مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار،با اشاره به آغاز پرداخت بیمه بیکاری به کارکنان مشمول قانون کار درمناطق سیل زده گفت:براساس اطلاعات اولیه حدود۱۰هزار شغل تحت تأثیر حادثه سیل قرارگرفتند.
کد خبر: ۷۳۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ 13 April 2019

کریم یاوری  درباره حمایت از بیمه پردازان و کارگران بیکار شده در مناطق سیل زده، گفت: تمام کارگران و کارکنان مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی که در اثر سیل کار خود را از دست داده باشند، تحت پوشش دریافت مقرری بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت.

وی درباره نحوه اقدام برای دریافت بیمه بیکاری افزود: حسب توافق به عمل آمده فی مابین سرپرست سازمان تأمین اجتماعی و معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تمامی ادارات کل استانی تأمین اجتماعی مکلف شده‌اند در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به برقراری مقرری بیمه بیکاری برای کارگران حادثه دیده ناشی از سیل، خارج از نوبت اقدام کنند.

یاوری با بیان اینکه طبق قانون بیمه بیکاری، در شرایط عادی فقط بیکارانی که حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت بیمه داشته باشند مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌شوند تاکید کرد: اما در استان‌های درگیر سیل، حتی آن دسته از کارگرانی که سابقه بیمه پردازی آنها کمتر از ۶ ماه باشد، نیز مشمول دریافت حمایت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری گفت: بنابراین هم اکنون کارگران مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی که در سراسر کشور در اثر سیل کار خود را از دست داده‌اند به رغم داشتن حتی یک ماه سابقه بیمه پردازی می‌توانند جهت دریافت مقرری بیمه بیکاری به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه و ادارات مذکور مکلفند در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تکمیل پرونده و برقراری بیمه بیکاری اقدام کنند.

وی گفت: نمایندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از استان‌های حادثه دیده از سیل اخیر به صورت عملیاتی و میدانی بازدید و اقدامات مؤثری را برای کمک رسانی در ابعاد مختلف در دستور کار قرار دادند.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بازسازی و احیای واحدهای تولیدی آسیب دیده نیز گفت: بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده از طریق وزارتخانه‌های صادر کننده مجوز تأسیس و پروانه بهره برداری و دولت نیز مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

یاوری اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت صیانت از نیروی کار، حفظ حیات اقتصادی بنگاه‌های تولیدی و اشتغال مجدد نیروهای بیکار شده در اثر سیل تمام توان خود را برای کمک به کارفرمایان در جهت راه‌اندازی بنگاه اقتصادی آنها به کار خواهد گرفت.

مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار گفت: ضمناً چنانچه بنگاه‌های اقتصادی که در اثر سیل دچار خسارت شده‌اند، نیاز به اصلاح ساختار اعم از بازسازی و یا نوسازی داشته باشند، در دوران اصلاح ساختار با تصویب شورای عالی کار مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی افزود: بر اساس آمار و اطلاعات اولیه که به صورت برآوردی و تقریبی جمع آوری شده است، در استان‌های سیل‌زده، حدود ۱۰ هزار شاغل مشمول مقررات قوانین کار و تأمین اجتماعی مشاغل آنها تحت تأثیر حادثه سیل قرار گرفته‌اند.

یاوری تاکید کرد: در شهر صنعتی آق قلا در استان گلستان حداقل بنگاه‌های اقتصادی ۳ هزار کارگر در اثر حادثه سیل تحت تأثیر قرار گرفته که برآورد دقیق خسارات پس از فرونشستن آب امکان پذیر است. البته این به معنای بیکاری ۱۰ هزار شاغل نیست بلکه ناشی از وقوع سیل به نوعی فعلاً امکان اشتغال مجدد آنها فراهم نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر این حسب دستور و تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمام امکانات این وزارتخانه از ابتدای وقوع حادثه سیل در استان‌های کشور در اختیار آسیب دیدگان ناشی از سیل قرار گرفته و این کمک رسانی تا رسیدن به شرایط عادی ادامه خواهد داشت.

یاوری تاکید کرد: این کمک‌ها از طریق قرار گرفتن ماشین آلات راهسازی، مواد خوراکی، پوشاکی، دارویی، بهداشتی و امکانات نیروی انسانی است. همچنین کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از یک تا ۱۵ روز حقوق خود را به حادثه دیدگان از سیل اختصاص دادند.

 
منبع: خبرگزاری مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار