رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل بزرگترین چالش و مشکل آموزش و پرورش در این منطقه را نبود فضای آموزشی کافی عنوان کرد.
کد خبر: ۸۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱ 23 August 2015
به گزارش سبلانه، علی ورودی رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل، از نبود فضای آموزشی کافی به عنوان بزرگترین چالش و مشکل آموزش و پرورش استان یاد کرد و با بیان اینکه از 23 شهرک تازه تاسیس در محدوده اردبیل، که براساس آمار سازمان راه و شهرسازی جمعیت پذیری 420 هزار نفری دارند، تنها 10 شهرک دارای مدرسه است، گفت: البته این مدارس هم تنها در مقطع ابتدایی است و 13 شهرک دیگر نیز  فاقد حتی یک کودکستان است.

وی در عین حال  افزود: این وضعیت علاوه بر اینکه باعث هجوم  دانش آموزان برای تحصیل به داخل شهر شده و ایجاد ترافیک شهری را به دنبال دارد، باعث افزایش ضایعه اخلاقی و فساد تربیتی نیز می شود.

ورودی با اشاره به تعداد جمعیت ساکن در شهرک کارشناسان که جمعیتی تقریبا برابر با مشگین شهر دارد اظهار کرد:این شهرک  فاقد یک دبیرستان دخترانه یا پسرانه است و تنها دو مدرسه غیر انتفاعی وجود دارد که این محل ها هم به صورت اجاره در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است.

رئیس آموش و پرورش ناحیه یک اردبیل با بیان اینکه 15 پروژه مدرسه نیمه کاره با 50 در صد پیشرفت فیزیکی در حال احداث در دست ساختمان است گفت: امیدواریم مسئولان استان، بویزه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تخصیص اعتبار لازم برای آموزش و پرورش جدیت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: در 6 سال گذشته، علی رغم افزایش 5000 نفری دانش آموزان یک مدرسه نیز تحویل نگرفتیم.

علی ورودی با بیان اینکه شاید تنها منطقه در کشور هستیم که 38 درصد مدارس به صورت دو نوبته فعالیت می کنند گفت: براساس تحققات صورت گرفته میزان و قدرت یادگیری دانش آموزان سری صبح نسبت به سری عصر بیشتر است که در واقع این مسئله اجحاف در حق دانش آموزان است و این در حالی است که در استانی مانند یزد هیچ مدسه دو نوبته فعالیت نمی کند.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل در ادامه با اشاره به تیتر روزنامه ها و رسانه های فعال در کشور که بیشتر آنها سیاسی است گفت: ما باید در نظر داشته باشیم که کشوری در دنیا موفق است که دارای علم باشد و از لحاظ آموزشی و تربیتی شرایط مناسبی داشته باشد و باید توجه داشت که  جنبه های اقتصادی و سیاسی در رده های بعدی قرار دارد که متاسفانه در کشور ما آموزش و پرورش نیز تحت تاثیر مسائل سیاسی جایگاه خود را از دست داده، که امیدوارم رسانه ها اعم از روزنامه ها، تلویزیون ، رادیو و.... اهتمام جدی در جهت رساندن آموزش و پرورش به جایگاه واقعی خود داشته باشند .

 

معلمی، یکی از سخت ترین شغل های عصر حاضر است

ورودی مدیریت در آموزش و پرورش را جزو یکی از مسئولیت های خطیر و طاقت فرسا عنوان کرد و افزود: با توجه به هجوم تکنولوژی و فناوریهای نوین، عقب ماندن اولیا دانش آموزان از فضاهای اینترنتی و ... که نسل جوان با این ابزارها آشنایی کامل دارند، اطاعت ناپذیری دانش آموزان از اولیا، رفاه زدگی بیش از حد و استفاده از شیوه های تربیتی ثابت و سنتی همه دست به دست هم می‌دهند و باعث می شود که این مسئولیت رفته رفته سنگین تر شود و باید اذعان داشت که در عصر حاضر معلمی شغلی بسیار سخت. است

وی با بیان اینکه لازمه معلم بودن به روز بودن است اظهار کرد: باتوجه به گستردگی تکنولوزی در آموزش و پرورش، معلمان باید تلاش بیشتری داشته باشند تا بتوانند حلقه بین خانه، مدرسه و جامعه را برقرار کنند و همسو با نیازهای جامعه به اهداف آموزش و پرورش دست یابند.

ورودی با تشریح فعالیت های آموزش و پرورش در چند سال گذشته اظهار کرد: خوشبختانه در طول سال های اخیر با درایت مدیرکل آموزش و پرورش استان توانسته ایم از جهت علمی در عرصه کشور به موفقیت هایی چشمگیری دست پیدا کنیم و از تک ستاره داشتن در عرصه علمی به سمت آسمان پرستاره علمی قدم برداریم که نتایج کنکور 94 شاهدی بر این مدعاست.

وی با اشاره به رتبه تک رقمی میثم فرج پور نیری در کنکور 94 که برای اولین بار در رشته تجربی به دست آمد اظهار کرد: البته در سال های قبل در رشته هایی دیگر رتبه تک رقمی داشته ایم و به عنوان نمونه می توان از رضا  پور ابوالقاسم در رشته ریاضی یاد کرد، ولی در رشته تجربی تا کنون رتبه تک رقمی نداشته ایم.

ورودی افزود: این دانش آموز توانسته بود با معدل کتبی 20 سال سوم را سپری کند که به همراه 6 دانش آموز دیگر از ناحیه یک، که معدل کتبی 20 کسب کرده بودند، توانستند استان اردبیل را به جمع معدل کتبی بیستی ها اضافه کنند که در سالهای قبل این اتفاق نیفتاده بود.

 

18 دانش آموز اردبیلی، کاندیدای رتبه های تک رقمی کنکور95

وی دانش آموزان معدل کتبی 20 امسال در سطح استان را 18 نفر عنوان کرد و گفت: این دانش آموزان کاندیدای رتبه های تک رقمی در سال 95 می‌باشند.

ورودی با بیان اینکه میثم فرج پور نیری از هیچ معلم خصوصی برای دروس خود بهره نگرفته بود اظهار کرد: این مسئله نشان دهنده توانمندی های معلمان و مدیران ماست که امیدواریم در سالهای بعد شاهد موفقیت های بیشتری باشیم.

وی رتبه های زیر هزار ناحیه یک، در کنکور 92 را 7  نفر، سال 93 را 21 نفر و سال 94 را 34 نفر عنوان کرد و گفت: این آمار در سطح استان در سال 93، 38 نفر و در سال 94 بیش از 52 نفر بود.

 

دانش آموزان اردبیلی، رتبه های اول و دوم پرسش مهر رئیس جمهور

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل با اشاره به اسامی موفق در مسابقات مختلف کشوری اظهار کرد: هانیه آرایش مقام اول کشور در رشته تفسیر قرآن، آیلار کامرانی مقام دوم کشوری در رشته حفظ قرآن، زهرا خدایی مقام سوم کشوری در نهج البلاغه، میر علی رضا حسینی فر مقام 5 کشور در صحیفه سجادیه را کسب کردند و نکته جالب توجه اینکه در این بین علاوه بر دانش آموزان مدارس خاص، شاهد حضور از مدارس عام و روستایی نیز بودیم.

وی ادامه داد: در پرسش مهر رییس جمهور رتبه های اول و دوم را دانش آموزان اردبیلی کسب کردند و یکی از همکاران فرهنگی ما نیز رتبه دوم کشور را کسب کرد.

ورودی تصریح کرد: در بحث اعزام نیرو به سرزمین راهیان نور افزایش 132 درصدی اعزام را داشتیم و 306 جلسه گفتمان دینی در مدارس توسط اساتید حوزه علمیه برگزار شده است.

وی کسب مدال طلای کشوری در رشته گاوداری صنعتی توسط علی راستگو از روستای خیارک از دورترین روستاهای محدوده ناحیه یک، رتبه اول کشوری گرافیک توسط حجت مجرد از هنرستان استاد شهریار، رتبه سوم کشوری در رشته گرافیک توسط سودا نظری، رتبه چهارم رشته گرافیک توسط حمید غنی پور را از دیگر موفقیت های دانش آموزان استان معرفی کرد و گفت: این دانش آموزان باعث افتخار  استان هستند که امیدواریم این موفقیت ها تداوم داشته باشد.

 

نهضت سیستم گرمایشی در مدارس

این مسئول در خصوص مجهز شدن مدارس استان به سیستم های گرمایشی و دسترسی به اینترنت نیز گفت: در سال گذشته در خصوص سیستم های گرمایشی شاهد نهضت عظیمی بودیم و در این رابطه با همت اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس هزینه زیادی انجام گرفت به طوری که این سیستم ها حداقل تا 15 سال آینده قابل استفاده است.

وی تصریح کرد: امروز به جرات می توان گفت که در استان و بخصوص ناحیه یک اردبیل هیچ مدسه ای مشکل گرمایشی ندارد و خوشبختانه همه مدارس مجهز به سیستم پکیج هستند که در این مسیر آموزش و پرورش حرکتی اساسی انجام داده و البته حادثه پیرانشهر عاملی بود برای اهتمام جدی در این مسیر.

ورودی با بیان اینکه بیش از 60 درصد مدارس ناحیه یک هوشمند هستند گفت: از 2240 مدرسه با 3300 کلاس، حدود 60 درصد مجهز به سیستم هوشمند هستند و در مدارسی هم که این امکانات وجود ندارد، حداقل دیتا پروژکتور سیار وجود دارد که در صورت نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: البته باید اذعان داشت که در مقام مقایسه با کشورهای توسعه یافته بسیار عقب هستیم.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل در خصوص کمک هزینه های پرداختی توسط اولیا دانش آموزان نیز اظهار کرد: هزینه خواهی از انجمن اولیا و مربیان در سالهای گذشته باعث شکل گیری ذهنیت منفی در والدین شده بود که همین امر کم شدن ارتباط بین مدارس و اولیا را سبب شده بود که خوشبختانه امروز این مشکلات برطرف شده است.

وی با اشاره به نبود کارخانجات بزرگ در استان گفت: ما در شهرهایی مانند تبریز شاهد هستیم که تنها از عوارض شهرداری 5 میلیارد تومان به مدارس اختصاص می یابد که متاسفانه این مسئله در اردبیل به دلیل کاهش فعالیت های شهرداری و همچنین نبود کارخانه های بزرگ صورت نمیگیرد.

این مسئول همچنین با اشاره به آمار 1800 تا 2000 نفری دانش آموزانی که با معدل کتبی 20 دوره سوم دبیرستان را پشت سر می گذارند اظهار کرد: این مسئله یکی از دلایلی است که مانع حذف کنکور است؛ چون اکثر این دانش آموزان دوست دارند در دانشگاه‌هایی مثل صنعتی شریف و یا دانشگاه تهران به تحصیل ادامه دهند در حالیکه این دانشگاه‌ها ظرفیت پذیرش این تعداد دانشجو را ندارد و بر همین اساس است که مسئولان در تلاش هستند تا بتوانند تا سال 96، 85 درصد ورودی ها را براساس سوابق تحصیلی و 15 درصد را نیز براساس کنکور در رشته های تاپ انتخاب کنند.

انتهای پیام/


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار