احداث کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد جزو مصوبات سفر هیأت دولت یازدهم به لرستان در خرداد ۹۳ بود و دقیق یک‌ سال بعد این پروژه با حضور محمد شریعتمداری معاون وقت اجرایی رئیس‌جمهور و برخی مسئولان استان کلنگ‌زنی شد.
کد خبر: ۷۹۰۵۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲ 22 October 2019

شریعتمداری که در زمان کلنگ‌زنی این پروژه معاون اجرایی رئیس جمهور بود بارها قول رفع مشکلات را داده بود اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداد.

از کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد به‌عنوان پروژه‌ای یاد می‌شود که در صورت بهره‌برداری بیش از یک‌هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کرد و قرار بود بهمن ۹۷ به بهره‌برداری برسد اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.

این کارخانه در شهرک صنعتی شماره «۳» خرم‌آباد قرار دارد و برای تأمین زیرساخت‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده است.

قدرت‌اله ولدی، رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان خرداد ۹۴ در حاشیه کلنگ‌زنی این کارخانه گفته بود: با احداث کارخانه لاستیک‌سازی ۱۳۴۴ شغل ایجاد می‌شود و مدت زمان اجرای این کارخانه ۳۶ ماه است.

وی با بیان اینکه کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار احداث می‌شود، اضافه کرده بود: ۱۳۲ میلیون یورو اعتبار ارزی و ۲۲۳۱ میلیارد اعتبار ریالی برای اجرای این پروژه پیش‌بینی شده است.

صحبت‌های ولدی در حالی آن زمان مطرح شده که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان به تازگی از واگذاری زمین این کارخانه خبر داده است.

زمین کارخانه لاستیک‌سازی واگذار شده است

بختیار رازانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در خصوص این پروژه به ایسنا گفت: مقدمات کار احداث کارخانه لاستیک‌سازی مهیا بوده و زمین آن واگذار شده است.

وی اضافه کرد: مشکل اصلی این پروژه آب بود که انتقال آب حدود ۸۰ لیتر بر ثانیه آب کاکارضا توسط شرکت آب منطقه‌ای، مشاور و پیمانکار در حال انجام است. مشکل دیگر بحث تسهیلات است که باید پیگیری شود.

رازانی افزود: در این راستا بانک و مسئولان ذیربط همکاری دارند اما یک اختلاف‌نظر وجود دارد؛ تسهیلات آماده بوده اما نرخ مورد نظر متقاضی و بانک متفاوت است. ۲۲۰ میلیون یورو برای این پروژه درنظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان اردیبهشت ۹۶ در بازدید از این کارخانه گفته بود: سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده برای لاستیک‌سازی خرم‌آباد  بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و فاز اول آن باید در سال ۹۷ به بهره‌برداری برسد.

اخذ مصوبه ۲۰۷ میلیون دلار تسهیلات برای کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد

محمدحسین جناب، مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری لرستان بهمن ۹۷ درباره آخرین وضعیت کارخانه لاستیک‌سازی به ایسنا گفته بود: مصوبه تسهیلات ارزی برای این پروژه را از بانک صنعت و معدن گرفته‌ایم و ۲۰۷ میلیون دلار تسهیلات ارزی پرداخت خواهد شد؛ اگر مشکلی رخ ندهد تا اوایل سال آینده وارد فاز اجرایی نصب تجهیزات می‌شود.  

وی ادامه داد: البته به علت وجود تحریم‌ها،  خرید تکنولوژی کمی سخت است که امیدواریم مشکل خاصی نداشته باشد. شرکتی که در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده، مجموعه خوبی است و از روندی که در حال طی شدن است راضی هستیم؛ زیرساخت‌ها از جمله آب، گاز، برق و... آماده هستند و مشکلی ندارد.

جناب خاطرنشان کرد: ۱۵۰۰ شغل مستقیم و ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ شغل غیرمستقیم در صورت راه‌اندازی این کارخانه ایجاد خواهد شد.

نباید نگران باشیم!

هوشنگ بازوند، استاندار پیشین لرستان دی ماه ۹۴ گفته بود: یکی از کارخانجات لاستیک‌سازی که احداث آن نهایی شده، لاستیک‌سازی خرم‌آباد است و تحت هیچ شرایطی نباید نگران تسهیلات صندوق توسعه ملی به این پروژه باشیم.

وی با تأکید بر اینکه موقعیت زمین منطقه ویژه اقتصادی برای احداث این کارخانه مناسب است، یادآور شد: قرار است این کارخانه توسط تیمی از مهندسان چینی احداث شود و این جای خرسندی دارد، چراکه چینی‌ها بزرگترین کارخانجات لاستیک‌سازی دنیا را طراحی کرده‌اند.

بازوند یادآور شد: این کارخانه اولین پروژه از لحاظ صنعتی بوده که دولت در لرستان ایجاد کرده و مردم استان توقع دارند که با شتاب بیشتری اجرا شود.  قرار است وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای را برای نهایی کردن پروژه‌های عمرانی تشکیل دهد که قطعاً یکی از این آنها، لاستیک‌سازی خرم‌آباد است.

برخلاف صحبت‌های استاندار پیشین تنها موردی که در این پروژه مشاهده نمی‌شود "شتاب" است.

رایزنی برای ورود تکنولوژی روز دنیا!

محمدرضا صفی‌خانی، رئیس سازمان صمت لرستان آبان ۹۷ در خصوص این پروژه تاکید کرده بود: مشکلات زمین و اراضی لاستیک‌سازی خرم‌آباد برطرف شده و هم‌اکنون به دنبال رفع مشکلات تسهیلات ارزی این طرح هستیم.

وی ادامه داد: بحث زیر ساخت‌ها و تأمین منابع این طرح با مشارکت ایمیدرو انجام و مشکلات در حال رفع بوده و رایزنی‌ها برای وارد کردن تکنولوژی جدید دنیا به لاستیک‌سازی خرم‌آباد در حال انجام است.

رفع مشکلات در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار دارد!

گودرز امیری، معاون استاندار لرستان در خصوص این پروژه گفت: باتوجه به اینکه لاستیک‌سازی خرم‌آباد از پروژه‌های مهم به‌شمار می‌آید، تعیین تکلیف و رفع مشکلات این طرح در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار دارد.

وی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات زیرساختی نظیر آب، برق، تامین اعتبار و مجوزهای ساخت در روزهای آتی به منظور نهایی شدن مراحل جلسه‌ای در دفتر وزیر صنعت با حضور استاندار لرستان، رئیس بانک صنعت و معدن کشور و رئیس صندوق توسعه ملی برگزار خواهد شد.

ناتوانی سرمایه‌گذار در تامین وثیقه وام

سید موسی خادمی، استاندار لرستان نیز نوسانات قیمت ارز را مشکل کنونی پروژه عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذار قرارداد مربوطه را با قیمت ارز ۳۲۰۰ تومانی بسته که امروز ارز به ۱۲ هزار تومان رسیده و در تأمین وثیقه وام مورد نیاز خود با مشکل مواجه شده است.

وی تصریح کرد: صندوق توسعه ملی وام موردنیاز را مصوب کرده و حتی تمدید مهلت آن را نیز گرفته‌ایم اما سرمایه‌گذار در تأمین وثیقه این وام مانده است.

به گزارش ایسنا،  این پروژه که قرار بود چرخ صنعت لرستان را به حرکت درآورد، خودش استارت نزده پنچر شده و همچنان همانی است که نباید باشد و فقط وعده جدید از راه می‌رسد ولی باز امیدواریم...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار