کارخانه پرس خرم‌آباد پس از حدود 9 سال تعطیلی و بلاتکلیفی سرانجام به سرمایه‌گذار جدید واگذار شده و در شرایط سخت تحریم‌ در حال احیاء شدن است.
کد خبر: ۷۴۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ 26 May 2019
احیاء یک کارخانه در شرایط تحریم

خروج واحدهای صنعتی لرستان از چرخه اقتصادی به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی که قلب اقتصاد استان را نشانه گرفته موجب نگرانی مردم و فعالان اقتصادی شده است.

در این میان اما انتشار خبر احیا برخی واحدهای راکد بارقه‌ای از امید را بین مردم ایجاد می‌کند، آن هم در شرایطی که بیکاری به‌عنوان یک معضل جدی در استان مطرح است.

تعیین تکلیف شرکت پرس ایران و بازگشت به چرخه تولید توسط سرمایه‌گذار جدید یک اتفاق مطلوب در صنعت استان است که امیدواریم با حمایت‌های همه‌جانبه استان این روند ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، شرکت پرس ایران زیر مجموعه‌سازمان گسترش و نوسازی صنایع بود که در زمینه تولید ماشین‌آلات دستگاه‌های صنعتی فعالیت خود را آغاز کرد سال 78 پروانه بهره‌برداری را دریافت اما به دلایلی سال 89 انحلال شرکت اعلام و حدود 9 سال بلاتکلیف به حال خود رها شده بود.

این موضوع تحت عنوان «ضرورت تعیین تکلیف شرکت پرس خرم‌آباد» در سامانه فارس من ثبت شده و خبرنگار فارس نیز پیگیر آخرین وضعیت آن شده است.

به هر حال پس از حدود 9 سال تعطیلی و راکد بودن شرکت پرس ایران با پیگیری و رایزنی مسوولان استان، این واحد صنعتی به سرمایه‌گذار جدید که به نظر می‌رسد از توانایی مالی و تخصصی قابل قبولی برخوردار است، واگذار شد.

به نظر می‌رسد با توجه به برنامه سرمایه‌گذار واحد پرس ایران و تخصصی که در ساخت سازه‌های سنگین دارد نیاز است مدیریت ارشد در راستای خرید تولیدات آن اقدام و دستورات لازم را انجام دهد تا انگیزه‌ای برای ادامه تولید و گسترش ایجاد شود.

به‌منظور اطلاع از آخرین وضعیت شرکت پرس ایران که البته به ماشین‌سازی خرم‌آباد تغییر نام پیدا کرده گفت‌وگویی با برخی مسئولان و مدیر داخلی آن انجام داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

تأکید بر تعیین تکلیف واحدهای راکد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه تعیین تکلیف شرکت پرس ایران یکی از اولویت‌های اول ما در استان بود، اظهار کرد: شرکت پرس که زیر نظر سازمان گسترش بود با وجود برگزاری چندین مزایده ما تعیین تکلیف نشد، اما به هر روی پس از گذشت چندین سال با رایزنی‌های متعدد توانستیم مشکلات حقوقی این واحد صنعتی را رفع کنیم.

محمدرضا صفی خانی افزود: یک هلدینگ سرمایه‌گذاری دارای سوابق متعدد در کشور پس از برنده شدن در مزایده شرکت پرس ایران را از طریق سازمان گسترش و نوسازی خریداری و برنامه عملیاتی خود را ارائه کرد.

وی گفت: سرمایه‌گذار جدید قرار است در دو خط فعالیت داشته باشد که یک خط آن در آینده نزدیک افتتاح می‌شود، البته این واحد صنعتی به حمایت استان نیاز دارد زیرا تولیدات آن حتماً باید در استان خریداری و مورد استقبال قرار گیرد.

 

تأکید بر حمایت از تولیدات داخلی استان

رئیس سازمان صمت لرستان با اشاره به اینکه مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان بر حمایت از تولیدات داخلی استان تأکید دارد، گفت: اما واقعیت این است که این مصوبه باید عملیاتی شود یعنی دستگاه اجرایی نسبت به خرید تولیدات داخلی استان که در بسیاری از موارد کیفیت مشابهی نسبت به تولیدات دیگر استان‌ها دارند اقدام کنند.

صفی خانی تأکید کرد: حمایت از تولید داخلی از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است، بنابراین تقاضای ما این بوده که در استان برای حمایت از تولیدات داخلی همه پای‌کار باشند زیرا پیامد آن اشتغال‌زایی و رونق تولید برای استان است.

وی ادامه داد: اما خط دوم به دلیل اینکه نیاز است تکنولوژی خارجی وارد شود بر همین اساس خط تولید را بر اساس آن راه‌اندازی می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در پایان تأکید کرد: اگر کمک کنیم که واحدهایی همچون پرس تکنولوژی‌های جدید را وارد کند قطعاً با تداوم تولید روبرو خواهیم بود که پیامدهای مطلوبی هم به لحاظ اشتغال‌زایی و هم اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

جذب 170 میلیارد تومان سرمایه

مدیر داخلی شرکت ماشین‌سازی خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه شرکت پرس را سال گذشته طی یک مزایده رسمی از سازمان گسترش خریداری کردیم، گفت: شرکت ماشین‌سازی خرم‌آباد قسمتی از هلدینگ انرژی گستر متحد یکی از نیروگاه سازهای کشور رقیب جدی مپنا است.

حکمت بارانی افزود: با این کار موفق شدیم حدود 170 تا 180 میلیارد تومان سرمایه جذب کردیم البته هنوز همه این سرمایه جذب نشده اما در ابتدا بین 15 تا 20 میلیارد تومان جذب کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: سال آینده یک سری تجهیزات نیروگاهی را وارد می‌کنیم که حجم سرمایه‌گذاری را بالا و ساخت دستگاه‌های نیروگاهی که تنها توسط مپنا تولید می‌شود را آغاز می‌کنیم.

تغییر چهره صنعتی استان

 

مدیر داخل شرکت ماشین‌سازی خرم‌آباد با اشاره به اینکه اگر موفق باشیم خط تولید را در استان راه‌اندازی کنیم چهره صنعتی استان تغییر پیدا خواهد کرد، گفت: این هلدینگ قراردادهایی را در دست اقدام دارد که به‌محض اجرایی شدن بخشی را به ماشین‌سازی خرم‌آباد محول می‌کند و بدون شک استان با تحول مثبتی در حوزه صنعتی مواجه خواهد شد.

بارانی خاطرنشان کرد: به دنبال توافق با این هلدینگ هستیم تا خرم‌آباد را به‌عنوان پایلوت صنعتی معرفی کنیم که در این صورت تنها به شرکت پرس ایران قبلی یا ماشین‌سازی فعلی بسنده نخواهد شد و آن را گسترش خواهند داد.

وی ادامه داد: مذاکراتی با بنیاد مسکن استان انجام داده‌ایم تا بخشی از اسکلت و سازه‌های واحدهای سیل‌زده را ما بسازیم، البته این توافق هنوز نهایی نشده است که اگر نهایی شود در همین آغاز راه و در تابستان حدود 150 نفر اشتغال‌زایی خواهیم داشت.

این فعال اقتصادی بیان کرد: تخصص هلدینگ ساخت سازه‌های سنگین است و به دنبال این هستیم تا مصارف استان را تأمین کنیم.

ایجاد بیش از 200 فصت شغلی

بارانی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرحله آور هال هستیم و تاکنون برای آماده کردن زیرساخت‌ها حدود 5 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم، افزود: در صورت راه‌اندازی بین 200 تا 250 اشتغال‌زایی حرفه‌ای خواهیم داشت به‌عنوان نمونه جوشکار یا تراشکار باید گرید بین‌المللی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر 50 درصد اهداف موردنظر سرمایه‌گذار تحقق پیدا کند قطعاً چهره صنعتی استان تغییر پیدا خواهد کرد اما برای این امر نیازمند حمایت استانی هستم.

 

تحولی مثبت در حوزه صنعت استان

در همین راستا رئیس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز معتقد است؛ راه‌اندازی و فعالیت شرکت ماشین‌سازی خرم‌آباد یک تحول مثبت در حوزه صنعت استان خواهد بود بنابراین همه باید برای موفق شدن این واحد صنعتی پای‌کار باشیم.

علی شیخ مرادی گفت: سرمایه‌گذار شرکت پرس ایران که در حال حاضر به‌عنوان ماشین‌سازی خرم‌آباد تغییر پیدا کرده طرح‌های خوبی برای نیروگاه‌های بخار ارائه کرده و به سمت مطلوبی پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار است که سرمایه‌گذاری وارد استان شده که تخصص و آورده را هم‌زمان دارد، خاطرنشان کرد: باید از این فرصت نهایت استفاده را در زمینه توسعه صنعتی استان داشته باشیم، به همین منظور این سرمایه‌گذار را به نهادهایی همچون بنیاد مسکن و راه و شهرسازی برای ساخت سازه‌های موردنیاز معرفی کرده‌ایم.

رئیس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: سرمایه‌گذاری جدید در شرکت ماشین‌سازی خرم‌آباد بیش از یک‌صد میلیارد تومان است و اشتغال‌زایی خوبی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

گزارش از نسرین صفر بیرانوند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار