زنان خرم‌آبادی روز تاسوعای حسینی در آیینی به نام "چهل‎ منبر" روزه سکوت گرفته و با صورت‌‎های پوشیده ۴۰ شمع را در سقاخانه‎‌های این شهر روشن می کنند.
کد خبر: ۹۸۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷ 18 August 2021

به گزارش تابناک لرستان در این آیین که روز تاسوعای حسینی برگزار می‌شود، برخی زنان و دختران خرم‌آبادی به یاد اسارت حضرت زینب(س)، با پای برهنه و با نقابی بر صورت، از محله "باغ دختران" حرکت کرده و ۴۰ شمع در خانه‌هایی که درب آنها باز است، روشن می‌کنند.

به خانه‌هایی که شمع در آنها روشن می‌شود، منبر گفته می‌شود، همچنین در فرهنگ ایرانی اسلامی، علاوه بر هفت، عدد ۴۰، نیز از دیرباز در زوایای مختلف زندگی فرهنگی، اجتماعی و مذهبی مردم ایران، معتبر و مقدس بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

در این آیین که در خرم‌آباد به آن دختران چهل منبری هم می‌گویند، دخترانی سیاه‌پوش و نقابدار با پای بدون کفش به صورت گروهی، از اول صبح تاسوعا، مجالس عزا و حسینیه‌های محله باغ دختران را می‌گردند و با نیت و خواسته‌های مختلف در هر جلسه و مراسم عزاداری یک شمع روشن می‌کنند تا ۴۰ منبر را سر بزنند و ۴۰ شمع روشن کنند.

در بخش‌های دیگری از لرستان از جمله بروجرد این رسم شکلی دیگر دارد، چهل منبر خرم‌آباد تنها توسط زنان و دختران جوان انجام می‌پذیرد ولی در بروجرد تنها به زنان اختصاص ندارد و مردان نیز در آن مشارکت می‌کنند.

در غروب و شامگاه تاسوعا، بسیاری از مردم و به ویژه کسانی که در شب‌های قبل سقاخانه داشته‌اند، درهای خانه خود را به روی مردم باز می‌کنند، سینی بزرگی در ورودی خانه یا حیاط می‌گذارند و در آن به یادبود شهدای کربلا شمع روشن و با نوشیدنی و دیگر نذورات از میهمانان پذیرایی می‌کنند.

شرکت کنندگان آیین چهل منبر در طول مراسم با یکدیگر سخن نمی گویند، ذکر بر لب دارند و عزادار هستند، با این کار ضمن عزاداری، حاجات و خواسته‌های خود را نیز یادآوری می‌کنند و از امام حسین (ع) و یارانش شفاعت می‌طلبند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار