کد خبر: ۴۰۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸ 05 April 2017
سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به لزوم افزایش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در مقطع متوسطه، گفت: متاسفانه دولت‌ها نتوانستند برای اشتغال‌زایی از راه درست قدمی بردارند و همواره مسیر خود را اشتباه رفته‌اند؛ دانشگاه‌ها و مدارس نیز صرفا آموزش‌های تئوری را مورد نظر داشتند لذا درس خواندن جوانان سودی برای آن‌ها به منظور دستیابی به اشتغال ندارد.


نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی معتقد است زمانی که دانش‌آموزان در مدارس تنها شیوه‌های مختلف تست‌زنی و حفظ دروس را آموزش بیینند نمی‌توان به تربیت افراد آچار به دست و دارای مهارت و توانمندی‌های متعدد امید داشت.


وی اضافه کرد: تفکر درس خواندن صرفا برای گرفتن مدرک و نشستن پشت یک میز هنوز هم به‌طور عمیقی در میان افکار اقشار مختلف جامعه ریشه دارد، اما آموزش و پرورش و آموزش عالی باید برای تغییر شرایط به کمک رسانه‌ها و دیگر دستگاه‌ها این تفکر را اصلاح کنند و از آن مهم‌تر شرایط شغلی و درآمدی در حوزه‌های صنعتی و فنی ارتقاء پیدا کند.


میرزاده همچنین با بیان اینکه دانش‌آموزان باید پس از فارغ‌التحصیلی حداقل به یک مهارت حتی در صورت درس خواندن در رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی مسلط باشند لذا باید میزان آموزش‌های فنی در مدارس افزایش یابد، افزود: متاسفانه سیستم آموزشی در مدارس و دانشگاه به در راستای سوق دادن محصیلان به سمت اشتغال حرکت نمی‌کنند و به همین دلیل تنها به پر کردن کلاس‌ها بر اساس تخصص تعداد معلم یا استاد تحت اختیار خود بسنده کرده‌اند.


وی با بیان اینکه حل این مشکل نیازمند برچینی کنکور و ورود افراد بر اساس علاقه و نیاز جامعه به دانشگاه‌ها است ضمن آنکه باید آموزش‌های فنی را در مدارس افزایش داد، گفت: متاسفانه هنوز دانش‌آموزانی به سمت مدارس فنی و حرفه‌ای سوق داده می‌شوند که به نظر معلمان و خانواده‌ها افراد ضعیف یا به اصطلاح تنبلی هستند در حالی که افراد باید بر اساس علاقه و استعداد در رشته‌های مختلف تقسیم شوند و با افزایش کیفیت این نوع رشته‌ها و تضمین آینده شغلی تمایل به آن‌ها را افزایش خواهد داد.


به گفته میرزاده تربیت متخصص در انواع رشته‌های تخصصی اعم از فضای مجازی، تکنسین یا حتی متخصص آسانسور و فاصله با توانمندی‌های صرفا نظری در این زمینه اهمیت فراوان دارد.


سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نظر گرفتن بودجه جداگانه‌ای برای افزایش زیرساخت‌های آموزش مهارت‌های فنی برای دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش و پای کار آمدن وزارتخانه‌های مرتبط را یکی از راه‌های اساسی خروج از بیکاری روز افزون و حل مشکلات اشتغال و توسعه پایدار دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار