درحالیکه هرساله مبلغ معینی نیز بمنظور مطالعه طرح ترافیکی شهرهای استان در نظر گرفته شده است ،باید باید محل دقیق هزینه کرد این بخش از اعتبارت، که اتفاقا مبلغ قابل توجهی هم بوده دقیقا اطلاع رسانی شود .
کد خبر: ۴۱۵۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹ 30 April 2017

تابناک ایلام ::حمل و نقل و ترافيک يکي از مهمترين مشکلات شهرهاي بزرگ و بخصوص شهرهاي کشورهاي در حال توسعه مانند ايران است. اين مشکلات که خود را غالبا به صورت شلوغي و ازدحام وسايط نقليه، افزايش زمان سفر، کاهش ايمني و افزايش آلودگي هوا نشان مي دهند، مديران شهري را بر آن داشته تا از روشهاي متعددي به منظور مديريت و کنترل ترافيک استفاده نمايند. ايجاد محدوده هاي طرح ترافيک يکي از سياستها و روش هايي است که برخي از شهرهاي بزرگ به منظور کاهش ترافيک در محدودهاي مرکزي بکار گرفته اند.

نکته قبال توجه در اجرای طرحهای ترافیکی شهرها این است که هر ساله مبالغی تحت عنوان مطالعه، اجرا وپیاده سازی طرح ترافیک در اختیار شهرداری ها قرار می گیرد. استان ایلام نیز همانند سایر مناطق کشور از این قاعده مستثنی نبوده وعلیرغم اینکه بجز در مرکز استان که بارترافیکی ناشی از تراکم خودرویی ووضعیت خیابانها در ساعاتی از روز مشهود است، در سایر شهرهای استان ،بدلیل کوچک بودن و وضعیت بافت آنان، وجود ترافیک واجرای طرحهای ترافیکی چندان موضوعیت ندارد.

براساس یک روال تعریف شده قانونی، هرساله در صدی از درآمدهای شهرداریها به موضوع طرح های ترافیکی شهرها اختصاص و مبالغ معینی نیز در قالب ردیف بودجه های مشخص از سوی معاونت عمرانی استانداری ها به شهرداری های سراسر استان تخصیص می یابد .

البته نباید درآمد های ماده 23 قانون رسیدگی به تخلفات واخذ جرایم ، ناشی ازجرایم راهنمایی و رانندگی اختصاصی به شهرداریها بمنظور اجرای طرح وخرید تجهیزات ترافیکی را  فراموش کرد .

این درحالیست هرساله مبلغ معینی نیز بمنظور مطالعه طرح ترافیکی شهرهای استان در نظر گرفته می شود.که لازم است ،محل دقیق هزینه کرد این بخش از اعتبارت ،که اتفاقا مبلغ قابل توجهی هم بوده دقیقا اطلاع رسانی شود.

حال می خواهیم بعنوان پایلوت، در خصوص اعتبارات اختصاص یافته به مطالعه و اجرای طرحهای ترافیکی شهرهای شهرستان چرداول  ، شیوه اجرا و هزینه کرد این اعتبارات به بحث بپردازیم ،باید به این نکته برسیم آیا واقعا اجرای طرحهای ترافیکی در شهرهای کوچک و تک خیابان این شهرستان موضوعیت دارد؟ اعتبارات اختصاصی ،واقعا دراین راه هزینه می شود ؟

در نظر بگیرید ، درهمین شهرستان مورد بحث،در حال حاضر5 نقطه شهری وجود دارد و شهر سرابله بعنوان مرکز شهرستان از نظر وسعت وجمعیت بزرگترین شهر آن محسوب می شود. براساس قانون، در سال جاری برای تمامی نقاط شهری آن اعتبارات طرح ترافیک نیز اختصاص یافته است . حال نمیدانم در شهر های کوچک آن که تردد روزانه خودرویی به عدد 100هم نمی رسد ،اختصاص اعتبار طرح ترافیکی چه موضوعیتی می تواند داشته باشد ؟ در صورت عدم نیاز طرح ترافیک ،این اعتبارات در کدام بخش دیگر هز ینه می شوند؟

از سویی ،حتی در شهر سرابله بعنوان بزرگترین شهر و مرکز شهرستان، در سال جدید طرح ترافیکی به مرحله اجرا درآمده است ،صرفنظر از درستی یا نادرستی اجرای این طرح و ضرورت یا عدم ضرورت اجرای آن  ،باید این موضوع روشن شود که شهرداری در راستای مطالعه واجرای این طرح چقدر هزینه کرده است ؟ اصولا اجرای این طرح که فقط با نصب 4متر بنر اطلاع رسانی ،به مرحله اجرا در آمده ،چه میزان هزینه بردار بوده است؟

مگر غیر ازاین است که با استناد به ماده 23 منابع این ماده، ناشی از جرایم راهنمایی ورانندگی بوده وبخش از این منابع بایستی در راستای خرید تجهیزات ترافیکی سطح شهر هزینه شود ، اگر این چنین است، چرا شهرداری حتی برای خرید چهار عدد تابلو ورود ممنوع یا هشدار دهنده ترافیکی از این محل دست به جیب نشده است ؟

مشاهدات میدانی خبرنگار ما درسطح شهر سرابله، ورنگ رخسار تابلوهای موجود ، بعنوان مهمترین  وعینی ترین تجهیزات ترافیکی شهر، پرده از این حقیقت غیر قابل انکار بر می دارد که از عمر تابلوهای ترافیکی نصب شده در سطح معابر این شهر نزدیک به یک دهه می گذرد ،پس در طول این چند سال ،اعتبارات تخصیصی ماده 23 به این شهر کجا هزینه شده است ؟ این درحالیست ماموران راهنمایی ورانندگی این شهر، برای تنظیم وکنترل عبور ومرور ، به رنگ آمیزی چندباره تابلو ها ونصب تابلوهای بنری روی آورده اند.

بدون شک به استثاء شهر ایلام ،که اجرای طرحهای ترافیکی در آن موضوعیت دارد ،در سایر نقاط شهری استان وضعیت به همین منوال است .انتظار می رود مسئولین مرتبط ، در خصوص نحوه اختصاص و هزینه کرد اعتبارات این بخش ،حساسیت ونظارت بیشتری به خرج داده و نظاماتی ترتیب دهند که اولا حق به حق دار برسد وثانیا منابع و اعتبارات هر بخش فقط در جای خود هزینه شود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار