شهرام شرفی/ یافته: الان در شرایطی هستیم که متأسفانه روزانه بیش از 500 نفر از مردم کشور ما به علت ابتلای به بیماری کووید 19 (کرونا)، جانشان را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۹۸۶۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷ 14 August 2021
به این معنی که سوگواری‌ها باعث ازدحام جمعیت و تجمعات به ویژه در فضاهای سرپوشیده نشوند و هر نوع سوگواری با رعایت کامل فاصله‌گذاری فیزیکی بین افراد و استفاده حتمی از ماسک، صورت گیرد.
خوشبختانه در همین ایام می‌بینم برخی هیئت‌های سوگواری همچون هیئت عزاداری محله پارک ساحلی خرم‌آباد یا هیئت عزاداری شهید انوشیروان رضایی، به صورت رسمی و با نصب بنر به مردم اعلام کرده‌اند که به علت وضعیت بحرانی شیوع کرونا در کشور ما در مقطع زمانی فعلی، اقداماتی همچون توزیع شربت نذری در سطح خیابان که باعث تجمع انسانی می‌شود انجام نمی‌دهند و هزینه‌های تهیه و توزیع نذری را هم به کمک به بیماران کرونایی یا یاری رساندن به نیازمندان اختصاص داده‌اند.
اینگونه اقدامات، نوعی عقلانیت‌گرایی در شرایط فعلی است که جامعه‌ی ما با فاجعه‌ی کرونا دست و پنجه نرم می‌کند.
در شرایط فعلی می‌شود هزینه‌هایی را که صرف برپایی ایستگاه‌های توزیع نذری در سطح شهرها یا روستاها می‌شود برای اقدامات دیگری همچون کمک به بیماران کرونایی، کمک به سازمان‌های مردم‌نهاد خیریه و نیکوکاری، کمک به بیماران سرطانی، کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، کمک به زنان سرپرست خانوار یا زنان بدسرپرست، کمک به خانه‌های سالمندان و امثال این امورات کرد تا هم فرهنگ دینی، اخلاقی و انسانی یاری رساندن به دیگران، در جامعه تقویت شده و سرمایه اجتماعی در اجتماع، مستحکم شود و هم در اقدامات عقلانی پیشگیری از شیوع کرونا مشارکت داشته باشیم و مسئولیت‌پذیری اجتماعی خود را نسبت به حقوق دیگران، نشان بدهیم.
مفهوم مسئولیت‌پذیری اجتماعی نسبت به حقوق دیگران، خودش از متغیرهای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است؛ زیرا در حال حاضر، کمک کردن به نیازمندان با روش‌ عقلانی و صحیح، خودش امر به خوبی و امر به معروف است و تلاش برای جلوگیری از آسیب جانی و مالی به دیگران که یکی از مصادیق آن در شرایط فعلی، شیوع بیماری کروناست نهی از پلیدی، زشتی و منکر است.
از سوی دیگر، همه می‌دانیم که چرایی و فلسفه‌ی قیام کربلا و عاشورا، اجرای امر به معروف و نهی از منکر بوده است.
بدین‌روی، در شرایط فعلی که شرایط قرمز و بلکه مافوق قرمز شیوع بیماری کرونا در کشور ماست عقلانیت دینی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، ایجاب می‌کند که نوع و روش سوگواری‌های حسینی ما از نوعی نباشند که باعث شیوع بیماری کرونا در جامعه شوند.
به نقل از خبرگزاری یافته
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار