معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان البرز گفت: بر اساس تصمیم گیری وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد تا توزیع نهاده ها در واحدهای تولیدی گوشت مرغ از ۴۰ روز به ۴۵ روز افزایش یابد تا منجر به کاهش قیمت این فرآورده پروتئینی در بازار شود.
کد خبر: ۹۴۲۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶ 22 February 2021

خرید تضمینی گوشت مرغ از تولید کننده در دستور کار قرار گیرد

به گزارش «تابناک البرز» مجتبی تقی زاده گفت: تاکنون توزیع نهاده ها بین مرغداری ها برای واحدهای تولیدی تا ۴۰ روزگی جوجه ها انجام می شد اما مقرر شد تا  ۴۵ روزگی جوجه ها  توزیع  این نهادها  ادامه یاید.

وی ادامه داد: استمرار توزیع نهادها با  افزایش وزن مرغ همراه شده  که این امر در برگرداندن قیمت گوشت گرم مرغ به قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تاثیرگذار است.

تقی زاده گفت: به ‌طور حتم این عامل موجب تعادل بازار می شود به شرط اینکه سهمیه‌های اختصاصی نهاده های تولیدی در بازارگاه به موقع به دست تولیدکنندگان برسد که در این میان با کارشکنی شرکت های توزیع کننده نهاده ها روبرو هستیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان البرز بیان داشت:شرکت های توزیع کننده نهاده ها باید تا ۱۰  روز پس از ثبت نام در بازارگاه  این نهاده ها را بین مرغداران توزیع کنند اما بیش از ۲۵ روز زمان می برد.

وی با اشاره به تاکید وزارت جهاد کشاورزی بر تولید مرغ سایز بیان داشت: به تولید مرغ سایز زمانی پرداخته می شود که نیاز بازار بر اساس جوجه ریزی تامین شود و تولید جوجه یک روزه زیاد باشد.

تقی زاده گفت: با توجه به افزایش جوجه ریزی بعد از عید نوروز شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود که  برای جلوگیری از ضرر و زیان به واحدهای اقتصادی تولیدکننده گوشت مرغ بایستی خرید تضمینی گوشت مرغ توسط دولت از تولیدکنندگان در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: خرید تضمینی بایستی به جهت پایین تر نیامدن قیمت گوشت مرغ از قیمت متعارف در بازار  شود که اگر پایین تر بیاید سبب خسارت به واحدهای اقتصادی مربوطه و تولیدکنندگان خواهد شد.

اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده متوسط نزدیک به ۱۷ هزار و ۲۴۸ تومان و مرغ کشتار روز ۲۲ هزار و ۷۴۱ تومان است که با احتساب کرایه حمل و نقل باید با قیمت بین ۲۵ هزار تا ۲۶ هزار تومان به دست مصرف کنندگان برسد.

بررسی بازار نشان می دهد قیمت هر کیلوگرم  مرغ در بازار بین ۲۷ هزارتومان تا ۳۰ هزارتومان به فروش می رسد.

طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده براساس نرخ نهاده ها درب واحدهای تولیدی ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و گوشت مرغ تازه برای مصرف کنندگان ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان تعیین شده بود.

پس از آن  طبق مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در آذرماه امسال، نرخ هر کیلوگرم ذرت و جو در مبادی ورودی یک‌هزار و ۷۰۰ تومان، دانه سویا سه‌هزار ۱۰۰ تومان، کنجاله سویا سه‌هزار و ۲۰۰ تومان و جوجه یک‌روزه چهارهزارو۲۰۰ تومان تعیین شد.

در استان البرز حدود ۱۳۰ واحد فعال مرغ گوشتی وجود دارد که در هر دوره پرورش نیمی از این واحدها در پروسه تولید هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار