مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: با اجرای عملیات واکسیناسیون علیه بیماری‌های دام، ضمن کاهش دام‌های مبتلا به این بیماری‌ها، سلامت و بهداشت عمومی جامعه افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۱۱۶۱۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰ 07 April 2024

بهم گزارش تابناک زنجان، حمدباقر حاج‌کاظمی اظهار کرد: هر سال طبق برنامه پیشگیرانه، واکسیناسیون رایگان علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام توسط گروه‌های دامپزشکی بخش دولتی و غیردولتی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته، ۱۰ هزار و ۳۵۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری واکسیناسیون شدند، افزود: اولین کسانی که در معرض خطر و ابتلا به این بیماری هستند، صاحبان حیوانات هستند؛ بنابراین باید علاوه بر واکسیناسیون سالانه نسبت به ویزیت و چکاپ دوره‌ای حیوانات توسط دامپزشکان اقدام کنند.

او ادامه داد: سال گذشته بیش از یک میلیون و ۵۳۰ هزار راس دام سبک و سنگین در زنجان علیه تب برفکی در مراکز صنعتی، نیمه‌صنعتی و روستایی استان زنجان توسط گروه‌های دامپزشکی واکسینه شدند.

حاج‌کاظمی با بیان اینکه تب برفکی، یکی از بیماری‌های ویروسی واگیر دام است که در صورت وقوع و اپیدمی، خسارت‌های اقتصادی فراوانی به دامداران می‌زند، اظهار کرد: تب برفکی می‌تواند با نقل و انتقال دام‌های سالم به مناطق عاری از بیماری یا تماس بیمار با دام‌های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول‌های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان‌های آلوده رفت و آمد کرده‌اند، همچنین هوا، آب، علوفه آلوده و اسپرم آلوده منتقل شود و جمعیت دام‌های حساس را تهدید کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بیماری تب برفکی مشترک بین انسان و دام نیست، تاکید کرد: مردم نگران استفاده از فرآورده‌های دامی نباشند، چون استفاده از آن‌ها برای انسان مشکلی ندارد. همه دامداران استان زنجان در صورت دیدن هرگونه مورد مشکوک با شماره ۱۵۱۲ تماس بگیرند و مورد را گزارش کنند.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار