گزینش اخبار و گزارش های رسانه ها اگرچه دشوار و پیچیده است، اما شفقنا رسانه بنا دارد از این پس مطالبی از مطبوعات و خبرگزاری ها را به ارزیابی بگذارد تا به نوعی بهترین گزارش، مصاحبه و متن را در پایان هر هفته معرفی شود. در این ارزیابی مولفه هایی چون انتخاب سوژه، خلاقیت و نوآوری، سرعت، دقت، انصاف و جامعیت اطلاع رسانی، مطالبه گری رسانه و پاسخگو کردن مسئولان و رعایت دیگر معیارهای حرفه ای و اخلاق رسانه ای به همراه روش ارائه از ویراستاری تا گرافیک، در نظر گرفته شده است. البته انتخاب نشدن مطالب دیگر رسانه ها به هیچ عنوان به معنای انکار ارزش کاری و خبری آنان نیست.
کد خبر: ۱۰۶۳۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳ 26 August 2022

سوژه های برتر هفته/ وضعیت کتابخوانی، قطع کارت بانکی مهاجران افغانستانی، آسیب شناسی اعتیاد در میان جوانان، دلایل اتمام زود هنگام بسته های اینترنتی، مشکلات دانش آموزان دشتیاری، خطر نابودی منطقه حفاظت شده اشترانکوه

 
 
 

 

بخوانید سوژه های برگزیده این هفته را…

به گزارش تابناک همدان، اغلب در حوزه کتابخوانی در میان نوجوانان این تصور رایج است که این گروه کمتر اهل مطالعه و کتابخوانی هستند. در همین رابطه روزنامه جام جم در گفتگو با یک نویسنده فعال به بررسی این موضوع و دلایل آن پرداخته است که نویسنده این تصور را نقد می کند و معتقد است این گروه چون کتاب خوب گیرشان نمی‌آید، لذت کتابخوانی را کمتر چشیده‌اند. سوژه پردازی خوب، دقت در انتخاب مصاحبه شونده، توجه به نیاز نوجوانان در حوزه فرهنگی از مهم ترین ویژگی های این مصاحبه است.

«دیوار نان» گزارش میدانی  روزنامه شرق از معضل خرید نان برای مهاجران افغانستانی است. با اجرای طرح امکان خرید نان به صورت کارت بانکی، این امکان برای بسیاری از مهاجران افغانستانی در ایران قطع شده است‌ که روزنامه نگار پیگیر دلایل این معضل برای مهاجران شد. با توجه به گستره ی مهاجران افغانستانی در ایران، قطعا توجه به مشکلات آنها در رسانه ها اهمیت دارد. حضور خبرنگار در میان مهاجران و شنیدن روایت آنان، ذکر پیشینه تاریخی این مشکل، انعکاس مسائل قشر خاصی از جامعه، باعث شده تا این گزارش در مطالب منتخب این هفته جای بگیرد.

مدت هاست برای برخی رسانه‌ها این رویه جاافتاده است که از چهره های مشخص و همسو با رویکرد روزنامه خود به گفتگو بپردازند. روزنامه جوان بر خلاف این رویه در اقدام خوبی، در گفت و گو با «تقی آزاد ارمکی» جامعه شناس به  آسیب شناسی اعتیاد در میان جوانان پرداخت. تغییر رویه روزنامه در انتخاب مصاحبه شونده، تسلط بر جریان گفتگو، سوالات چالش برانگیز از ویژگی های خوب این مطلب است. البته نباید از ایراد مهم این مصاحبه هم به راحتی گذشت. چالشی بودن گفتگو باعث شده که جای خالی یک جمع بندی منسجم احساس شود و در این میان گویی مخاطب به حال خود رها می شود.

«داد از بسته های کم عمر اینترنت» سوژه منتخب این هفته روزنامه خراسان است که در گفت و گو با 2 کارشناس به بررسی دلایل احتمالی اتمام زود هنگام بسته های اینترنتی پرداخت. پرداختن به دغدغه مردم، بررسی کارشناسانه سوژه، از دلایل انتخاب آن است.

سوژه دیگری که این هفته مورد توجه قرار گرفت، گزارش روزنامه شهروند درباره تبعات فقدان شناسنامه برای دانش آموزان دشتیاری با عنوان «یک روز مانده به کنکور گفتند جا مانده اید». سوژه پردازی مسئولانه، قلم روان خبرنگار و گیرایی متن از ویژگی های این گزارش محسوب می شود.

روزنامه ایران هم این هفته در گزارش خوبی با عنوان «دریاچه گهر کارواش ماشین یا ثبت جهانی ؟» نسبت به خطر نابودی منطقه حفاظت شده اشترانکوه هشدار داد. سوژه پردازی مسئولانه، آینده نگری و گوشزد کردن خطرات احتمالی ادامه این رویکرد از دلایل انتخاب این گزارش است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار