کتاب 'پناهگاه بی پناه' که روایتگر حوادث بمباران پناهگاه پارک یرین کرمانشاه به قلم مهناز فتاحی است در آذر ماه سال جاری در سطح ملی روانه بازار می شود.
کد خبر: ۱۲۷۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴ 12 November 2015
کتاب 'پناهگاه بی پناه' که روایتگر حوادث بمباران پناهگاه پارک یرین کرمانشاه به قلم مهناز فتاحی است در آذر ماه سال جاری در سطح ملی روانه بازار می شود.

پناهگاه پارک شیرین کرمانشاه در 26 اسفند ماه سال 66 توسط هواپیماهای رژیم بعثی عراق بمباران شد و بسیاری از مردم بی گناه این دیار شهید و زخمی شدند.

فتاحی که بیش از این کتاب 'فرنگیس' شامل خاطرات فرنگیس حیدرپور، شیرزن کرمانشاهی دفاع مقدس را به نگارش در آورد توانست کاری ماندگار در حوزه ادبیات دفاع مقدس این منطقه از خود برجای بگذارد و اکنون کتاب جدید خود را روانه بازار خواهد کرد.

در ادامه گفت و گوی این نویسنده با خبرنگار ایرنا را بخوانید.

** کتاب پناهگاه بی پناه در چه مرحله از تدوین به سر می برد؟

نگارش این کتاب پایان یافته و چند بار ویراستاری شده است و مراحل طراحی جلد آن توسط انتشارات سوره مهر انجام شده و تنها نیازمند تایید نهایی بنده پس از مطالعه پایانی است که به احتمال زیاد در آذر و یا دی ماه سال جاری در دو هزار و 500 نسخه در چاپ اول به بازار خواهد آمد.

پناهگاه پارک شیرین کرمانشاه که در خیابان ناصری و سرچشمه کرمانشاه بر بالای پارک شیرین واقع شده در آن سالها برای مردم محروم منطقه که توان مهاجرت به شهرهای دیگر را نداشتند ساخته شد و به محلی برای زندگی، استراحت و حتی پختن غذا تبدیل شد و تنها پناه مردم محروم این منطقه بود.

** از فاجعه سال 66 بگویید

در اسفندماه سال 66 هنگامی که این پناهگاه مملو از کودکان، سالخوردگان و مردم مظلوم کرمانشاه بود توسط هواپیماهای جنگنده عراقی مورد هدف قرار گرفت و78 نفر از ساکنان این مکان توسط خمپاره ای که از طریق هواکش پناهگاه عبور کرد به شهادت رسیدند و بیش از ده ها نفر زخمی و مجروح شدند.

**راویان کتاب چه کسانی هستند؟

با وجود حوادث تکان دهنده در این پناهگاه تاکنون هیچ کتاب و مقاله ای در باره آن نوشته نشده و بنده نگارش این کتاب را بدون داشتن هیچ منبع و سندی به صورت پژوهش میدانی وسیع آغاز کردم و درصدد یافتن بازماندگان و جست و جوی منابع برآمدم به گونه ای که امدادگران، پزشکان و پرسنل اتاق عمل آن زمان، ماموران آتش نشانی، بازماندگان، خبرنگاران و مردم عادی منطقه از روایتگران این کتاب شدند و کتاب از زبان نزدیک به 40 راوی با نگرش و زوایای متفاوت روایت شد.

** از سختی های کار بگویید

پیدا کردن منبع و راویان از جمله این سختی هاست و برای پیدا کردن عکس های پناهگاه قبل از بمباران فراز و نشیب های بسیاری طی کردم و خوشبختانه به نتیجه رسیدم.

** آیا این کتاب می تواند مرجع ملی و جهانی در ادبیات پایداری شود؟

پناهگاه پارک شیرین کرمانشاه در زمان جنگ در گروه نخستین پایگاه های نظامی در منطقه و حتی کشور بود و در قانون جنگ کشورها، پناهگاه نباید مورد هدف قرار گیرد و اکنون هر صفحه از این کتاب روایتگر اوج مظلومیت مردم بی دفاع است که علاوه در سطح ملی شاید بتواند مرجعی در سطح جهانی شود و کتاب و مقالات بسیار از دل آن متولد شود و بی شک مخاطبان بسیار خواهد داشت.

**حامیان استانی کتاب چه کسانی بودند؟

این کتاب توسط حوزه هنری کرمانشاه حمایت شده و توسط انتشارات سوره مهر که پیش از این کتاب 'دا' را چاپ کرده منتشر می شود و پژوهشگرانی همچون رضا موزونی مدیرکانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان، اردشیر کشاورز و عباس سروری به بیان دیدگاه و یا خاطرات خود در این کتاب پرداخته اند.

مقدمه این کتاب در برگیرنده مطالب پژوهشی است که بخش دوم آن به خاطرات بازماندگان اشاره کرده و در بخش سوم منابع و مستندات آورده شده است.

پیش از این آثاری از فتاحی به چاپ رسیده که می توان به 'طعم تلخ خرما'، 'اردیبهشتی دیگر' و 'قلک' اشاره کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار