- پالایشگاه پلدختر یکی از طرح‌های تولیدی است که از زمان تصویب تا افتتاح تنها ۲ سال به طول انجامید و اجرای آن در اوج دغدغه‌های بازسازی‌ سیل در این شهرستان، نقطه آغازی بود تا فرصت فرآوری بیش از ۷۰۰ کیلومتر خطوط انرژی در استان لرستان حاصل شود.
کد خبر: ۹۶۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵ 02 June 2021

به گزارش تابناک لرستان به نقل از ایرنا، یکی از گلوگاه های انتقال انرژی ایران است و به تعبیر کارشناسان میان دالان انرژی کشور واقع شده  است چراکه ۷۳۵ کیلومتر خطوط انتقال گاز، نفت و فرآورده های مربوطه از آن می گذرد.

در این میان شهرستان های پلدختر و کوهدشت شرایط بهتری دارند و خطوط انرژی و حتی میدان های گازی این شهرها فرصتی است تا توسعه صنایع وابسته به انرژی در این مناطق تسهیل شود، پلدختر دارای سفره های نفتی متعدد است و کوهدشت نیز همواره از شهری با منابع گاز طبیعی یاد می شود.

در حالیکه ایجاد واحدهای مربوط به انرژی و احداث پالایشگاه نقش بسیار موثری در راستای رونق اقتصاد و اشتغالزایی دارد و از طرفی لرستان دارای صدها کیلومتر خطوط انتقال انرژی است اما در عمل اتفاق خاصی برای بهره برداری از این ظرفیت در استان نیفتاد تا اینکه سال ۹۶ اعلام شد وزیر نفت با احداث یک مینی پالایشگاه در پلدختر موافقت کرده است.

سیدحمیدرضا کاظمی نماینده وقت مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی ۲۳ دی ماه ۹۶ اعلام کرد نسبت به تعیین مکان این (مینی) پالایشگاه توسط دولت قول مساعد داده شده است که در این رابطه شهرک صنعتی منطقه "سراب حمام" برای احداث آن انتخاب شد و طرح با مشارکت بخش خصوصی اجرا می شود.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی در آن زمان استفاده از مزایای طلای سیاه را حق مردم این شهرستان دانست و اظهار داشت: تخصیص ۲۰۰تن نفت کوره در روز و پنج هزار بشکه نفت خام به صورت روزانه در این پالایشگاه مورد تایید و موافقت وزیر نفت قرار گرفته است.

وفای به عهد دولت در ۲۲ بهمن ۹۶ عملی شد و دهه فجر آن سال مردم پلدختر هدیه خود را که شامل یک پالایشگاه پنج هزار بشکه ای در روز و البته ۲۰۰ تا ۴۰۰ فرصت شغلی بود هدیه گرفتند و کلنگ احداث طرح به زمین زده شد.

همان زمان سیدموسی خادمی استاندار لرستان در مراسم کلنگ زنی این طرح تاکید داشت که دولت در راستای حمایت و همکاری با بخش خصوصی در کمترین زمان ممکن مجوز طرح را صادر کرده، برای امتیازهای خدماتی نیز همکاری لازم را انجام داده و با توجه به اینکه نیاز سرمایه گذار را فراهم کرده است بنابراین طرح باید در مدت زمان مقرر بهره برداری شود.

سال ۹۷ گذشت و اوایل سال ۹۸ سیل ویرانگر لرستان را در برگرفت اما پلدختر در حجم بسیار بالایی طعمه خروش کشکان شد و آسیب سیل در این شهرستان وجهه کشوری و حتی جهانی پیدا کرد، بسیاری از زیرساخت های شهری و کشاورزی از بین رفت و هزاران خانه نیازمند تعمیر و بازسازی مجدد شد.

حدود یکسال پس از سیل ویرانگر، تمامی نگاه ها در پلدختر معطوف به کار بازسازی بود و کمتر کسی به فکر ادامه طرح های توسعه ای و یا حتی بهره برداری طرح های کلان بود اما طرح مینی پالایشگاه این شهرستان بی سر و صدا و بدون تبلیغات رسانه ای پیش رفت تا در زمان وعده ۲ ساله ای که به مردم داده شده بود، بهره برداری شود.

۲ سال گذشت و ۲۲ بهمن ۹۹ بود که طرح مینی پالایشگاه پلدختر در این شهر سیل زده به بهره برداری رسید تا آغاز نقطه امیدی برای مردم باشد برای اینکه زندگی پساسیل را با امیدواری بیشتری سپری کنند.

مینی پالایشگاه پنج هزار بشکه ای با سه هزار میلیاردریال هزینه در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار به عنوان اولین واحد در شهرک صنعتی پلدختر و با حضور محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه افتتاح شد.

بنابر گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان پایه و اساس فعالیت این پالایشگاه فرآوری انواع محصولات بنزین، گازوئیل، گریس، روغن پایه (مواد اولیه روغن موتور) و روانکار صنعتی است که با بهره برداری از فاز نخست آن زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم فراهم شده است.

بختیار رازانی که در آن زمان سرپرست صمت لرستان بود اذعان داشت با ساخت مینی پالایشگاه در پلدختر، زمینه ایجاد شهرک صنعتی تخصصی نفت و گاز در منطقه قراهم شده  و این پالایشگاه در فازهای بعدی ظرفیت تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت را دارد بنابراین هدف کلان و بلند مدت، ایجاد شهرک صنعتی تخصصی نفت و گاز در این شهرستان است.

تصویب طرح مینی پالایشگاه پلدختر تا رسیدن به مرحله تولید تنها ۲ سال طول کشید و نفتی که تا قبل از آن، تنها آلودگی های زیست محیطی اش نصیب زندگی مردم شده بود اکنون وارد سفره مردم و به فرصت مناسبی برای اشتغال شهر سیل زده تبدیل شده است.

چشم انداز تولید ۳۰ هزار بشکه نفت در این مجموعه نیز با توجه به منابع موجود در منطقه، یک هدف بلند مدت و البته دست یافتنی است که نوبخت نیز در مراسم افتتاح این طرح بر آن صحه گذاشت و تاکید کرد مسایل و مشکلات این مینی پالایشگاه در راستای استمرار و توسعه فعالیت های مجموعه، در نخستین فرصت پیگیری و تسهیلات لازم برای گستردگی آن اختصاص داده می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار