلی این مساله، کافی نبوده است. شست و شوی درختان اقدام موقتی است و راهکار اصلی مقابله با عسلک های  سفید نیست. شهرداری باید در موعد مقرر اقدام به سم پاشی و هرس درختان کند.


به گفته وی، راهکار کنترل جمعیت آن‌ ها مبارزه بیولوژیک است و دشمنان طبیعی عسلک ‌ های سفید را پرورش دهیم.


مقابله غیرشیمیایی با آفات ‌گیاهی/طغیان  دوره ای آفت های طبیعی  است


اما مدیران شهری معتقدند تمام وظایف خود را در خصوص کنترل عسلک های سفید انجام داده اند . علی محمد مختاری؛  مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به  اقدامات انجام شده  برای کنترل آفت سفیدبالک گفت : از دیدگاه علم گیاه پزشکی ، طغیان دوره ای یک آفت امری طبیعی است و نمونه مشابه وجود و شیوع آن به عنوان یک آفت شهری حتی در کشورهای پیشرفته گزارش شده است .


او ادامه داد : هرچند ساده ترین شیوه برای مدیریت آفات گیاهی استفاده از سموم شیمیایی است اما شهرداری تهران بنا به رسالت و به دلیل خطرات احتمالی ناشی از کاربرد این سموم به ویژه در محیط های شهری  باتوجه به تماس مستقیم با شهروندان و دیگر عوامل زنده   با انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترلی مطابق با دستور العمل ها و تحقیقات علمی و تجربی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور ( براساس شناسایی گونه –مطالعه بیولوژی و تعداد نسلهای آفت –شناسایی میزبان زمستان گذران و سایر میزبان های آلوده کننده –شناسایی دشمنان طبیعی و ... ) بر پایه مدیریت تلفیقی آفات  کاهش چشمگیر جمعیت آفت را طی دو سال اخیر فراهم کرده است .


وی با اشاره به گستردگی فضاهای سبز شهرتهران و تراکم بالای جمعیت سفید بالک گفت : توجه به شیوه های غیر شیمیایی و استقرار دشمنان طبیعی اجتناب ناپذیر است از همین رو نصب نکردن تله های زرد چسبنده در فصل بهار به منظور حمایت و حفاظت از دشمنان طبیعی در دستور کار همه ادارات فضای سبز قرار گرفت. همچنین برای نخستین بار در تعدادی از مناطق رهاسازی دشمنان طبیعی آفت  از طریق نصب کارت های حاوی تخم های بال توری انجام گرفت.


مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران از تشکیل شبکه مراقبت و برگزاری جلسات مستمر هر ۱۵ روز یکبار با حضور نمایندگان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران ، مدیران سازمان بوستان ها و محققان موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور به عنوان دیگر اقدامات مهم شهرداری در این حوزه اشاره کرد و گفت : جمع آوری و معدوم برگ‌های آلوده به فرم زمستان گذران آفت‌،هرس اصولی درختان به منظور افزایش تبادل هوا در بین شاخه ها به منظور کاهش استقرار حشره ، روغن پاشی درختان و درختچه های همیشه سبز آلوده به فرم زمستان گذران سفید بالک از اقدامات مهم انجام شده در پاییز و زمستان سال گذشته بوده است .


همچنین از ابتدای امسال با تشکیل تیم‌های منسجم پایش متشکل از کارشناسان گیاه پزشکی مناطق ۲۲گانه در سطح محله و ناحیه و شناسایی کانون های آلودگی و انجام اقدامات مهمی مانند استفاده هدفمند از تله‌های زرد ( کارت و رول ) به منظور شکار انبوه جمعیت پروازی سفید بالک‌، آبشویی مستمر درختان با صابون حشره‌کش ( محلول پالیزین حاوی دی اتانول آمید روغن نارگیل ) ، حذف پاجوش و تنه جوش های درختان ، استفاده از ترکیبات گیاهی و ترجیحاً غیرشیمیایی ، هرس سبز سرشاخه های با آلودگی بالا ، از افزایش تصاعدی جمعیت در نسلها و بروز حالت طغیانی آفت جلوگیری شد، به نحوی که زمان اوج پروازی حشره نسبت به سال‌های گذشته با حدود ۲ ماه تاخیر همراه بوده است.


مختاری در ادامه با بیان این که مراکز تحقیقات ، آموزش و مشاوره فضای سبز با تشکیل و برگزاری کلاس های رایگان ، تهیه و توزیع تراکت و بروشور ، مشارکت دهی و افزایش مسئولیت پذیری شهروندان با ایجاد تشکل های مردمی ( NGO) ، برقراری ارتباط با ادارات و مراکز و بخش های خصوصی و نیمه خصوصی و ... موجبات هم افزایی ، اطلاع رسانی و آگاه سازی فرهنگی و اجتماعی را فراهم کرده اند ، تاکید کرد: باتوجه به اقدامات یاد شده ، اکنون در مقایسه با پارسال از مراحل طغیانی گسترده پرواز سفید بالک ، گزارشی دریافت نشده است.


اما محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران معتقد است اگر اقدامات شهرداری کافی بود و سمپاشی ها به صورت سراسری و برنامه انجام شده بود دوباره شاهدطغیان عسلک های سفید نبودیم . او نیز معتقد است مبارزه با این آفت باید توسط سم پاشی های ارگانیک باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار