عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با تاکید بر ایجاد محدودیت زمانی برای فعالیت شهرداران، گفت: حضور شهرداران برای دوره‌های متوالی به دلیل مسائل سیاسی و رانت‌های پشت پرده، به شهر و شهروندان لطمه وارد خواهد کرد.
کد خبر: ۳۸۰۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴ 19 February 2017

اصغر سلیمی در توضیح انتخاب شهرداران برای دوره‌های متوالی، گفت: انتخاب شهرداران برای دوره های متوالی نقاط قوت و ضعفی دارد که نقطه قوت این شیوه آن است که شهرداران منتخب شوراهای اسلامی در دوره‌های متوالی به تمام امور شهری واقف شده و مدیریت همه امور شهری را در دست می‌گیرند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این حال نقطه ضعف این نحوه انتخاب شهرداران برای دوره‌های متوالی روابط و مسائل سیاسی و رانت‌های پشت پرده جهت حفظ جایگاه خود است که هم عیب بزرگی محسوب می‌شود و هم به شهر و شهروندان لطمه وارد خواهد کرد، در این شرایط به نظر می‌رسد اصلاحاتی باید در نحوه انتخاب شهرداران صورت گیرد.

وی افزود: انتخاب متوالی یک شهردار از مزایایی هم برخوردار است زیرا فرد با تجربه، کاملا بر امور شهری احاطه دارد و در این شرایط شهردار منتخب که برای دوره‌های متوالی بتواند رضایت مردم، مسئولان و کارشناسان شهری را جلب کند ادامه خدمتش به نفع شهر است اما به نظر می‌رسد مشکلات و عیوب بیشتر از منافع است.

سلیمی با بیان اینکه با وجود مزایای مطرح در این شیوه به نظر می‌رسد ایجاد محدودیت برای انتخاب متوالی شهرداران همانند محدودیت دوره ای فعالیت یک رئیس جمهور مناسب باشد، گفت: در دوره‌های اخیر مشکلاتی رقم خورده که می‌توان این اصلاح را در دستور قرار داد، شهرداران هم در دوره 8 ساله می‌توانند تصمیمات خود را عملیاتی کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییر در نحوه برگزاری انتخابات شهرداران، گفت: انتخاب مردمی شوراها با هدف انتخاب شهرداران انجام می‌گیرد، از این رو بهتر است قدرت عمل از شوراها گرفته نشود زیرا در این شرایط شوراها ابتر و بیهوده شده و نظارت آنها بر شهرداری نیز ضعیف می‌شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر این امکان برگزاری انتخابات برای دفعات متعدد در شهر وجود ندارد بنابراین نمی‌توان هر مرتبه که شهرداری عزل شد باز انتخابات مردمی برگزار کرد، بنابراین بهتر است انتخاب شهردار توسط شوراها به شکل فعلی ادامه داشته باشد تا نظارت بر شهرداری‌ها نیز تقویت شود.

منبع: خبرگزاری خانه ملت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار