حمید رحیمی مخترع دورودی برای نخستین بار در دنیا دست به اختراع پریز مداربسته با قابلیت کنترل جریان زده و احتمال بروز حادثه برق‌گرفتگی را به صفر رساند.
کد خبر: ۷۶۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ 13 July 2019
ساخت پریز مداربسته با قابلیت کنترل جریان توسط مخترع دورودی‌+ جزئیات

حمید رحیمی متولد 1349 در شهرستان دورود  است که حدود 28 سال قبل وارد عرصه برق‌کشی ساختمان شده و از آن زمان به بعد در این رشته سعی در یادگیری بیشتر داشته‌است.

 مخترع40 ساله‌ اهل دورود، هیچ مدرک دانشگاهی ندارد. او برای نخستین بار در دنیا دست به اختراع پریز مدار بسته با قابلیت کنترل جریان به‌منظور جلوگیری از برق‌گرفتگی زد، در سال 97 گواهی ثبت این اختراع را اخذ کرده‌است و در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود فعالیت دارد.

مخترع دورودی کلید و پریز مدار بسته با قابلیت کنترل جریان به‌منظور جلوگیری از برق‌گرفتگی به‌ویژه برای اطفال و افراد آماتور در 2 نمونه صنعتی و خانگی را ساخته و اختراع او می‌تواند خطر برق‌گرفتگی را به حد صفر برساند.

حمید رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه موفق به ساخت پریز مداربسته با قابلیت کنترل جریان به‌منظور جلوگیری از برق‌گرفتگی شده، اظهار داشت: در ابتدا این طرح را به پارک علم و فن‌آوری استان لرستان بردم و آن‌ها پیگیری‌های بعدی را برای ثبت انجام دادند، این اولین اختراع بنده است که در تاریخ 18 شهریورماه 97 به‌ثبت رسیده و طبق نظر کارشناسان اداره ثبت اختراعات و استعلامات به‌عمل آمده طرح مورد ادعایی در دنیا نمونه ندارد.

وی در مورد جزئیات ثبت اختراع خود افزود: اختراع من دارای ثبت علامت تجاری ساخت کلید، پریز و تابلو به شماره ثبت 320640 است و با ثبت شرکت اختر سپر تابان طراحی و اجرای کلیه خدمات برقی، امنیتی، حفاظتی پروژه‌های سنگین را انجام می‌دهیم.

مخترع دورودی در پاسخ به این سؤال که آیا این طرح نمونه خارجی هم دارد، عنوان کرد: با توجه به جست‌وجوهای به‌عمل آمده در سایت گوگل هیچ‌گونه نمونه داخلی و خارجی با این کیفیت در این زمینه اختراع نشده و با قاطعیت می‌توان گفت نمونه‌ای ندارد، هم‌چنین برای حصول اطمینان در بانک مالکیت فکری جست‌وجوهای مورد نظر را انجام دادیم اما هیچ‌گونه مشابهی یافت نشد که این کارایی و استفاده را داشته باشد.

وی درباره اختراع پریز مداربسته  با قابلیت کنترل جریان به‌منظور جلوگیری از برق‌گرفتگی گفت: در حال حاضر پیگیر ارتقای آن بر روی پنل هستم که به‌صورت مرکزی تمام کلید و پریزها را ایمن می‌سازد و هم‌چنین اختراع دیگری را نیز در زمینه ایمن‌سازی در دست ثبت دارم.

این مخترع تصریح کرد: کلید و پریزهای معمولی در بازار به‌صورت ناایمن بوده و خطر برق‌گرفتگی در آن‌ها بسیار بالاست تا به امروز تمام پریزها و فیوزهای محافظ جان که به‌عنوان پریزهای ایمن طراحی شده هیچ‌کدام قابلیت مهار برق‌گرفتگی را نداشته و بنده با مشاهده این نواقص و حوادث ناشی از آن به فکر این اختراع افتاده‌ام تا بتوانم به افراد  جامعه بشری خدمتی کرده باشم.

رحیمی گفت:  پریز مداربسته با قابلیت کنترل جریان قادر است مشکلات برق‌گرفتگی صنعتی و خانگی که ناشی از عدم توجه و نیز حوادث غیر مترقبه‌ای که باعث آتش‌سوزی‌های ناگهانی می‌شود را جلوگیری کرده و خطر استفاده از وسایل برقی را برای کودکان کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: این دستگاه در 2 نمونه صنعتی و خانگی بوده و بدین صورت کار می‌کند که قابلیت شناسایی و تشخیص مصرف‌کننده را در حد میلی‌آمپر دارد، اگر مصرف‌کننده‌ای از مسیر جریان برق خارج یا کابلی پاره شود مدار  در حد میکروثانیه بسته می‌شود و دستگاه فاقد جریان برق خواهد شد و به‌طور صددرصد ایمن است.

مخترع دورودی عنوان کرد: تعدادی قطعات الکترونیکی در این مدار استفاده شده که هزینه تولید آن در حجم تجاری حدود 250 تا 300هزار ریال است. این کلید، پریز و پنل را تنها در چند نمونه اولیه تولید کرده‌ام و در حال حاضر به‌دنبال سرمایه‌گذاری جهت تولید انبوه آن‌ها هستم.

وی‌ با بیان اینکه تا به حال این طرح در رسانه‌های ملی معرفی نشده و تنها حمایتی که از جانب ارگان‌های دولتی شده مساعدت در ثبت آن بوده، افزود: باتوجه به وجود کارخانه‌های تولید قطعات الکترونیکی در داخل کشور که می‌توانند کار ساخت این مدارها را برعهده گیرند مسئولان بنده را مورد حمایت قرار دهند.

وی با بیان اینکه برای تولید انبوه این محصول تعدادی مشغول به‌کار می‌شوند، عنوان کرد: سرمایه‌ای برای جهت تهیه دستگاه‌های مورد نیاز جهت تولید ندارم در صورت دارا بودن سرمایه حدود 100 نفر به‌طور مستقیم و تعداد زیادی به طور غیرمستقیم مشغول به‌کار خواهند شد.

این مخترع در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون با مشکلی اساسی در راه اختراع کلید و پریز مدار بسته مواجه شده‌اید که شما را ناامید کند؟ بیان کرد: همیشه به موفق‌شدن فکر می‌کردم و هرگز دست از تلاش بر نداشته چون خواستن توانستن است، تاکنون در هیچ همایشی شرکت نکرده و تنها در یکی از نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران حضور داشته‌ام.

مخترع دورودی با اشاره به اینکه تاکنون این اختراع تجاری‌سازی نشده و باتوجه به عدم تبلیغات هیچ پیشنهادی از کشورهای خارجی نداشته، افزود: امیدوارم به یاری خداوند، حمایت دولت و مسئولان مربوطه برای رساندن این اختراع به تولید انبوه در تمام منازل و کارخانجات وارد شده و مورد استفاده قرار گیرد تا باعث ایمنی بیش‌تر در محیط کار و منزل شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ادعاهایی در همین راستا که برق را به‌طور جدی مهار سازند صورت گرفته باشد می‌توانم با جرأت بگویم که چنان دستگاهی تاکنون ساخته نشده و فقط در حد ادعا بوده‌اند که موفق به ساخت و عملکرد صحیح این دستگاه نشده‌اند تا به این خوبی برق را به صفر برسانند.

گزارش از هانیه حقیقی

برچسب ها: حمید رحیمی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار