کد خبر: ۸۴۸۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶ 10 May 2020

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان می‌گوید: تولیدات صنایع دستی در استان از تنوع بالایی برخوردارند.

سید امین قاسمی خاطرنشان کرد: صنایع دستی در لرستان از لحاظ خاستگاه اجتماعی و مکان تولید به سه دسته عشایری، روستایی و شهری تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه صنایع دستی عشایری شامل آن دسته از صنایعی است که توسط هنرمندان ایلات و عشایر تولید شده و اغلب جنبه خود مصرفی دارند، تصریح کرد: بیشتر این صنایع دربر گیرنده دستبافته‌های عشایری با نقوش و طرح و رنگ خاص هر ایل است که نمونه بارزی از نبوغ هنری پدید آورندگان آن هستند.

قاسمی اضافه کرد: این محصولات در لرستان از تنوع بالایی برخوردارند و مهمترین تولیدکنندگان آن زنان هنرمند ایل بختیاری ساکن در لرستان و دیگر ایلات و طوایف آن هستند، از جمله این دستبافته‌ها می‌توان به نمکدان، جل(روزینی)، هور، هوراسبان، خورجین، گلیم(له)، جاجیم، سیاه چادر، وریس(کشه)، چوغا، پلاس و چیت اشاره کرد.

وی با بیان اینکه صنایع دستی شهری از دیرباز متناسب با امکانات و فرهنگ شهرهای مختلف برای پاسخگویی به نیازهای جوامع وابسته به آن ایجاد شده، اضافه کرد: مهمترین مرکز اینگونه از صنایع در لرستان شهرستان بروجرد بوده که در این زمینه از قدمتی دیرینه برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: گیوه‌بافی و گیوه‌دوزی، حرمی بافی، ماشته بافی، خراطی، منبت، معرق و چوب، سوزن دوزی، آجیده دوزی، قلمزنی، علم سازی، قفل سازی سنتی، نمد مالی، زرگری و ساخت زیور آلات سنتی، دوخت البسه محلی، ساخت سازهای سنتی، طراحی سنتی، تذهیب و تشعیر، رنگرزی سنتی، نقاشی روی شیشه و ورشو سازی برخی از صنایع دستی شهری لرستان محسوب می‌شوند.

قاسمی در خصوص صنایع دستی روستایی بیان کرد: این صنایع خاص جامعه روستایی بوده که در لرستان دنباله صنایع دستی عشایری است با تحولی گاه جزیی در تکنیک و ابزار و عمده‌ترین این صنایع رنگرزی، جاجیم ‌بافی، فرش بافی و گلیم بافی است که اگرچه با هدف مصرفی تولید می‌شوند ولی به عنوان کالا در بازارهایی که خریداران آنها عمدتاً از اقشار روستایی است عرضه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار