فرماندار قصرشیرین بر تغییر الگوی پرورش و تولید آبزیان از سنتی به مدرن برای افزایش سطح تولید با توجه به قابلیت بسیار بالای این شهرستان مرزی، از سوی بهره برداران و فعالان این بخش تاکید کرد.
کد خبر: ۳۲۱۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰ 01 November 2016
به گزارش تابناک و به نقل از ایرنا، فرامرز اکبری روز سه شنبه در جشن صید ماهیان گرمابی در مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین با حضور جمعی از مسوولان استانی و شهرستان قصرشیرین و همچنین بهره برداران مزارع فعال پرورش ماهی این مجتمع، افزود: علاوه بر افزایش تولید باید برای بازاریابی مناسب و مطلوب در کشورهای همسایه تلاش کنیم زیرا وجود 2 مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان می تواند ظرفیت بسیار مناسبی برای صادرات آبزیان و ماهیان گرمابی در این شهرستان باشد.
وی اظهار کرد: باید با استفاده از دانش نوین برای ارتقای سطح تولید آبزیان و همچنین دیگر بخش های کشاورزی و دامی و پرورش ماکیان بتوانیم از تمام توانمندی ها و موجود برای رونق این بخش ها بهره ببریم.
اکبری گفت: با توجه به اینکه یکی از دغدغه های مهم دولت تامین امنیت غذایی و تولیدات سالم برای سلامت افراد جامعه است، ضرورت دارد که برای افزایش راندمان تولید تلاش کنیم و در کنار آن نیز فرهنگ صرفه جویی و مصرف بهینه را به افراد آموزش دهیم.
وی در ادامه با اشاره به اجرای سامانه آبیاری گرمسیری بزرگترین طرح کشور در استان کرمانشاه در بخش آب و خاک، گفت: برای اجرای این طرح سالیانه 17 هزار میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق ذخیره ارزی اختصاص می یابد.
فرماندار قصرشیرین اضافه کرد: با اجرای سامانه طرح گرمسیری در قصرشیرین 100 هزار فرصت شغلی در این شهرستان ایجاد می شود ضمن اینکه 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز از دیم به آبی تبدیل می شود.
اکبری اظهار کرد: همچنین بهره برداری ازدیگر منابع آب سدها و شبکه های انتقال آب در قصرشیرین نیز 13 هزار هکتار دیگر از زمین های این شهرستان را مشروب می کند که در مجموع 30 هزار هکتار از زمین های این شهرستان آبی شده و همین باعث تحول در بخش کشاورزی و تولیدات شیلات خواهد بود.
وی گفت: مروجان بخش کشاورزی باید تلاش کنند که با به کارگیری دانش برای تولید که محور توسعه پایدار و امنیت نیز هست زمینه پیشرفت بیش از پیش را برای این شهرستان ایجاد کنند.
وی با اشاره به رتبه نخست استان کرمانشاه در زمینه تولید ماهیان سردابی و گرمابی در بین استان های غیرساحلی کشور، افزود: تلاش بر این است که زمینه صادرات آبزیان را به عراق بیش از پیش فراهم کنیم.
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه نیز گفت: امسال پیش بینی شده که با تلاش بهره برداران از سطح 60 مزرعه فعال در قصرشیرین سه هزار و 270 تن ماهی برداشت شود که این میزان در سال گذشته 2 هزار و 680 تن بود و با این میزان تولید بتوانیم امسال نیز هماهنند پارسال، رتبه نخست را در بین استان های غیر ساحلی کشور کسب کنیم.
سید فرزاد افضلی در حاشیه جشن صید در مجتمع شیلات شهدای قصرشیرین به خبرنگار ایرنا افزود: 95 درصد تولید ماهیان گرمابی استان کرمانشاه در قصرشیرین تولید می شود.
وی اظهار کرد: از دیگر شاخص های استان در بخش تولید آبزیان، تولید میگوی آب شیرین در قصرشیرین است که سال گذشته 10 تن برداشت شد و امسال پیش بینی شده با توجه به مطلوب بودن بارش ها تولید به 15 تن برسد.
وی گفت: هم اکنون میزان سرانه مصرف ماهی در استان کرمانشاه به ازای هر تن، هضشت کیلو و 500 گرم است که در سال 73 این میزان 250 گرم بود.
وی استاندارد سرانه مصرف آبزیان را هم اکنون 19 کیلوگرم بیان کرد.
در پایان با اهدای لوح سپاس از چندین پرورش دهنده نمونه ماهیان گرمابی در قصرشیرین تجلیل شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار