کد خبر: ۱۱۶۴۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶ 30 April 2024

تابناک رضوی: دهم جمادی الاخر 1031 ه.ق برابر با 20اوریل 1622 پرچم کشورهای استعماری پرتغال،  هلند، انگلستان پس از 117 سال تسلط آنان بر اقوام مظلوم خلیج فارس فرو افتاد و پرچم ایران برافراشته شد.
هزار آفرین بر امام قلی خان سردار رشید ایرانی و همرزمان و لشکر مردمی اش.
تقریبا راندن استعمارگران با آن امکانات عظیم، توسط ایرانیان کار بسیار دشوار به نظر میرسید،  اما آنچه در تمام حرکت های مردمی و مقاومتی ایران بچشم میخورد غیرت ایرانی،  وطن دوستی، و (نه) به ظلم پذیری و ظلم ستیزی است.
امام قلی خان فرزند الله وردی خان حاکم فارس بود که به دستور شاه عباس صفوی برای رهایی مردم از ظلم طاقت فرسای پرتغالی ها هلندی ها و انگلیس ها با لشکرش و کمک های مردمی،  اجانب را در جنگی نابرابر شکست داد و آنان را علاوه بر هرمز از مسقط و عمان و خلیج فارس هم بیرون راند.
وی پس از فتح این منطقه به ترویج شرع مبین،  تکریم اصحاب فضل و دانش پرداخت و منشا خدمات ماندگار در حوزه میراث شد.
به پاس خدمات این شهید بزرگوار و هزاران شهیدی که در راه وطن و نجات آبراه خلیج فارس به شهادت رسیدند شورای عالی انقلاب فرهنگی درسال 1384 طی مصوبه ای که به تصویب دولت هم رسید دهم اردیبهشت را روز خلیج فارس نامگذاری کرد.
البته فتنه استعمارگران خاتمه نیافت  و (سر چارلز بلگریو) در مقاله‌ای، نامی جعلی برای خلیج فارس انتخاب کرد و عبدالکریم قاسم عراقی و عبدالناصر مصری در سخنرانی های خود از این نام حمایت کردند ولی راه بجایی نبردند.
این آبراه که سومین خلیج بزرگ دنیاست 237 هزار و 473 کیلومتر مساحت دارد که 14 جزیره استراتژیک را در خود جا داده و تا کنون 4 بار از هجوم بیگانگان در امان مانده و مردم بوشهر چون پاره تن خود از آن حراست میکنند،
در حراست و نگهداری این آبراه در دفع تجاوز به اسامی بزرگ دیگری مثل (میر مهنا)  که قشون هلندی را از خارک بیرون کرد، سرداران نادر شاه افشار،  رئیسعلی دلواری،  باقر خان تنگستانی،  و فرزندش احمد خان و در این زمان(( شهید نادر مهدوی،  غلامحسین توسلی،  بیژن گرد،  نصرالله شفیعی،  آبسالانی، محمدیها، و مجید مبارکی که در نبرد با بالگرد های آمریکایی شرکت داشتند و 16مهر 1366 را جاودانه کردند کم نیستند.
دنیا بداند امروز این آبراه توسط سلحشورانی گمنام حفاظت میشود و نمیگذارند خون هزاران شهید،  و غواص پایمال شود.
چون هنوز چشمان فرزندانی چون (حمزه شریف) که کنار نفتکش امریکایی مین گذاشت و (امیر استاد) غواصی که پس از سالها از جنگ تحمیلی،  آثار  دو تیر خلاص به گونه دارد،  بیدار است.
بوشهر،  همایش مقاومت خلیج فارس در افق رسانه
1403.2.9
دکتر حسین رضائی/فعال حوزه فرهنگی و گردشگری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار