خرم آباد - معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: 852 واحد مسکونی استان که به دلیل سیل تخریب شده و یا در حریم و بستر رودخانه ها قرار دارند ، باید جابجا شوند.
کد خبر: ۷۴۷۰۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳ 21 May 2019

هادی جعفری روز سه شنبه در هشتمین جلسه کمیته نوسازی و بازسازی قرارگاه مناطق سیلزده در محل استانداری افزود: تاکنون مشکل زمین برای جایجایی روستاهای دمرو، امیرعلیا و سفلی حل شده و چهار هکتار زمین ملی نیز برای ضلع شرقی روستای چم شهران تامین شده و در حال تسطیح است.
وی اظهار داشت: یک هکتار زمین نیز از محل اراضی زراعی برای ضلع غربی این روستا شناسایی و قیمت ان 15 میلیارد ریال اعلام شده که این رقم پیشنهادی مالکان غیرواقعی و خارج از توان بنیاد مسکن است و به همین دلیل پیشنهاد درجاسازی بخشی از واحدهای این منطقه در دست بررسی می باشد.
وی ادامه داد: زمین مورد نیاز برای جابجایی روستاهای خرسدر بالا و پایین ، امیران کوشکی، چم گرداب و چم گز فراهم و مقرر شده اهالی روستای ملاوی به روستای مورانی بپیوندند که تاکنون زمین مورد نیاز برای جایجایی این روستا تامین نشده است.
جعفری گفت: در روستای بابازید به دلیل محدودیت راه، رودخانه و اراضی مشکل زمین حل نشده و زمین های محدود منطقه نیز با قیمت بالا به فروش می رسد که مقرر شد با انجام اقدامات ایمنی، برخی از واحدها این روستا درجا سازی شوند.
وی با بیان اینکه تاکنون 2 هزار و 500 میلیارد ریال طرح در مناطق سیلزده تعریف شده تصریح کرد: در روستای چم گوشه شهرستان چگنی نیز یک خیر ساخت 50 واحد را تقبل کرده که اراضی ملی برای این مهم در نظر گرفته شد.
وی اضافه کرد: پس از اعلام حریم و بستر رودخانه با دوره گذشت 25 ساله توسط آب منطقه ای، 125 واحد روستای چم مهر در ناحیه پر خطر قرار گرفتند که باید جابجا شوند اما تاکنون اختلاف نظر اهالی و عدم همکاری روستاهای اطراف در واگذاری زمین، مانع حصول نتیجه نهایی برای چم مهر شده است.
جعفری تاکید کرد: چنانچه تمامی روستای چم مهر جابجا نشود حتی یک واحد در محل قبلی باقی بماند باید کار ایمن سازی دیواره رودخانه و احداث پل را انجام داد که این امر مستلزم هزینه 100 میلیارد ریال است بنابراین پیشنهاد می شود تمام روستا جابجا شوند تا از هزینه های مضاعف جلوگیری شود.
12 فروردین امسال همراه با وقوع سیل پلدختر، راه ارتباط 70 روستای زلقی و 140 روستای زز و ماهرو الیگودرز قطع شد، رانش زمین در جاده ترانزیتی خرم اباد بروجرد و روستای این شهرستان رخ داد، سیل و رانش در نورآباد گزارش و شبکه برق یکهزار و 145 روستای استان قطع شد. 
جریان آب آشامیدنی 796 روستا و 15 شهر، سامانه مخابراتی 9 شهر، شبکه دیتای 360 روستا، گاز 173 روستا و سه شهر و راه 780 روستای استان در سیل فروردین ماه قطع شد که طی یک هفته بخش بسیاری از این خدمات برقرار گردید. 
همزمان در این روز به دلیل قطع لوله پلی اتیلن غرب کشور در لرستان به همراه انفجار و آتش سوزی، خطوط تغذیه 7 استان نیز دچار مشکل شد. 
سیل فروردین امسال موجب خسارت 8 هزار میلیارد تومانی به زیرساختها و 1500 میلیارد تومانی بخش کشاورزی لرستان شد و 41 هزار واحد مسکونی و تجاری را نیز متضرر کرد. 
سیل به 18 شهر و یکهزار و 200روستای استان خسارت زد، یکهزار و 855 واحد شهری و 15 هزار و 550 واحد مسکونی روستایی به طور کامل تخریب شده، پنج هزار و 875 واحد مسکونی شهری و 12 هزار و 247 مسکن روستایی نیز آسیب دیده اند و نیازمند تعمیر هستند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار