کد خبر: ۱۱۱۵۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۵ 17 July 2023

اختصاصی هما خوزستان

افشار پرویزی بابادی

فراهم سازی شرایط عزاداری ماه محرم در سراسر کشور این روز‌ها در حال انجام است عاشقان امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش با برپایی هیئت‌های عزادری، تکیه‌ها و دسته‌ها عشق و علاقه و محبت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت و امام شهید را ابرازمی‌کنند.

سیاه پوشی کوچه و معابر شهر نشان از فرا رسیدن ماه حزن اهل بیت علیهم السلام است ماهی که در آن امام حسین علیه السلام و ۷۲ یار باوفایش به شهادت رسیدند امامی که با قیام خود اسلام، قرآن و اهل بیت را زنده نگه داشت عزاداری در ماه محرم بر سید و سالار شهیدان اجر زیادی دارد که ثواب آن از درگاه الهی و اهل بیت عطا می‌شود این ماه که فرا می‌رسد ناراحتی بر دل‌ها حاکم می‌شود چرا که در دشت کربلا و در ۱۰ محرم الحرام سومین امام شیعیان با لبی عطشان به شهادت رسید.

آن امام همام برای حفظ دین به پا خاست و اهل بیت علیهم السلام در این دشت پر بلا بسیار غم و اندوه دیدند از گذشته‌های دور سینه به سینه قصه‌های عاشورا و غصه‌های اهل بیت غم و اندوه زینب کبری به جهانیان منتقل شده است زینبی که اگر نبود کربلا در کربلا می‌ماند بانویی که در این دشت پر بلا حوادث متعددی را با چشم خود دید و برادر عزیزتر از جانش و خانواده آن‌ها آسمانی شدند.


در کشور ایران از شهر‌های بزرگ تا روستا‌ها و ده‌های کوچک در این ماه سیاه پوش می‌شوند و به حرمت اهل بیت پیامبر اکرم (ص) همه در حزن و اندوه قرار می‌گیرند.

سوگواری و ماتم ماه محرم علاوه بر ابعاد مذهبی، ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز دارد. سوگواری شیعیان ایران در ماه محرم همواره به صورت خودجوش بوده است و از پیر و جوان، زن و مرد همه برای نشان دادن ارادت خودت به اهل بیت علیهم السلام از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

آداب و سنت‌های مختلفی برای عزاداری در ماه محرم در جای جای ایران اسلامی وجود دارد و از یکم ماه محرم تا پایان ماه صفر اجرا می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار