استاندار در شورای اقتصاد دریامحور گیلان:
کد خبر: ۱۱۶۷۵۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶ 19 May 2024

عرصه های سرمایه گذاری در سواحل باید شناسایی شودعرصه های سرمایه گذاری در سواحل باید شناسایی شودعرصه های سرمایه گذاری در سواحل باید شناسایی شود

استاندار گیلان گفت: باید عرصه های سرمایه گذاری در ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی گیلان شناسایی شود و این عرصه ها متناسب با مولفه های موجود در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگارتابناک گیلان، اسدالله عباسی در جلسه ستاد مشترک اقتصاد دریا اظهار کرد: با توجه به ابلاغ سیاست های اقتصاد دریا محور در برش استانی باید ماموریت هر دستگاه مشخص و برنامه های آنها هدف گذاری شود و دستگاهها بر اساس اهداف مورد نظر هر سه ماه یکبار گزارش کیفی خود را ارائه کنند.

وی سهم اقتصاد دریا محور کشور از تولید ناخالص ملی را پنج درصد اعلام کرد و افزود : سهم استان گیلان با وجود ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی از اقتصاد دریا ۲ درصد است درحالیکه کشورهای توسعه یافته سهم ۵۰ درصدی از اقتصاد دریا دارند؛ برای بهره گیری بیشتر از ظرفیت اقتصاد دریا باید از توانمندی های نخبگان علمی و دانشگاهیان استفاده کرد.

وی به وجود سه بندر انزلی، کاسپین و آستارا در استان گیلان اشاره کرد و گفت: بندر آستارا تاکنون نتواسته از همه ظرفیت های بندری خود بهره لازم را بگیرد که بابد از ظرفیت اقتصادی آن بیشتر بهره برد.

وی ادامه داد: ظرفیت اسمی بندرانزلی نیز تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰ هزار تن کالاست اما اکنون تنها یک میلیون تن از این ظرفیت فعال است و عملیات ترانزیت کالا از این بندر تنها از طریق حمل و نقل جاده ای انجام می شود که در صورت اتصال ریل به این بندر می توان ظرفیت این بندر را افزایش داد.

عباسی اضافه کرد: اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین نیز ظرفیت بسیار مناسبی را در اختیار فعالان اقتصادی قرار داده است که باید در ماههای آینده درصد استقبال فعالان اقتصادی از حمل و نقل ریلی ارزیابی شود که اتصال بندر کاسپین به ساحل مکران تا چه اندازه توانسته در افزایش درآمد ناخالص ملی اثر گذار باشد.

استاندار گیلان تصریح کرد: باید با افزایش تخلیه و بارگیری از اسکله ها و فزونی سرعت کار، در بین بنادر رقابت ایجاد کنیم و بر ظرفیت ترانزیت کالا و حمل و نقل دریایی اضافه کرده و با در کنار هم قرار دادن اقتصاد دریا محور، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد صنعتی و سایر زنجیره ها ارزش افزوده ایجاد هر بخش را مشخص کنیم.

وی افزود: برای احداث کارخانه کشتی سازی رفع موانع انجام و مصوبات لازم اخذ شده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است؛ بانکهای عامل می توانند با سرمایه گذاران موفق ارتباط برقرار کرده و تسهیلات لازم را برای سرعت بخشیدن به کار قرار در اختیار این سرمایه گذاران قرار دهند.

عباسی تصریح کرد: باید سهم گیلان از اقتصاد و گردشگری دریایی تعیین و در این بخش سرمایه گذاری شود؛ بندر چمخاله لنگرود از ظرفیت گردشگری و شیلاتی مناسبی برخوردار است که می توان آن را بکار گرفت. باید عملکرد کیفی دستگاهها در بخش های مختلف مشخص شود.

وی جذب سرمایه گذار برای احداث کارخانه کشتی سازی در بنادر انزلی و کاسپین را یکی از امتیازاتی دولت سیزدهم در شکوفایی اقتصاد دریا محور دانست و افزود : کارگو باید در این استان فعال شود و آن بخش از کالاهایی که از طریق دریا حمل می شود را می توان با استفاده از حمل و نقل ترکیبی ترانزیت کرد تا هزینه ها را کاهش یابد. (کارگو روش حمل باری است که در آن یک یا چند کالا از طریق هواپیماهای غیرمسافربری و تجاری به نقاط مختلف دیگر فرستاده میشوند.)

عباسی اظهار کرد:بندر کاسپین و منطقه آزاد انزلی با هدف توسعه صادرات ایجاد شده است باید از این فرصت استفاده کنیم تا صادرات ما از وارداتمان فزونی یابد.

وی گفت : برای ایجاد بنادر جدید در استان ابتدا باید ظرفیت موجود ۱۵ هزار تن تخلیه و بارگیری استان تکمیل شود تا در مورد احداث بندر جدید تصمیم گیری کنیم. اسناد بالادستی مشخص و سیاست های راهبردی رهبر معظم انقلاب مشخص شده است و در برنامه هفتم بودجه هم فصل خاصی به اقتصاد دریا محور اختصاص یافته است؛ باید هدف گذاری در برش استانی برای شکوفایی اقتصاد دریا محور در دستور کار داشته باشیم.

وی تاکید کرد: شرایط لازم برای نخبگان و دانشگاهیان فراهم می شود تا آنها بهترین راهکار موجود را با در نظر گرفتن مسائل محیط زیستی برای بهره مندی از ظرفیت دریا را براساس آمایش سرزمینی پیدا کرده و بانکها به تکالیف خود در این بخش عمل کنند.

عباسی اضافه کرد : در سفر دوم رئیس محترم جمهور به استان گیلان باید توسعه اقتصاد دریا محور از مقدمات و تشریفات خارج شده و ایده ها طبق قواعد و قوانین و دستورالعمل های مشخص شده عملی شوند.

وی گفت : مقدمات احداث ریل رشت - آستارا نیز فراهم شده است و درحال آزاد سازی زمین ها هستیم.

حسین محمدیان معاون اقتصادی استانداری گیلان نیز در این جلسه اظهار کرد : ایجاد بندر شیلاتی در کیاشهر فرصت بسیار بزرگی است تا اقتصاد دریا در استان گیلان شکوفا شود که بلااستفاده مانده است، این بندر قابلیت آن ر ادارد که دو مقوله گردشگری و تولیدات شیلاتی را بصورت همزمان داشته باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان نیز در این جلسه برای تحقق اقتصاد دریا محور چهار سناریو تعریف کرد و گفت : طبق این سناریو باید از حکمرانی متفرق- تامین مالی دولتی به سمت سناریو حکمرانی یکپارچه - تامین مالی عمومی خصوصی حرکت کنیم.

در این جلسه مسئولیت کمیته انرژی نو با منشاء دریا به برق منطقه ای، خدمات برتر به دانشکاه گیلان، محیط زیست دریایی به اداره کل محیط زیست، گردشگری ساحلی و دریایی به میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، شیلات و کشاورزی دریای به شیلات گیلان، صنایع دریایی به صنعت، معدن و تجارت و حمل و نقل و بازرگانی به راه و شهرسازی سپرده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار