با توجه به آغاز فصل تابستان یکی از دغدغه‌های همیشگی که در این ایام مد نظر خانواده‌ها قرار دارد پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است و بر همین اساس دستگاه‌های متولی برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته‌اند.
کد خبر: ۷۵۷۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ 25 June 2019
ویژه برنامه‌های تابستانه دستگاه‌ها برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان

فراغت در فرهنگ فارسی معانی مختلفی دارد از جمله در فرهنگ دهخدا به معنی فرصت ،آسایش  و ضد گرفتاری از کار و شغل مطرح شده است و مردمان ایران در گذشته نیز در اوقات فراغت خود به ورزش‌های بدنی می‌پرداختند و بعضی از افراد نیز با حضور در مکان‌های فرهنگی آن زمان به شاهنامه خوانی و قصیده سرایی می‌پرداختند.

در قرن حاضر به‌ویژه از نیمه دوم قرن بیستم، توجه به اوقات فراغت اقشار مختلف مردم و سیاست‌گذاری در این خصوص از وظایف دولت‌ها محسوب شده و در اغلب کشورهای جهان سازمان‌ها و نهادهای مختلفی در این خصوص ایجاد شده است.

برای ایجاد نشاط در جامعه نیازمند مدیریت اوقات فراغت هستیم

چنانچه کارکردهای فراغت را نشاط و شادابی، تفریح و سرگرمی سالم و بالاخره رشد و شکوفایی استعدادها و تکوین شخصیت بدانیم، با توجه به اینکه ایران جز کشورهای جوان دنیا محسوب می‌شود می‌توان گفت هدایت و ایجاد امکانات برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان می تواند در شکل گیری شخصیت و هویت آنان و سازندگی جامعه ایرانی و اسلامی نقش بسزایی داشته باشد.

 

پژوه‌های انجام شده در ایران حاکی از این مطلب است که بسیاری از معضلات اخلاقی و فرهنگی در بین نوجوانان و جوانان موازی کاری ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و فقدان برنامه ریزی صحیح جهت گذراندن اوقات فراغت در بین آنان بوده است.

 برنامه ریزی برای اوقات فراغت 300 هزار دانش‌آموز لرستانی

سرپرست معاونت پرورشی آموزش و پرورش لرستان در زمینه برنامه‌های این ارگان برای اوقات فراغت دانش‌آموزان،  بیان کرد: اوقات فراغت، بخش جدایی ناپذیر زندگی امروزی است که نحوه گذراندن آن می‌تواند باعث سلامت رشد و کمال فرد یا موجب کندی، انحراف و انحطاط آدمی گردد.

حجت‌الله مومنی با بیان اینکه در لرستان بیش از 300 هزار دانش‌آموز وجود دارد، اظهار کرد: تحقیقات انجام شده در زمینه بررسی علل بزهکاری نوجوانان کانون های اصلاح و تربیت ایران نشان می‌دهد که بیکاری و نداشتن برنامه برای اوقات فراغت، در مورد نوجوانان، از عوامل اصلی گرایش آنان به بزهکاری بوده و این امر نشان دهنده اهمیت برنامه ریزی در راستای اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان  است.

 آمادگی 31 کانون فرهنگی و 14 موسسه قرآنی جهت ارائه برنامه‌های اوقات فراغت 

سرپرست معاونت پرورشی آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: با توجه به امکانات آموزش پروش لرستان در فصل تابستان 31 کانون فرهنگی و تربیتی و 14 دارالقرآن در استان در حوزه‌های فرهنگی و پرورشی فعالیت خواهند کرد، همچنین از ظرفیت چند اردوگاه تفریحی سازمان نیز در راستای اوقات فراغت دانش‌آموزان استفاده خواهد شد.

 

مومنی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت: با توجه به سیل فروردین‌ماه پلدختر، علاوه بر برنامه‌های روتین برنامه‌های ویژه‌ای مانند برپایی اردو برای یک هزار دانش‌آموز پسر مناطق سیل زده در اردوگاه آیت‌الله کمالوند و اردوی یک هفته‌ای 440 دانش‌آموز دختر پلدختری را در شهر رامسر خواهیم داشت.

آغاز کلاس‌های هنری و فرهنگی کانون پرورش فکری برای نوجوانان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان لرستان با اشاره به آغاز کلاس‌های تابستانه مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان لرستان گفت: تا پایان خردادماه سال جاری کودکان و نوجوانان 5 تا 17 ساله در کلاس‌های کانون ثبت‌نام کردند.

وی افزود: کلاس‌های ویژه تابستان از هفته نخست تیرماه آغاز شده و تا شهریورماه ادامه دارد و  این کلاس‌ها در رشته‌های نقاشی، عکاسی، قصه‌گویی، نمایش خلاق، نویسندگی، شعر و داستان (متون تخصصی) فعالیت‌های علمی و نجومی و ... برگزار می‌شود.

 

محمدجواد محمدی در رابطه باهدف از برگزاری این کلاس‌ها با هزینه‌ای بسیار کمتر از مؤسسات خصوصی بیان کرد: هدف ما غنی‌سازی اوقات فراغت است نه پر کردن اوقات فراغت؛ از سویی کودکان ما امروزه بیش‌ از حد معمول با تبلت و موبایل در ارتباط هستند و خانواده برای کمتر شدن این ارتباط می‌توانند فرزندان خود را در این کلاس‌ها به یادگیری هنری مشغول کنند.

 

برپایی 100 پایگاه فرهنگی در راستای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان نیز در مورد برنامه‌های این سازمان برای اوقات فراغت دانش‌آموزان لرستانی، بیان کرد: این سازمان از تاریخ 15 تیر ماه لغایت 25 مرداد در رده‌های سنی 9 تا 30 سال برنامه‌های فرهنگی و مذهبی برای برگزار خواهد کرد.

مهدوی امین با اشاره به اینکه 100 پایگاه سازمان تبلیغات فرهنگی لرستان در ایام تابستان در حوزه اوقات فراغت به جوانان و نوجوانان خدمت رسانی خواهند کرد، افزود: در این مراکز برنامه‌هایی مانند قرائت و حفظ قرآن، تاریخ اسلام و بازدید از خانواده شهدا برگزار می‌شود.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: در شهرستان پلدختر با توجه به آسیب‌هایی که از سیل اخیر دیده طرح آمایش علمی دانش‌آموزان این شهرستان را برگزار می‌کنیم؛ همچنین 8 پایگاه اوقات فراغت که 20 روحانی در آن فعالیت می‌کنند در این شهرستان ایجاد شده است.


 

برپایی چند کارگاه مهارت آفرینی و سلامت روان در پلدختر

نماینده سازمان‌های مردم نهاد استان لرستان نیز با اشاره به اینکه  اوقات فراغت، فرصتی مناسب برای آموزش‌های مفید و سرگرم کننده است، تصریح کرد: اوقات فراغت نوجوان و جوان باید سرشار از برنامه‌های فرهنگی و ورزشی باشد، زیرا مطالعات نشان داده که میزان جرائم و فسادهای اجتماعی در محیط های فرهنگی، ورزشی به طور محسوس و چشمگیری کاهش می‌یابد.

 

مهدی بابایی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر نوجوان برای گذراندن اوقات فراغت، درست راهنمایی نشود ممکن است به انجام اموری گرایش پیدا کند که آثار نامطلوبی برای او داشته باشد و برای مقابله با این آسیب باید سازمان‌های مدیریتی استان به خوبی از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده کنند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: با همکاری سازمان ملل متحد چند کارگاه مهم در حوزه کارآفرینی و کارگاه سلامت روان و مهارت اجتماعی در فصل تابستان در مناطق سیل زده برگزار می‌کنیم که مراحل نهایی این توافق نامه در حال انعقاد است.

گزارش از محمد عبدالله‌زاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار