خرم‌آباد- وجود طبیعت زیبا و دل‌انگیز ما را وامی دارد که لرستان را #پایتخت_طبیعت_گردی_ایران بنامیم.
کد خبر: ۷۵۷۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹ 26 June 2019

استان لرستان، ظرفیت پایتخت طبیعت‌گردی ایران را دارد

آبشارهای بی‌نظیر و پرآوازه آب سفید و بیشه و گریت و…کوه‌های زنده باتنوع پوشش گیاهی، رودها و صدها چشمه و سرچشمه و روان آب‌ها از همه مهمتر، وجود دریاچه کوهستانی "گهر" که از جاذبه‌های کم‌نظیر خاورمیانه است، دریاچه زیبای "کیو" در خرم‌آباد، تالاب‌های پلدختر، دره شگفت‌انگیز "شیرز" کوهدشت، دره سرسبز "کهمان" الشتر، "نی گاه" درود، مناطق بکر در میانکوه که زیستگاه سمندر لرستانی است، "لاله‌های واژگون" الیگودرز همچنین بسیاری از ظرفیت‌های دیگر،

کهن دیار لرستان در زاگرس میانی، اقلیم چهار فصل ایران است. مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی بی‌نظیری در لرستان وجود دارد که مجموعه آنها، در کمتر نقاطی از کشور دیده می‌شود. لرستان را سرزمین تلاقی تاریخ و طبیعت نامیده‌اند. دامنه‌های اشترانکوه، کوه گرین، سفیدکوه، کبیرکوه و مخمل‌کوه از زیباترین و بکرترین جلوه‌های طبیعت ایران هستند.

وجود آبشارهای بی‌نظیر و پرآوازه آب سفید و بیشه و گریت و… کوه‌های زنده باتنوع پوشش گیاهی، رودها و صدها چشمه و سرچشمه و روان آب‌ها از همه مهمتر، وجود دریاچه کوهستانی "گهر"که از جاذبه‌های کم‌نظیر خاورمیانه است، دریاچه زیبای "کیو"در خرم‌آباد، تالاب‌های پلدختر، دره شگفت‌انگیز "شیرز" کوهدشت، دره سرسبز "کهمان" الشتر، "نی گاه" درود، مناطق بکر در میانکوه که زیستگاه سمندر لرستانی است، "لاله‌های واژگون" الیگودرز همچنین بسیاری از ظرفیت‌های دیگر، ما را وامی‌دارد که لرستان را #پایتخت_طبیعت_گردی_ایران بنامیم.

امروز بیشترین پل‌های تاریخی ایران در لرستان به ثبت رسیده است و این استان به عنوان پایتخت پل‌های تاریخی ایران معرفی شده و درحال ثبت است. غار هومیان قدیمی‌ترین سکونتگاه بشری در لرستان هست. استانی که مرکز تمدن پیشرفته مفرغ در هزاران سال پیش بوده است. قلعه فلک افلاک مشهور به دوازده برجی، از جاذبه‌های گردشگری خوب ایران است که درمرکز شهرشاپورخواست (خرم‌آباد) سر برافراشته است.

در جشنواره موسیقی اقوام، خرم‌آباد را مرکز آواها و نواهای اقوام ایران زمین نامیدیم. وجود گویش‌ها و زبان‌های کهن ایرانی "لری" و "لکی" و ظرفیت‌های شاخص موسیقی، مکتب هنری و فرهنگ فلکوریک لرستان، دایره المعارفی از تاریخ و فرهنگ و هنر است.

قدمت خیلی از مکاتب هنری درسایر نقاط به هزارسال نمی‌رسد در حالی که مکتب هنری لرستان به عصر مفرغ برمی‌گردد و بیش از سه هزارسال پیشینه تاریخی دارد که تقریباً قدیمی‌ترین مکتب هنری ایران است. می‌توان گفت که لرستان میراث دست نخورده‌ای از فرهنگ و آداب و رسوم ایران کهن است. با وجود همه این ظرفیت‌هاست که لرستان می‌تواند مقصد بسیار پرجاذبه‌ای برای گردشگران ملی ایران و گردشگران خارجی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار