روند ابتلا و زنجیره ویروس کرونا همچنان در لرستان روز به روز افزایش می‌یابد و بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی شرایط بحرانی را در این استان رقم زده است
کد خبر: ۹۸۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱ 24 August 2021

به نقل از ایرنا_ در موج پنجم کرونا روزانه رکوردهای جدیدی از ابتلا و مرگ و میر در لرستان به ثبت می رسد در حالیکه توجه به پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به موضوعی مغفول در جامعه تبدیل شده است و معابر مملو از رفت و آمدهای غیرضروری و گاهی حضور پر تعداد افراد بدون ماسک است.

برگزاری مراسم  عزا و دورهمی های و مهمانی ها نیز پابرجاست و آنچنان بازار این رفت و آمدها داغ است که اندک خانواده هایی نیز که پایبند به رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هستند به ناچار در مناسبات دست و پاگیر قومی و طایفه ای گرفتار و به میان مراسم کشیده می شوند.

گویی عزمی خلاف ریشه کنی ویروس مهلک کرونا جزم شده است تا این ویروس ویرانگر قوای بیشتری برای شکار قربانیان هر چه بیشتر داشته باشد، کادر درمان حیرت زده از این همه بی توجهی  و سهل انگاری خسته تر از همیشه روز را به شب و شب را به صبح گره می زنند و اندک شانس نجات بیماران بستری و بدحال را مغتنم می شمارند.

محدودیت ها و تعطیلات ۶ روزه در لرستان به پایان رسیده و حتی برخی محدودیت ها تمدید شده است اما برخی افراد آنچنان درگیر رفت و آمدها و زندگی روزمره خود به سبک گذشته هستند که گویی هرگز نه ویروس کرونا چنگال خود را برگلوی شهروندان و اقوام و فامیل گذاشته و نه هرگز روزگاری بدون کرونا در این سرزمین سپری شده است.

مسولان مربوطه مدام در حال هشدار و اعلام وضعیت بحرانی استان هستند، برای کاهش ابتلا و قطع زنجیره کرونا شبانه روز تلاش می شود و روز به روز روند واکسیناسیون در استان سرعت می گیرد اما کمتر گوشی شنوای این بحران و شرایط سخت است.

روز به روز بر تعداد بیماران بستری در استان افزوده می شود و طی ۲هفته گذشته میانگین ابتلای روزانه به یکهزار نفر و آمار مرگ و میر به ۹ نفر و حتی بیشتر رسیده و مرگ و میر بر اثر کرونا تقریبا برای تمام اقوام و فامیل ملموس شده است اما افسوس از سهل انگاری افرادی که به راحتی سلامت جامعه را نشانه گرفته اند.

رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم لرستان ۴۵ درصد است

رئیس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت:  استفاده از ماسک در شاغلین ادارات، سازمان ها و بانک ها ۹۰ درصد و در مراجعان به این مراکز ۹۱ درصد است.

ستایش دریکوند افزود: استفاده از ماسک در شاغلان واحدهای صنفی و دفاتر خصوصی و دولتی ۵۷ درصد، در مراجعان واحدهای صنفی ۵۲ درصد و در مردم و مسافران وسایط نقلیه درون و برون شهری ۴۵ درصد است.

وی بر ضرورت کاهش ترددهای غیرضروری مردم، دوری از تجمعات  و همچنین برقراری تهویه مناسب در منازل و اماکن عمومی تاکید و عنوان کرد: میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات، سازمان ها، بانک ها، دفاتر خصوصی و دولتی و واحدهای صنفی لرستان ۵۵ درصد است.

رعایت پروتکل‌ها به زیر ۵۰ درصد رسیده است

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان  همچنین گفت: آمار  ابتلا در استان همچنان افزایشی است و روزانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ بیمار در بیمارستان‌های مختلف استان بستری می‌شوند

" محمدرضا نیکبخت"با بیان اینکه استان از لحاظ دارو، اکسیژن و امکانات کمبودی ندارد افزود: طبیعی است اگر مراعات نکنیم ممکن است که روزهای آینده با این بحران مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در لرستان زیر ۵۰ درصد است گفت: این در حالیست که در گذشته این میانگین بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده است.

بخش بستری موقت کرونا در بیمارستان های لرستان راه اندازی شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بخش بستری موقت به منظور تسریع در روند درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در تمام بیمارستان های استان راه اندازی شده است.

دکتر "صالح آزادبخت" اعلام کرد: یکی از کارهای صورت گرفته در راستای کنترل بیماری کووید ۱۹  در استان، درمان سرپایی بیماران و راه‌اندازی درمانگاه‌ها یا کلینک‌های بستری موقت در تمام بیمارستان‌ها بوده است.

وی افزود:برای کاهش حجم ورودی به بیمارستان‌های استان این مراکز به بیماران کرونایی که نیاز به درمان سرپایی دارند خدمت‌رسانی می‌کنند.

آزادبخت عنوان کرد: در این مراکز برخی از بیماران کرونایی که بیماری خفیف‌تری دارند به مدت ۲ تا سه ساعت حضور می‌یابند، برخی از داروهای کرونایی به آنان تزریق می شود و سپس به قرنطینه خانگی می‌روند.

سهمیه واکسن کرونای لرستان افزایش یابد

استاندار لرستان نیز با تاکید بر تمدید ممنوعیت تردد و محدودیت فعالیت مشاغل در استان به مدت یک هفته گفت: سهمیه واکسن کرونای استان باید با توجه به جمعیت آن افزایش یابد چراکه بهترین راه برای مقابله با کرونا افزایش سطح واکسیناسیون  است.

سیدموسی خادمی  اظهار داشت: گزارشات مبنی بر روند افزایشی بیماری در همه استان‌ها و لرستان است و همچنان نیازمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هستیم.

 استاندار لرستان با اشاره به دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در مناطق با وضعیت قرمز همه مشاغل غیر از گروه یک همچنان تعطیل است و این محدودیت‌ها در هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت.
 

۴۵۵هزار و ۷۸۲ دز واکسن کرونا در لرستان تزریق شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تا کنون ۵۰۵ هزار و ۷۸۴ دز واکسن کرونا به استان وارد شده و از این میزان ۴۵۵ هزار و ۷۸۲ دز آن تزریق شده است.

دکتر" مریم کوشکی" بیان کرد: اکنون نسبت واکسن تزریق شده در مقایسه با میزان واکسن وارد شده به استان ۹۰ درصد است و مقدار باقیمانده نیز واکسن دز دوم بوده که هنوز زمان تزریق برای این افراد نرسیده است.

وی اظهار داشت: سن تزریق واکسن کرونا در استان گروه سنی ۴۵ به بالا است و کارکنان ادارات و ارگان هایی که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واجد شرایط دریافت واکسن هستند برای آنها تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون ۳۲ مرکز واکسناسیون کرونا در لرستان فعال است، افزود: از این مجموع ۱۸ مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: علاوه بر سهمیه دانشگاه علوم پزشکی لرستان روز گذشته ۳۰ هزار دز واکسن سینوفارم و برکت وارد استان شد و طی روزهای آینده نیز یک محموله جدید واکسن کرونا وارد استان خواهد شد.

وی اظهار داشت: روزانه حدود ۱۰ هزار دز واکسن کرونا در لرستان تزریق می‌شود.

وی افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا با مشارکت سپاه و سایر نهادهای نظامی و انتظامی استان را در تسریع این اقدام موثر دانست و بیان کرد: با روند کنونی ارسال محموله‌های واکسن از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اقدامات استانی، تا پایان تابستان جاری جمعیت قابل توجهی از افراد جامعه واکسینه خواهند شد.

تعداد بیماران کووید ۱۹ در لرستان از ۱۵۶ هزار نفر گذشت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یکهزار و ۲۳۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شدند و مجموع این افراد به ۱۵۶ هزار و ۲۴۹ نفر رسید.

دکتر"مریم کوشکی" اعلام کرد: همچنین ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و تعداد قربانیان نیز به ۲ هزار و ۱۴۳ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: اکنون یکهزار و ۳۴۱ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.

کوشکی ادامه داد: تاکنون ۴۶۶ هزار و ۷۵۰ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع ۴۵۹  هزار و ۲۱۲ مورد پاسخ داده شده و ۳۰۲ هزار و ۹۶۱ نمونه آن منفی بوده است.

اکنون شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار