رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان:
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: متوسط استفاده از سموم برای تولید محصولات کشاورزی در این استان کمتر از میزان کشوری است که نشاندهنده سلامت بهتر تولیدات استان می‌باشد.
کد خبر: ۹۷۰۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶ 12 June 2021

به گزارش تابناک لرستان، "اسفندیار حسنی مقدم" روز شنبه در گفت و گو با اهالی رسانه افزود: مصرف بیش از اندازه سم سلامت غذا را به مخاطره می اندازد بنابراین استفاده اصولی از این مواد برای تولیدات کشاورزی ضروری است.

وی اظهار داشت: در دنیا به ازای هر کیلوگرم محصول، ۶۵ صدم گرم  و در ایران ۳۵ صدم گرم حدود نصف متوسط جهانی سم  برای تولیدات کشاورزی مصرف می شود بنابراین محصولات کلی کشور از سلامت بیشتری برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اجرای سند ابلاغی رهبر معظم انقلاب و برنامه های بالادستی برای امنیت و سلامت غذایی محصولات گفت: ۳۰ تا ۳۵ هزار تن سم سالانه در کشور و در لرستان یکهزار  تا یکهزار و ۳۰۰ تن شامل انواع آفت کش، قارچ کش  و حشره کش مصرف می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: باتوجه به اینکه این استان ۴.۷ اراضی کشور را دارد اما ۳.۷ درصد سموم را مصرف می  کند بنابراین سلامت غذایی محصولات آن نسبت به میانگین کشور بهتر است.

حسنی مقدم همچنین گفت: مشارکت مردم برای مبارزه با آفات بسیار ضروری است.

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان همچنین خواستار کالیبره ( تنظیم و میزان) کردن سم پاش های استان شد و گفت: در سم پاشی به روش سنتی هفت تا ۱۰ درصد محصول زیر چرخ تراکتور له می شود.

۱۵۰ هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزی لرستان هستند و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از این بخش ارتزاق  می کنند و ارزش افزوده سه میلیون تن محصول استان به بیش از هفت هزار میلیارد تومان می رسد که چنانچه مشکل تامین و تخصیص آب برای این حوزه برطرف شود علاوه بر اشتغالزایی، درآمداقتصادی کشاورزان نیز چندین برابر افزایش خواهد یافت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار