محمد سلطانی‌فر معتقد است که در تمام دنیا رسانه‌ها چشم و گوش مردم، دولت و حکوت هستند؛ اما در اینجا اعتقاد بر این است که رسانه‌ها باید دهان بسته داشته باشند و حتی اگر چشم بینایی داشتند و توانستند مواردی را ببیند، هرگز آنها را بازگو نکنند.
کد خبر: ۲۲۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 07 May 2016
این استاد ارتباطات  درباره این موضوع که برخی اهالی رسانه نسبت به انتشار اخبار حوادث واکنش نشان می‌دهند و معتقدند این اخبار باعث ایجاد ناامنی در جامعه می‌شوند، بنابراین نباید آنها را رسانه‌ای کرد، به بیان سخنانی پرداخت.

او با بیان اینکه متاسفانه به جای آنکه دنبال مقصر اصلی بگردند، تقصیر را بر گردن رسانه‌ها می‌اندازند، اظهار کرد: عده‌ای معتقدند که مشکلات عمدتاً در اثر بیان مطالب توسط رسانه‌ها شکل می‌گیرد؛ در صورتی که یکی از وظایف اصلی رسانه‌ها دیده‌بانی در محیط‌های اجتماعی، سیاسی و غیره است؛ اگر رسانه‌ای از این وظیفه اصلی خودش کوتاه بیاید، دیگر رسانه نیست و تبدیل می‌شود به یک ارگان دولتی یا حکومتی. خوشبختانه گاهی شاهدیم در مواقع بسیار حساس و در زمان‌هایی که خلاء و ضعف قانون وجود دارد و می‌خواهند موضوعاتی را فراموش کنند، رسانه‌ها اجازه این فراموش‌کاری‌ها را نمی‌دهد. درست همانند اتفاقی که برای ستایش - دختر بچه افغان - و آن زن مشهدی و فرزندانش رخ داد که رسانه‌ها توانستند به خوبی این فضا را اداره کنند.

محمد سلطانی‌فر، رییس پیشین دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها از بهمن 92 عهده‌دار این سمت بود که چندی پیش و طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی فرهنگ و هنر منصوب شد. گیتا علی‌آبادی به عنوان رییس جدید این دفتر منصوب شد.

سطانی‌فر همچنین درباره برنامه‌هایی که در این مدت ریاست دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها اجرا کرده بود، به بیان توضیحاتی پرداخت؛ او یادآور شد: در مدت دو سالی که در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها بودم، یکی از اهدافم این بود که بتوانم اساتید و اندیشمندان علوم انسانی را به اشکال مختلف دور هم جمع کنم؛ برگزاری نشست‌های تخصصی تحت عناوین مختلف در همین راستا انجام می‌شد که در آن نشست‌ها برخی از مشکلات موجود در حوزه رسانه را مطرح می‌کردیم تا منجر به پیدا کردن راه حلی شود.

از جمله موضوعاتی که در این سلسله نشست‌های تخصصی مطرح می‌شد، می‌توان به «گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی»، «رسانه و بحران» و «رسانه و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی» اشاره کرد.

به‌روز رسانی نشریه تخصصی «رسانه» که در انتشار آن تأخیر ایجاد شده بود، به‌روزرسانی سایت موسسه و همچنین غنی‌سازی کتابخانه تخصصی حوزه رسانه که بیش از 90 درصد کتاب‌هایی که در حوزه رسانه در کشور منتشرشده را در خود جای داده است، از دیگر اقداماتی بود که سطانی‌فر در طی بیش از دو سال ریاست دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها انجام داد؛ او در این باره توضیح داد: تمام اطلاعات موجود در موسسه و کلیه کتب تخصصی که مورد نیاز اندیشمندان و دانشجویان است را بر روی سایت قرار دادیم. همچنین 95 شماره از 100 شماره از مجله رسانه‌ای علمی - ترویجی بر روی سایت قرار گرفته است.

رییس موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی فرهنگ و هنر اظهار کرد: سعی کردیم وظیفه اصلی خودمان را فقط تولید محتوا بدانیم و نه فروش مجله و کتاب و به همین خاطر از مقوله درآمدزایی به طور کامل بیرون آمدیم. مواردی که از سوی معاونت مطبوعاتی مطرح می‌شد، مثل بازنگری در حوزه کانون مطبوعات، دسترسی آزاد به اطلاعات، رسانه‌های دیجیتال و مورادی از این دست نیز از دیگر فعالیت‌هایی بود که توانستیم در این مدت انجام دهیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار