کمبود گوشت مرغ در بازار لرستان سبب گلایه مندی مردم شده است و این‌بار نه گرانی قیمت بلکه کمبود آن در مراکز عرضه، بازار این کالا را پرتنش کرده چون تولید استان به سایر مناطق فرستاده می‌شود.
کد خبر: ۹۷۸۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵ 13 July 2021

پیگیری‌های خبرنگار خبرگزای تسنیم حاکی از آن است که هیچ؛ سهم لرستانی‌ها از تولید مرغ است. در عین حال شواهد و قرائن از عرضه ناکافی مرغ تنظیم بازاری در لرستان حکایت دارد. در مغازه‌های سطح شهر نیز عرضه این محصول به شدت کاهش یافته است. کافی است سری به عرضه کنندگان مرغ بزنید تا متوجه شوید لرستانی که صادرکننده مرغ به استان‌های همجوار بود حالا مردمانش در به در تهیه حتی یک عدد مرغ هستند.
درباره بازار مرغ اگرچه با وعده‌های مکرر مسئولان انتظار می‌رفت شرایط بازار سامان پیدا کرده و براساس وعده مسئولان، با عرضه مکفی مرغ، صف‌ها برچیده شود اما  بررسی‌های میدانی خبرنگار تسنیم از نبود مرغ در سطح بازاراستان حکایت دارد و در چنین شرایطی باید گفت دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس مسئولان!
 
بازار مرغ در ارومیه آشفته شد
چه عاملی سبب برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شده است؟ تولید کافی نیست یا صادرات مرغ به استان‌های همجوار چنین مشکلاتی را به وجود آورده است؟برای پاسخ این سوالات به سراغ منصوری، رئیس سازمان صمت لرستان و نجیب زاده، معاون سازمان جهاد کشاورزی رفتیم که مشروح این گفت‌وگوها با شرح زیر آمده است:
 
علل نابسامانی بازار مرغ
بهزاد منصوری، رئیس سازمان صمت لرستان شرایط کنونی پیش آمده در بازار مرغ را ناشی از چند علت دانست و اظهارداشت: تاثیر گرمای هوا بر صنعت مرغداری، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و مشکل در تامین آنها در سطح ملی، افزایش قیمت مرغ، بحث جوجه یک روزه و... از مهمترین عللی است که تولید مرغ در استان را دچار نوسان کرده است.
وی افزود: میزان خرید احتیاطی و ذخیره سازی از سوی مردم نمی‌تواند به اندازه‌ای باشد که منجر به بروز اختلال در بازار بزرگ مرغ شود اما تنش را در بازار دوچندان می‌کند.

پای وزارت جهاد کشاوزی به صادرات مرغ لرستان در میان است
منصوری در پاسخ به این سوال که آیا صادرات مرغ لرستان به دیگر استان‌ها عامل کمبود این محصول در سطح استان است، عنوان کرد: به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان، متناسب با تقاضا، تولید و عرضه مرغ در استان انجام می‌گیرد. از آنجا که وزارت جهاد کشاورزی، لرستان را معین خوزستان و چند استان دیگر معرفی کرده، در شرایط آرام بازار و تا حدود دو ماه پیش مازاد تولیدمان به این استان‌ها صادر می‌شد.
وی با بیان اینکه بنابر گفته‌های مسئولان جهاد کشاورزی، حدود 20 تا 30 درصد ظرفیت مازاد در تولید مرغ استان طی سالیان گذشته ایجاد شده بود، گفت: در ستاد تنطیم بازار استان تصمیم بر این شد که تا آرام شدن تنش در بازار مرغ، صادارت این محصول به دیگر استان‌ها منتفی شود.
رئیس سازمان صمت لرستان بهترین راهکار برای کنترل بر زنجیره تولید و عرضه مرغ در استان را راه اندازی سامانه کابک دانست و تصریح کرد: درصدد هستیم تا با راه‌اندازی این سامانه فرایند تولید تا عرضه را رصد کنیم تا مرغ از کشتارگاه به بعد کنترل شود و مشکلی در عرضه پیش نیاید.
اظهارات رئیس سازمان صمت درباره منتفی شدن صادرات مرغ لرستان به استان‌های دیگر در حالیست که معاون سازمان جهاد کشاورزی خروج مرغ تولیدی استان به خوزستان را عامل برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا این محصول می‌داند!
 


خروج مرغ از استان عامل اختلال در بازار
ناصر نجیب زاده، معاون سازمان جهاد کشاورزی اختلاف قیمت‌ها و خروج مرغ از استان را عامل اصلی کمبود این محصول در بازار دانست و در این باره گفت: افزایش قیمت مرغ زنده و کشته شده برای ذی نفعان زنجیره تولید این محصول انگیزه مالی ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: مرغ به اندازه کافی و متناسب با تقاضا در استان تولید می‌شود اما دو نرخی بودن این محصول در لرستان و خوزستان منجر شده که مرغداران مرغ تولیدیمان را از استان خارج کنند و در بازار خوزستان با قیمت 38 هزار تومان بفروشند.
 
شوتی‌ها بازار مرغ را بر هم زدند
نجیب زاده اظهارداشت: برای جلوگیری از خروج مرغ تولیدی استان با نیروی انتظامی هم هماهنگ کرده‌ایم اما متاسفانه پای شوتی‌ها هم به این زنجیره باز شده و مرغ از طریق آنها وارد بازار خوزستان می‌شود.
 
معاون سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه هرجا اختلاف قیمت باشد، تخلف انجام می‌شود، افزود: تولید مرغ در فصل تابستان به علت گرما کاهش می‌یابد و قیمت آن بالا می‌رود، کمبود مرغ در این استان به بازار لرستان فشار می‌آورد و قیمت بالاتر انگیزه‌ای می‌شود که مرغداران تولیداتشان را به خوزستان بفروشند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار