جعفر قادری در گفتگو با «شیرازه» با بیان اینکه درست است که تحریم و کرونا اثرگذار بوده است، گفت: اما بیش از آنکه ما گرفتار تحریم و کرونا باشیم گرفتار بی‌تدبیری دولت هستیم، چون هر چقدر به دولت می‌گفتیم شما با این کارتان عملا ارز حاصل از صادرات را نیز به کشور باز نمی‌گردانید، گوش شنوایی نداشت.
کد خبر: ۹۴۴۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 28 February 2021

تابناک فارس به نقل از شیرازه: وابستگی بسیار زیاد اقتصاد ایران به نرخ ارز باعث شده رشد قیمت ارز با فاصله زمانی اندک تاثیر خود را بر سطح عمومی قیمت‌ها بگذارد و موجب رشد قابل توجه قیمت‌ها شود، از همین‌رو قیمت ارز به عنوان یک عامل کلیدی و تاثیرگذار در معیشت مردم شناخته می‌شود.

حال آنکه رئیس دفتر رئیس‌جمهور شامگاه پنجشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان بدون توجه به این عامل کلیدی و تأثیرگذار، به نقش دولت در افزایش قیمت ارز اذعان و بیان کرد: افزایش قیمت دلار تا ۲۷ هزار تومان به دلیل اداره اقتصاد کشور بوده و ما برای از بین بردن فشار دشمنان و حل مسائل این کار را انجام دادیم.

پس از این گفته محمود واعظی، شاهد واکنش‌ها و انتقادات مختلفی در سطح جامعه، رسانه‌ها و شبکه اجتماعی بودیم.

شیرازه نیز برای تحلیل این گفته ه سراغ جعفر قادری رئیس مجمع نمایندگان شیراز و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی رفته است تا نظر وی را در این خصوص جویا شود.

جعفر قادری در این گفتگو اظهار کرد: ما بارها گفتیم که دولت در اشتباه است و اگر بخواهد تورم و مشکل رکود را حل کند باید ارز را کنترل کند اما آنچه ما تا کنون از دولت مشاهده نکردیم کنترل و مدیریت نظام ارزی بود.

وی با بیان اینکه در این فاصله دولت اجازه داد که نرخ ارز از کنترل خارج شود و در پی افزایش نرخ ارز قیمت همه کالاها نیز افزایش یابد، اظهار کرد: چون تولید داخلی وابسته به خارج است وقتی که قیمت ارز بالا می رود، مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات نیز به واسطه این که در تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزایش پیدا می‌کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان با تاکید بر اینکه هم قیمت کالاهای وارداتی با افزایش نرخ ارز افزایش می‌یابد هم هزینه تولید داخلی اضافه می‌شود، تصریح کرد: از طرف دیگر چون حجم تولید محدود است بخشی از تولید هم صادر می‌شود و بازار داخلی نیز با کمبود کالا مواجه می‌شود و مجموعه این عوامل دست به دست هم می‌دهد که همراه با افزایش نرخ ارز قیمت کالاهای داخلی شدیدا افزایش پیدا کند و تورم ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از آن طرف نیز چون تولید وابسته به واردات است، رکود هم ایجاد می‌شود، افزود: در نتیجه ما یک تورم رکودی را در اقتصاد شاهد بودیم که به تبع آن بیکاری و تورم افزایش پیدا می کند و کل نظم و انضباط اقتصادی به هم می‌ریزد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: اشتباه فاحش دولت این است که تصور می‌کند با افزایش نرخ ارز فقط صادرات دستخوش تغییر شده و افزایش می‌یابد و واردات کم می‌شود، در صورتی که این تجزیه و تحلیل‌ها در اقتصاد ما جواب نمی‌دهد بلکه این روش مربوط به کشورهای پیشرفته ای است که تولیدشان وابسته به خارج نیست و همراه با افزایش نرخ ارز، تولید هم اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشور ما وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند خیلی از حوزه‌های اقتصادی دستخوش تغییر شده و تولیدات کاهش می یابد، گفت: متاسفانه نتیجه کار دولت، به هم ریختگی و اتفاقاتی شد که در اقتصاد به وجود آمد.

قادری با تاکید بر اینکه ما بارها مطرح کردیم که نتیجه خیلی از مشکلات بی تدبیری است، تصریح کرد: درست است که تحریم و کرونا اثر گذار بوده اما بیش از آنکه ما گرفتار تحریم و کرونا باشیم گرفتار بی‌تدبیری دولت هستیم، چون هر چقدر به دولت می گفتیم شما با این کارتان عملا ارز حاصل از صادرات را نیز به کشور باز نمی گردانید، گوش شنوایی نداشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: صادر کننده وقتی احساس کند که روز به روز قیمت ارز بالا می‌رود، دلیلی برای برگرداندن ارز نمی‌بیند و با خود فکر می‌کند فردا ارز خود را به دولت بدهم بهتر از امروز است.

قادری در پایان تصریح کرد: بنابراین همه این اتفاقات ریشه در بی‌تدبیری دولت داشت و وقتی هم صحبتی در این خصوص می‌کردیم، می‌گفتند شما برخورد سیاسی می‌کنید، در حالی که مطالبی را که ما قبلا تذکر می‌دادیم، اکنون توسط دولت اعتراف می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار