مردم ولایتمدار لرستان همزمان با تاسوعای حسینی در مظلومیت علمدار کربلا این اسوه غیرت و شجاعت اشک ماتم ریختند.
کد خبر: ۹۸۷۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴ 18 August 2021

به گزارش تابناک لرستان مردم دیار ولایی و دوستدار ائمه اطهار(ع) در قالب دسته های سینه زنی، زنجیر زنی و محافل عزاداری در سوگ سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع)  و حضرت عباس (ع) عزاداری می کنند.

شرکت کنندگان عزاداری روز تاسوعا در لرستان با به صدا در آوردن طبل عزا، بر افراشتن پرچم های سرخ و سبز حسینی و حرکت کاروان های عزا در محلات سطح شهر و روستاها، با غم حسین (ع) و عزاداران صحرای کربلا هم نوا شده اند.

همزمان با روز تاسوعای حسینی آیین عزاداری سنتی چهل منبر به ویژه توسط زنان لرستانی در حال اجرا است که تعداد شرکت کنندگان این آیین امسال به دلیل شیوع کرونا کاهش یافته است.

چهل منبر یکی از آئین های سنتی عزاداری در لرستان است که به یاد سوگ حضرت زینب (س)، زنان و دختران غم زده صحرای کربلا در ۴۰ منزل برگزار می شود، زنان دیار شیعه و ولایی استان در این آئین اخلاص و هم نوایی خود با فرزندان حضرت زهرا (س) را به نمایش می گذارند.

در این مراسم از صبح روز تاسوعای حسینی بانوان لرستانی خود را با ذکر صلوات و اسماء جلاله برای برگزاری این آیین معنوی و سنتی آماده می کنند.

اغلب بانوان عزادار حسینی این آئین را از امامزاده زید ابن علی (ع) خرم آباد آغاز کرده و پس از خواندن ۲ رکعت نماز به سمت محله باغ دختران حرکت می کنند، شرکت کنندگان در این آیین پس از تعیین مسیر با در دست داشتن ۴۰ شمع در ۴۰ محفل عزای حسین (ع) به عزاداری می پردازند که این حضور چهل منبر خوانده می شود.

بانوان شرکت کننده در این مسیر به احترام بزرگی ماتم دشت کربلا سکوت اختیار کرده و با یکدیگر صحبت نمی کنند و با حالتی حزن انگیز در ۴۰ محفل عزای حسینی شرکت می کنند، سر و صورت خود را با پارچه های سیاه می پوشانند، مسیر را با پای برهنه طی می کنند و تنها ذکرالله و صلوات بر زبان دارند.

پایان مراسم چهل منبر در آخرین منزل، زنان نقاب سیاه صورت خود را برداشته و یک شمع یا یک حبه قند را با نیت قبلی از محافل عزای سیدالشهدا(ع) بر می دارند و پس از برآورده شدن حاجات خود، نذری را  سال های بعد در محافل عزای امام حسین (ع) ادا می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار