آن چه می‌خوریم، نقشی کلیدی در سلامت کلی ما ایفا می‌کند و مصرف بیش از اندازه برخی مواد غذایی مانند آنهایی که سرشار از چربی یا قند هستند، می‌تواند در نهایت به ناخوشی و بیماری منجر شود. خوشبختانه برخی مواد غذایی دیگر می‌توانند برای درمان برخی بیماری‌ها یا در برخی موارد حتی پیشگیری از آنها استفاده شوند.
کد خبر: ۴۷۶۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ 12 August 2017
به گزارش ایسنا، «هنگامی که موضوع سرطان مطرح می‌شود، مطالعات نشان داده‌اند که ۳۰ تا ۴۰ درصد از انواع مختلف این بیماری با دنبال کردن یک سبک زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل قابل پیشگیری هستند. مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و کاروتنوئیدها از بهترین گزینه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان محسوب می‌شوند که در ادامه با شش منبع عالی این مواد مغذی بیشتر آشنا می‌شویم.

سیر عطر و طعم غذا را بهبود می‌بخشد و از این رو یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در جهان است اما بوی ناخوشایندی که در نتیجه خوردن سیر حاصل می‌شود بسیاری را نیز از مصرف این ماده غذایی منصرف می‌کند. با این وجود ترکیبات گوگردی موجود در سیر که موجب بوی بد دهان می‌شوند، می‌توانند به جلوگیری از تشکیل موادی در بدن که زمینه‌ساز سرطان هستند، تسریع ترمیم DNA و نابودی سلول‌های سرطانی کمک کنند. همچنین سیر در مبارزه با باکتری‌های مرتبط با ابتلا به سرطان معده موثر عمل می‌کند و همچنین نقش آن در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ ثابت شده است. برای بهره‌مندی از بیشترین فواید سلامت سیر توصیه می‌شود این ماده غذایی را به صورت خام مصرف کنید.


بروکلی


بروکلی از خانواده سبزیجات چلیپایی است. این محصول حاوی ترکیبی به نام سولفورافان است که آنزیم‌های محافظ بدن را تقویت کرده و مواد شیمیایی زمینه‌ساز سرطان را از بدن خارج می‌کند. مطالعه دانشگاه میشیگان نشان داده است که سوفلورافان سلول‌های بنیادی سرطانی - آنهایی که به رشد تومور کمک می‌کنند - را هدف قرار می‌دهد.


بروکلی و دیگر سبزیجات چلیپایی مانند کلم، کیل و گل کلم بیشترین کارایی را در محافظت از بدن مقابل سرطان‌های دهان، مری و معده نشان داده‌اند. توصیه می‌شود این محصولات به صورت خام یا بخارپز مصرف شوند، زیرا قرار دادن در مایکروویو موجب نابودی بیشترین فواید ضد سرطانی آنها می‌شود.


گوجه‌فرنگی


گوجه‌فرنگی رنگ قرمز خود را مدیون یک ماده شیمیایی گیاهی به نام لیکوپن است. لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان است که گوجه‌فرنگی غنی‌ترین منبع برای آن محسوب می‌شود. لیکوپن با کاهش خطر سرطان پروستات پیوند خورده است و همچنین توانایی خود را در توقف رشد برخی سلول‌های سرطانی، مانند پستان، ریه و اندومتریال نشان داده است.


برای کسب بیشترین فواید سلامت لیکوپن باید گوجه‌فرنگی را به صورت پخته یا فرآوری شده - به عنوان مثال، رب یا سس گوجه‌فرنگی - مصرف کنید، زیرا فرآیند حرارت دادن میزان لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی که بدن قادر به جذب آن است را افزایش می‌دهد. از دیگر منابع خوب برای لیکوپن می‌توان به هندوانه، گریپ‌فروت صورتی و فلفل‌دلمه‌ای قرمز اشاره کرد.


توت‌ها


توت‌ها در میان بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها قرار دارند که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند. رادیکال‌های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که می‌تواند موجب آسیب سلولی شده و ابتلا به بیماری، از جمله سرطان را در پی داشته باشند.


به عنوان مثال، توت‌فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و اسید الاجیک است. مورد دوم خواص محافظت در برابر سرطان را از طریق تقویت آنزیم‌هایی که مواد زمینه‌ساز سرطان را از بین برده و رشد تومورها را کند می‌کند، ارائه می‌کند. همچنین توت‌فرنگی حاوی فلاونوئیدها است که یک آنزیم موثر در آسیب DNA و ابتلا به سرطان ریه را سرکوب می‌کنند.


هویج


هویج یکی دیگر از منابع عالی برای آنتی‌اکسیدان‌های قوی از جمله کاروتنوئیدهای آلفا کاروتن و بتا کاروتن است. بتا کاروتن به کند کردن آهنگ رشد سلول سرطانی کمک می‌کند و همچنین از سلول‌ها در برابر آسیب وارده از سموم محافظت می‌کند.


مطالعات جدید نشان داده‌اند که آلفا کاروتن در پیشگیری و مبارزه با سرطان حتی موثرتر از بتا کاروتن عمل می‌کند. هویج پخته آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری را نسبت به هویج خام در اختیار بدن انسان قرار می‌دهد و از این رو، بخارپز کردن هویج به صورت کامل و سپس برش دادن آن برای حفظ بیشترین مواد مغذی توصیه می‌شود.


سبزیجات برگدار


سبزیجات برگدار نه تنها سرشار از مواد مغذی مختلف مانند فیبر، آهن و کلسیم هستند، بلکه از خواص ضد سرطانی نیز بهره می‌برند. اسفناج و دیگر سبزیجات برگدار مانند کیل و برگ چغندر سوئیسی، منابعی عالی برای آنتی‌اکسیدان لوتئین هستند که از آسیب رادیکال‌های آزاد با از بین بردن آنها در بدن محافظت می‌کند. لوتئین تاثیرگذاری خود در پیشگیری از سرطان‌های دهان، مری، معده را نشان داده است.


ویتامین C و بتاکاروتن از دیگر مواد مغذی مهمی هستند که در سبزیجات برگدار یافت می‌شوند اما آنتی‌اکسیدان‌ها تنها مزیت ارائه شده از سوی آنها نیستند. سبزیجات برگدار منابع خوبی برای گلوکوزینولات هستند که طی آماده‌سازی غذا، جویدن و گوارش شکسته شده و ترکیباتی مانند ایندُل‌ها و ایزوتیوسیانات را شکل می‌دهند که مشخص شده است عوامل سرطان‌زا را غیر فعال کرده و شکل‌گیری تومور و متاستاز را مهار می‌کنند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار