با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و برنامه ریزی اکثر مردم برای سفرهای نوروزی، برخی افراد سفر با تورهای خارجی را به دلایل مختلف از جمله امکانات، امنیت جاده ای و قیمت های ارائه شده توسط آژانس های مسافرتی به تورهای داخلی ترجیح می دهند.
کد خبر: ۸۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۷ 28 February 2015
در تعطیلات نوروز اکثر مردم همانند سالهای گذشته قصد گذراندن این ایام با سفر کردن به مکانهای مختلف را دارند. اما واقعا سفر با تورهای به صرفه تر است یا خارجی؟

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز،آژانس های مسافرتی با برقراری تورهای مختلف داخلی و خارجی نظیر سالهای گذشته برای جذب گردشگر به تکاپو افتاده اند و این در حالی است که وقتی سراغ تورهای داخلی می رویم آنچنان هزینه سفر را بالا اعلام می کنند که بسیاری از مردم بخاطر ناتوانی در پرداخت چنین هزینه هایی یا از رفتن به این سفرها منصرف شده و ماندن در خانه را بر رفتن به سفر سیاحتی و تفریحی ترجیح می دهند و یا برای تفریح به علت باصرفه تر بودن به کشورهای دیگر سفر می کنند.

براساس آخرین ارقام اعلام شده در خصوص تورهای نوروزی داخلی، هزینه تور 3 روزه به شهر شیراز برای یک نفر معادل یک میلیون و 369 هزار تومان، اصفهان 2 روزه 969 هزار تومان، بندرعباس 3 شب یک میلیون و 159 هزار تومان، چابهار 2 روز یک میلیون و 339 هزار تومان، آستارا 2 روز زمینی 959 هزار تومان، یزد 2 روزه زمینی 999 هزار تومان است.

قیمت های یادشده در بیشتر این تورها از مجموع سه وعده غذایی تنها شامل صبحانه می شود و دیگر وعده های غذایی نظیر (نهار و شام) نیز هزینه زیادی را بر خانواده ها تحمیل می کند به طوری که می توان مدعی شد این ارقام تا 30 درصد دیگر هزینه سفر را افزایش خواهد داد.

البته اینها همه در حالی است که امنیت جاده ای در ایران نیز دارای خطرات ناشی از تصادفات مختلف، افزایش حجم مسافرتها، کمبود استراحتگاه های بین راهی، مشکلات ترافیکی و غیره است که نمی توان تبعات نامطلوب این پارامترهای منفی را بر گردشگران داخلی نادیده گرفت.

به هر حال آژانس های مسافری در کنار تورهای داخلی اقدام به برقراری تورهای سیاحتی خارجی برای نوروز 94 کرده اند که قیمت های آنها در مقایسه با تورهای داخلی بسیار متفاوت و ارزانتر است.

براساس آخرین قیمت ها تور کوش آداسی ترکیه با بلیت رفت و برگشت برای یک نفر و به مدت 6 شب اقامت در هتل با صبحانه، نهار و شام، ترانسفر، بیمه و گشت 2 میلیون و 495 هزار تومان، تور آنتالیا با بلیت رفت و برگشت هواپیمای داخلی و 6 شب اقامت درهتل با خدمات مربوطه شامل ترانسفر فرودگاهی، راهنما، بیمه مسافرتی یک میلیون و 836 هزار تومان، شهر ساحلی وان با امکان استفاده از هتل چهار ستاره 865 هزار تومان و تورهای لحظه آخری استانبول از 750 تا 900 هزار تومان به مدت سه تا چهار شب در نوسان است.

هرچند تورهای استانبول عمدتا فقط با صبحانه است اما هزینه غذا در رستوران های آن شهر و یا تهیه غذاهای آماده بسیار ارزانتر از قیمت یک وعده غذا در رستوران های ایران است، و هزینه دیگری به غیر از خرید در صورت تمایل ندارند. به این دلایل بسیاری از علاقه مندان به سفر، تورهای خارجی از جمله ترکیه را انتخاب می کنند بطوری که تلویزیون دولتی ترکیه سال گذشته اعلام کرد که مقصد اول گردشگران نوروزی ایران در تعطیلات سال 1393، ترکیه بوده است.

مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرده است: سهم ایران از گردشگری خارجی نیم درصد و این در حالی است که تا افق 1404 باید به سالانه 20 میلیون گردشگر با 30 میلیارد دلار درآمد برسیم.

وی درمورد وضعیت گردشگری در سال 92، گفت: سال گذشته 5 میلیون گردشگر خارجی وارد کشور شدند که سهم درآمد از این صنعت 6.5 میلیارد دلار بود. در صورتی که با همگرایی برای جذب گردشگر در کشور می توانیم به سهم سه تا چهار درصدی در صنعت گردشگری جهان برسیم.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار