از منظر شریعت نیز عالی‌ترین نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترین مقام و جایگاه او، یعنی علم و دانش هم طراز است. خداوند آموزش را به عنوان خدمتی ماندگار برای معلمان معرفی می‌کند.
کد خبر: ۱۱۶۴۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵ 30 April 2024

تابناک ایلام، امین دانیالی::جوامع پیشرفته جهان اهمیت آموزش عمومی را به عنوان یکی از مهم‌ترین و شاید تنهاترین عامل توسعه اجتماعی قبول دارند و سرمایه گذاری عظیم و دراز مدتی را روی آن انجام داده‌اند تا بتوانند در توسعه و پیشرفت کشور خود ریشه‌ای عمل کنند.

در این میان وجود معلمین به عنوان قشر تاثیر گذار فرهنگی جوامع از اهمیت خاصی برخوردار هستند. نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگو‌های اولیه دانش آموزان بسیار مهم و سازنده است.

از منظر شریعت نیز عالی‌ترین نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترین مقام و جایگاه او، یعنی علم و دانش هم طراز است. خداوند آموزش را به عنوان خدمتی ماندگار برای معلمان معرفی می‌کند.

تعلیم دهندگان علوم و آموزگاران جامعه، همانند مجاهد در راه خدا هستند؛ زیرا در راه آموزش و پرورش شاگردان، از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند. معلم تلاش‌های علمی و عملی را مقدمه‌ای برای ترقی، تعالی و عبادت می‌داند شرافت معلم زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بتواند شان خداوند و پیامبران را در وجود خود و شاگردانش محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد.

به همین خاطر گفته اند که معلمی شغل نیست بلکه ذوق و هنری معنوی است. رسالت معلمی در قرآن به عنوان جلوه‌ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی معرفی شده است.

در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است:
" اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. "
(علق: ۱ـ ۵)
روز معلم، روز بزرگداشت عشق و ایثار و تجلیل از کسانی است که علم را جرعه جرعه در جان‌ها جاری می‌کنند. آری؛ آنان خود لحظه لحظه می‌سوزند و با دانش خویش، جامعه را می‌سازند و فردایی باشکوه را نوید می‌دهند.

روز معلم روز بزرگداشت کسانی است که در راه تعلیم کمرخمیده می‌کنند و روز پاسداشت عزیزانی است که در سنگر علم و دانش، سربازانی با اخلاص و دانشمند تربیت می‌کنند.

روز یاد کردن از گمنامان آشناست؛ آنان که دفتر‌های خاطرات از عطر یادشان آکنده است معلم ازجانش مایه میگذارد تا به کالبدی جان ببخشد وجامعه وآیندگان ازآن ثمره بهره‌مند شوند.

نمی‌شود یاد نکرد از فرهنگیان و معلمینی که با عشق، خون از دیدگانشان جاری می‌شد تا شهرستان دور افتاده آبدانان سال‌ها پرچمدار علم و دانش و فرهنگ شناخته شود و ثمره آن شود شهدایی که با آگاهی ، در سن نوجوانی صحنه دفاع از میهن انتخاب می‌کنند، ثمره آن می‌شود جوانان و نخبه‌های علمی که در حال حاضر بر اریکه مدیریت کشوری و استانی خودنمایی می‌کنند.

وقتی از شغل معلمی به عنوان شغل انبیا یاد می‌کنند یعنی کسانی که به مردم آگاهی داده و مسیر آینده را روشن کرده اند.  اساتیدی  که از یک نهال  درختانی  باریشه و اصل می سازند  تا دیگران نیز از میوه های گوناگون آن لذت ببرند./م

 

بیشتر بخوانید :

 

 

برچسب ها: روز معلم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار