رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به تمرکز دهها وزارتخانه و صدها سازمان و سفارت و کنسولگری و میلیون ها کارمندان در تهران گفت : نباید این همه هزینه بدون مشارکت جدی دولت تنها از جیب شهروندان تهرانی پرداخت شود و باید دولت سهم خود را برای هزینه هایی که به تهران تحمیل می کند را بپردازد و تا کنون درست پرداخته نکرده است.
کد خبر: ۸۰۷۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹ 22 December 2019

به گزارش تابناک تهران، محمدجواد حق شناس روز یکشنبه در یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران و در نطق پیش از دستور خود توضیح داد: تامین بخش اصلی بودجه لازم برای توسعه خطوط مترو و نوسازی اتوبوس های فرسوده شهری بر عهده دولت است که در شرایط فعلی اقتصادی حتی به قیمت به خطر افتادن سلامتی مردم در اولویت قرار نگرفته و پرداخت نشده است که اگر واقعا به دلیل فشارهای تحریم ،‌ دولت توان پرداخت آن را نداشته باز از وظایف دولت در برابر شهر تهران بوده است.

وی با اشاره به آلودگی هوا گفت : امسال نیز مانند سال های گذشته آلودگی هوای شهر تهران و کلانشهرها، بار دیگر سوء مدیریت ها و بی تدبیری های چندین ساله مسئولین را به رخ کشید ،‌ اما در حالیکه فضای تنفس و سلامتی زن و مرد و کودک در خطر است، صدا و سیما و رسانه هایی که باید وجدان بیدار ملت باشند فرصت را برای بهره برداری های سیاسی غنیمت شمرده و مدیریت شهری را به باد تخریب گرفته اند.

وی ادامه داد: آلودگی هوای شهرها یک شبه بوجود نیآمده است و همه تقصیرات از آن مدیریت شهری نیست و دلایل کاملا روشنی وجود دارد ؛ سوخت بی کیفیت و صنعت خودرو سازی ناتوان و بی خاصیت که هر دو در چنبره مافیای قدرت پشت صحنه و تحریم های اقتصادی است،  از جمله این دلیل است.

به گفته حق شناس، شهرداری تهران نه نقشی در واردات سوخت دارد و نه در صنعت خودرو و سیاست گذاری های مربوط به آن دخیل است و شهرداری تهران مسئول توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی و تاکسیرانی است اما نقشی در تردد روزانه چهار و نیم میلیون خودرو و موتور سیکلت بی کیفیت و بدون رعایت استاندارد و مصرف میلیون ها لیتر سوخت بی کیفیت با چند درجه بیشتر از استانداردهای مصرف سوخت در جهان نیست.

 این عضو شورا ادامه داد: بر روی کاغذی که قانون نام دارد حدود چهارده وزارت خانه و سازمان و نهاد در قبال آلودگی هوا مسئولند اما در عمل مدیریت شهری به تنهایی قدرت و اختیار لازم را برای اعمال مدیریت برای کنترل آلودگی هوا ندارد.

به گفته حق شناس، واقعیت این است که حتی دولت نیز چندان در آلودگی امروز هوای تهران مقصر نیست ، چون قدرت و اختیار لازم را ندارد اما این واقعیت را نمی توان کتمان کرد که طی سال ها ‌دولت در پرداخت سهم پایتخت نشینی خود کوتاهی کرده است.

وی افزود : دولت باید بپذیرد که نباید هزینه های پایتخت کشور ، بدون مشارکت دولت از جیب شهروندان تهرانی پرداخت شود و دولت باید سهم خود را برای هزینه هایی که بر دوش میلیون ها شهروند تهرانی تحمیل می کند ،  بپردازد و تا کنون نپرداخته است.

وی گفت: از زبان دولت اگر بگویم؛ مسئول همه ناکارامدی های این کشور همان هایی هستند که به جای گام نهادن در مسیر اصلاح و منافع ملی، برجام را خیانت می دانستند و تدبیر دولت را به هزار و یک زبان به سخره گرفته و با اسرائیل و ترامپ و بن سلمان در پاره کردن برجام همصدا شدند.

حق شناس تاکید کرد : همان هایی که بر شجاعت خود در اقتصاد مقاومتی می بالیدند و امروز همه بار اقتصاد مقاومتی و ماجراجویی های خود را بر دوش فقیرترین اقشار ملت گذاشته و سیاه مست و سرخوش به کسب و کار خود از تحریم مشغولند و بر سر سفره صنعت خودروسازی و بنزین نشسته و از ناکارآمدی دولت و مجلس و مدیریت شهری دم می زنند تا شاید آبرویی برای خود در نزد ملت بخرند.

وی ادامه داد: همان هایی که همه امکانات خود را بسیج کرده اند تا به لطف رد صلاحیت ها و کارشکنی ها و تخریب ها شاید بتوانند به هر قیمت اصلاح طلبان را تخطئه کنند و مردم را از آمدن به پای صندوق های رای به نفع خود منصرف و پشیمان کنند غافل از آن که بر شاخه نشسته بن می برند.

به گفته این عضو شورا، سازمانی که خود می داند که در دل مردم جایی ندارد و فرسنگ ها از مردم دور افتاده است،‌ چشم بسته بر دردها و آلام ملت، بجای تشویق و ترغیب مردم به رعایت فرهنگ ترافیک، کاهش مصرف سوخت و انرژی در روزهای آلوده شهر، بی توجه به مشکلات و مصیبت های مردم بدنبال فرصت طلبی سیاسی است و آسمان آلودگی هوا را به ریسمان نامگذاری معابر به نام فرهیختگان مظلوم این دیار می بافد تا بگوید مدیریت شهری تهران ناکارامد است.  

وی افزود: واقعا چرا تغییر نام معابری که به دفعات تکرار شده اند و تغییر آنها از وظایف مسلم مدیریت شهری است و نامگذاری چند کوچه و خیابان بنام سیاستمداری که پرچمدار مبارزه با استعمار انگلیس بود چون دکتر محمدمصدق، یا هنرمندانی که مورد ستایش مردم این مرز و بومند چون عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی حاتمی و عباس کیارستمی و شاعرانی که عمرشان را برای ماندگاری زبان، و شعر  و ادب فارسی در طبق اخلاص گذاشته اند و در تمامی این سال ها حتی سهمی به اندازه نام یک بن بست از دهها هزار گذر این ابر شهر را نداشته اند و همگی از فرزندان راستین این دیار کهن هستند تا این حد باید شما را برآشفته سازد که یک روز با دروغ بزرگ حذف نام عزیز شهیدان از معابر و یک روز با بهانه آلودگی هوا و روز دیگر به بهانه ای دیگر در صدد تخطئه این نامگذاری ها هستید؟

حق شناس تاکید کرد:ایران امروز به شدت نیازمند وحدت و همبستگی و انسجام ملی است؛ هر آنچه بتواند لبخندی هر چند گذرا بر لبان این مردم بنشاند خدمت است و هر آنچه بر تشتت و ناکامی و ناامیدی مردم اضافه کند ظلم است.

وی تصریح کرد: ایرادی ندارد اگر در میان هزاران خبر بد ، خبر نامگذاری یک خیابان بنام یک هنرمندی بی ادعا، شاعر ی عاشق، سیاستمداری فرهیخته و عاشق مردم و یا شهیدی گمنام لحظه ای کام مردم را شیرین کند.

حق شناس گفت: دیشب ملت ایران باز هم برای چند هزارمین سال دگر شب یلدا را جشن گرفتند تا بگویند طولانی ترین و تاریک ترین شب ها و سردترین زمستان ها روزی به پایان می رسد.

وی خاطر نشان کرد : مطمئن باشیم که این تاریکی و این زمستان سرد نیز روزی به پایان خواهد رسید و این ملت بهار خود را به جشن فجر و نوروز پیروز خواهد نشست؛ صبح پس ازیلدایتان مبارک.

تصویب تراز درآمد - هزینه شش ماه شهرداری تهران 

امروز همچنین سیدحسن رسولی در یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران درباره گزارش ارائه شده از حساب های درآمد و هزینه شهرداری تهران در۶ ماهه نخست سال جاری  اظهار داشت: طبق ماده ۷۱ قانون شهرداری ها، گزارش خزانه دار از حساب های درآمد و هزینه شهرداری تهران می بایست به تصویب شورای شهر تهران برسد اما در جلسه گذشته رأی گیری از این گزارش انجام نشد.

وی افزود: نکات ارائه شده در این گزارش مورد توجه اعضاء قرار گرفت و جناب هاشمی(رییس شورا) طی نامه ای به شهردار مواردی را اعلام کرد و معاون مالی شهرداری نیز نسبت به این موارد، پاسخی را ارائه کرده است.

خزانه دار شورای شهر خاطرنشان کرد: گزارش های بعدی از حساب های درآمد و هزینه شهرداری تهران تهیه شده که به زودی در صحن قرائت خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار