در نشست خبری به مناسبت دهه کرامت در نکا مطرح شد؛
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان نکا گفت: از کسانی که متمول هستند، دعوت می‌کنیم تا در ساخت و سازهای بقاع متبرکه مشارکت کنند تا این فضاها به قطب فرهنگی تبدیل شوند و مرکز حضور و آرامش مردم باشد.
کد خبر: ۱۱۶۶۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱ 08 May 2024

به گزارش تابناک مازندران، به مناسبت دهه کرامت، نشست خبری جمعی از خبرنگاران شهرستان نکا با حجت‌الاسلام حسن دارابی رئیس اداره اوقاف وامور خیریه این شهرستان روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در محل این اداره برگزار شد.

 

متمولین در ساخت و سازهای بقاع متبرکه مشارکت کنند تا این فضاها به قطب فرهنگی تبدیل شوند  

وی اظهار کرد: معنای سوره کوثر امامزادگان هستند که خداوند به پیامبر(ص) فرمود: نگران نباش که خداوند به تو پسر نداده است، دختری همچون فاطمه(س) داد و از حضرت فاطمه(س) و امیرالمومنین(ع)، فرزندانی همچون؛ امام حسن(ع)، حسین(ع) و... و حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) که همه لولو و مرجان بودند، استخراج شدند.

رئیس اوقاف و امور خیریه نکا گفت: حضرت معصومه(س) آنقدر بزرگ و باعظمت است که روز میلادش روز دختر نامگذاری شد، دخترانی که محب اهل بیت(ع) هستند و زیر پرچم ولایت، محبت و حضرت معصومه(س) در زمانی که همگان در خطر طغیان و حملات شیطانی و شیاطین قرار گرفتند، این دختران خود را به سایه مقدس و عنایت معصومه(س) با عفت و پاکدامنی، رهروی، پرچمداری و سربازی امام زمان(عج) خود را بیمه کردند.

حجت‌الاسلام دارابی تصریح کرد: کوثر پیغمبر همان امامزادگان هستند که در هر کوی و برزنی قابل مشاهده‌اند و زیارت می‌شوند و کثرت و برکت دارند و امام خمینی(ره) فرمود: «مردم باید در کنار امامزادگان در آرامش زندگی کنند» و مقام معظم رهبری نیز فرمود: «بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند».

وی بیان کرد: فضای امامزادگان از قدیم وجود داشته و شاید فضای عمرانی درست و حسابی، سالن، تربت‌خانه و... نداشتند و بقعه بسیار ضعیف و غریب بوده است و از زمانی که رهبر فرمودند که رویکرد امامزادگان کشور به مدیریت سازمان اوقاف خود شخص نماینده ولی فقیه و در ادارات کل، مدیران کل و در شهرستانها اداره شوند، نیروهایی بی‌ادعا و گمنام به امامزادگان و اموال اهل بیت (موقوفات) خدمت می‌کنند، دشمن دشمنی خود را صد چندان کرده که اکنون شما در فضاهایی که متعلق به دین و اسلام است همچون؛ شاه‌چراغ، قم، عبدالعظیم حسنی، امام‌زاده عبدالله آمل، امام‌زاده ابراهیم آمل، امام‌زاده عباس ساری و... مشاهده می‌کنید که یا یک جلسه معنوی یا نماز جماعت یا همایش و... درحال برگزاری است.

این مسئول افزود: دشمن نیز با جنگ‌نرم می‌کوشد تا القاع کند: «این بقعه‌ها سیار هستند و در گذشته ثبت نبوده‌اند» درحالی‌که، آنها امامزاده هستند و ثبت بوده‌اند و به همین دلیل به بسیاری از اماکن و به شاهچراغ حمله کردند و زائران آن را به شهادت رساندند، که نشان دهنده‌ی آن است که ما حرکت خوبی کردیم، همانطور که حضرت امام(ره) فرمود: «هر گاه در جایی دشمن برای شما کف زد یعنی راه را اشتباه رفته‌ایم و هر جا دشمن عقب‌نشینی کرد و عصبانی شد، یعنی موفق بوده‌ایم».

حجت‌الاسلام دارابی ابراز کرد: شاید در موضوع امامزادگان صد در صد موفق نشده‌ایم، اما چند قدم حرکتی که انجام داده‌ایم ملموس است و برای اینکه به ایده‌آل برسیم و فضاهای مناسب و کارهای فرهنگی ذی‌قیمتی داشته باشیم باید بیشتر تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه، در شهرستان نکا ۶۴ بقعه‌ی ثبت شده در اوقاف داریم که همه‌ی آنها دارای فضا، تربت‌خانه و شبستان نیستند و سطح سه محسوب می‌شوند، از خیرین درخواست حمایت کرد.

رئیس اوقاف و امور خیریه بیان کرد: آیت‌الله جوادی آملی فرمودند: امامزادگان بر ما حق حیات دارند، چراکه اگر آنها نبودند، ما نمی‌دانستیم چه دین و مذهب داشتیم، بلکه با حضور و وجود مبلغان عرصه‌ی مذهب شیعه که مازندران به همین جهت دیار علویان شناخته شد، اکنون به لطف خداوند شیعه اثنی عشری هستیم.

حجت‌الاسلام دارابی گفت: باتوجه به اینکه، شهدا و امامزادگان جانشان را وقف کردند، برای پیشبرد اهداف فرهنگی اهلیبیت(ع) و قرآن کریم، ضمن تشکر از کسانی که مدیریت می‌کنند و ساخت و ساز انجام می‌دهند، از کسانی که متمول هستند، دعوت می‌کنیم تا در ساخت و سازهای بقاع متبرکه مشارکت کنند تا این فضاها به قطب فرهنگی تبدیل شوند و مرکز حضور و آرامش مردم باشد چراکه؛ آنها ریسمان اتصال به خداوند هستند، بطوریکه؛ روی درب یکی از شبستان‌های حرم امام رضا(ع) نوشته است؛ «امام رضا به عنوان خورشید عالم تاب در حد اعلایش اتصال کننده قلب مردم است» و «امامزادگان نیز به عنوان ستارگان درخشان، همچون مشعل فروزان در این راه ما را هدایت می‌کنند تا دل‌های ما به خدا متصل شود».

وی اظهار کرد: از ۶۴ امامزاده‌ی این شهرستان، فقط ۲۱ امامزاده داری ظرفیت و مستعد برای فعالیت فرهنگی هستند، اما همه‌ی امامزادگان برای پذیرایی از مسافرین و مجاورین در همه ایام بخصوص در فصل گرما و بخشی از فصل پاییز و در این دهه کرامت آمادگی کامل دارند.

این مسئول بیان کرد: ضمن اجرای سایر برنامه‌ها، برنامه‌های تجمعی که در دهه کرامت تدارک دیدیم؛ «پخش صلوات خاصه در بقاع مستعد شهرستان»، «برپایی ایستگاه‌های صلواتی»، «قرائت امین الله» در بقاع دارای ظرفیت و توان، «غبارروبی امامزادگان» با حضور مردم مخصوصا دانش‌آموزان و مخصوصا دانش‌آموزان دختر جهت روز دختر و «محفل انس قرآن محوری» در امامزادگان عبدالکریم و عبدالرحیم روستای نوذرآباد است.

حجت‌الاسلام دارابی افزود: برنامه‌ی دیگری به یمن دهه کرامت و قدوم با برکت حضرت معصومه(س) داریم که این امام‌زاده‌ی امام‌شناس مقام والایی دارد بطوریکه؛ تنها امامزاده‌ای بود که امام هادی(ع) برای ایشان زیارتنامه دارد که در یکی از فرازهای این زیارتنامه می‌فرماید: «از ما شفاعت کن در بهشت، تو نزد خدا آبرو و شأن بالایی داری».

 

متمولین در ساخت و سازهای بقاع متبرکه مشارکت کنند تا این فضاها به قطب فرهنگی تبدیل شوند  

وی اضافه کرد: آیت‌الله شیخ محمد کوهستانی نیز فرمود: «در قیامت آنقدر حضرت معصومه(س) شفاعت می‌کند که کار به فاطمه(س) نمی‌کشد»، این پیش‌بینی برگرفته از روایت امام صادق(ع) است که قبل از آنکه حضرت معصومه(س) به دنیا بیاید، پیش‌بینی کرده و فرموده بود: «برای خدا حرمی است که در مکه است و برای پیغمبر حرمی است که در مسجدالنبی شهر مدینه است و برای امیرالمومنین(ع) حرمی است که در مسجد کوفه است و برای ما اهل بیت حرمی است که در قم مقدسه است و دختری از فرزندان من در آنجا دفن خواهد شد» و بزرگانی همچون؛ آیت‌الله بروجردی، حائری، بهجت‌ و... افتخار می‌کردند که عطبه‌ی مقدسه این بانوی بزرگ را ببوسند.

خبر: الهام زارعی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار