ظهر امروز همایش منطقه ای شاهنامه ای خوانی و نقالی با حضور دکتر کزازی؛ سید مصطفی سعیدی و مسئولین استانی و شهرستانی در دورود برگزارشد .
کد خبر: ۴۱۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴ 19 April 2017

به گزارش خبرگزاری تابناک لرستان از دورود  ظهرامروز مراسم همایش منطقه ای شاهنامه خوانی و نقالی شهرستان دورودبا حضور فرماندارشهرستان ،حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان،هیئت علمی دانشگاه آزاد لرستان دکتر سپهوند و رئیس آموزش و پرورش و مسئولین این شهرستان برگزارشد.

هنر شاهنامه خوانی و نقالی از دیر باز در بین مردم ایران جایگاه بالایی داشته به طوریکه مردم در زمان های قدیم علاقه زیادی به این هنر داشته اند، اما متاسفانه با گذشت زمان هنر نقالی و شاهنامه خوانی در بین نسل جدید رنگ و بوی خود را از دست داده است.به طوری که میتوان از آخرین بازمانده اشاره کرد مرشد سید مصطفی سعیدی متولد ۱۳۱۶ که کار نقالی را از ۱۲ سالگی آغاز کرده است وسه کتاب در زمینه شاهنامه خوانی تالیف کرده است.

در این مراسم ضمن اجرای برنامه های متنوع شاهنامه خوانی توسط شاهد زحمتکش و کاوه زحمتکش و موسیقی  زنده سورنا و دهل اقای یاراحمدی و   سخنرانی دکتر سپهوند و نقالی سید مصطفی سعیدی  برگزار شد.

دکتر کزاری بیان داشت : ایران جهانی در تنگنای جغرافیا نمی ماند .حتی جغرافیای فرهنگی ایران پهناور بوده است .چرا دورودیان شایسته دورودهستند نشانه این پیوند چیست؟شیفتگی به شاهنامه که شیفتگی به جهان و ایران برابراست.


وی اشاره کرد: اگر از من بپرسند بهترین شاهنامه خوان کیست؟بی درنگ می گویم  سعیدی است .

وی خاطر نشان کرد: این شاهنامه خوانان بوده اند که در میان مردم بوده اند. ما ایرانیان بر سر دور راهی قرار گرفته ایم یک راه ایرانی ماندن و ایرانی بودن است راه دشوار و یک راه آسان در تند باد دگرگونی با دیگران دم ساز و هم ساز بودن و ریشه ها را از دست دادن؛ باز گردیم به جهان ایرانی ؛ چون جهان ایرانی در شاهنامه یافتنی است چیستی ما ایرانیان در بنیاد قرار گرفته است .میخواهی ایرانی بمانی پس به ناچار با شاهنامه آشناشو و پیوند بگیر.

دورودی ها میتوانند نمونه های زیبنده باشند در پیوند با شاهنامه باشند.

درپایان این مراسم از سالها تلاش و کوشش در عرصه نقالی و ادبیات شفاهی تجلیل به عمل خواهد امد.


گزارش و عکس: هانیه حقیقی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار