کد خبر: ۷۳۲۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ 08 April 2019
سیل در روستای «سید عباس» - شوش

نماینده مردم تهران در مجلس مدعی شد: رییس‌جمهور در قالب نامه‌ای دستور برداشت دو میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی که معادل ریالی آن با توجه به نوسانات نرخ ارز حدود ۲۷۰۰۰ میلیارد تومان است را صادر کرده است تا این مبلغ هر چه سریعتر به مناطق سیل‌زده اختصاص پیدا کند.

سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا، بر لزوم پایبندی عملی مسؤولان و جریان‌های سیاسی به همبستگی و همدلی برای بهبود کمی و کیفی امدادرسانی به مناطق سیل‌زده تاکید کرد و افزود: درست است که نقایص و کاستی‌ها در امدادرسانی به استان‌های سیل‌زده زیاد است اما همانطور که در دوران دفاع مقدس با همدلی، اتحاد و انسجام توانستیم بر شرایط سخت اقتصادی و ویرانی‌های ناشی از ۸ سال جنگ تحمیلی فائق آییم در شرایط فعلی نیز می‌توان با تکیه بر داشته‌های اخلاقی و معنوی و تجربیات دفاع مقدس، شرایط خاص و ویژه سیل را به خوبی مدیریت کرد و بر مشکلات و ویرانی‌ها فائق آمد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: قطعا در سایه اتحاد و همدلی نابسامانی‌ها و کاستی‌ها کم رنگ‌تر می‌شود و شکاف و اختلاف بین مسؤولان اجرایی، نظامی و امدادی کمتر می‌شود. همه دستگاه‌ها در حال امدادرسانی به سیل‌زدگان کشورند هر چند که از نظر مدیریتی و تجهیزات فنی و موازی‌کاری‌ها ممکن است ضعفهایی وجود داشته باشد اما همه دست در دست هم وظیفه‌شناسی و همدردی خود با سیل‌زدگان را به خوبی نشان دادند. در این شرایط سخت باید به نقاط مثبت کارها و عملکردها توجه کرد و اصلا وقت انتقاد و نکته‌بینی و تخریب یکدیگر نیست.

وی خواستار برآورد خسارتهای ناشی از سیل توسط دستگاه‌های محلی و استانی و انتقال آن به مدیران ارشد اجرایی شد و افزود: باید راه‌های جبران مادی و معنوی خسارتها با همفکری مسؤولان ارشد نظام در قوای سه‌گانه تدبیر شود. بودجه ۹۸ در تخصیص صددرصدی مشکل دارد. بودجه ستاد مدیریت بحران کشور نیز به حدی ناچیز است که نمی‌تواند کمک شایانی به سیل‌زدگان و زیربناهای ویران شده مناطق سیل‌زده داشته باشد به همین دلیل باید از طریق خلق منابع درآمدی جدید فکری برای جبران خسارت‌های سنگین به جا مانده از سیل کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس برداشت از صندوق توسعه ملی، انتشار و فروش اوراق مشارکت و اختصاص خط اعتباری به بانک‌های عامل را از جمله پیشنهاداتش برای تامین بودجه مورد نیاز دولت برای جبران خسارتهای ناشی از سیل بیان کرد و افزود: براساس برآوردهای اولیه حجم خسارتهای سیل نوروزی تا این لحظه بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که ممکن است افزایش داشته باشد. اولویت در بازسازی‌ها و اختصاص بودجه ها براساس اولویت‌ها در مناطق سیل‌زده باید مدنظر مسؤولان باشد تا بازسازی‌ها براساس شدت و ضعف ویرانی ها و خسارت‌ها انجام شود.

ذوالقدر ادامه داد: ثبت اطلاعات خانواده‌های سیل‌زده همزمان با برآورد خسارت‌ها و لطمات مادی به منازل و دارایی‌های آنان باید مورد توجه مسؤولان اجرایی قرار بگیرد تا بودجه‌های اختصاص یافته مستقیما و بلاواسطه به دست خسارت‌دیدگان برسد.

وی به برخی پیشنهادات نمایندگان مجلس برای تامین بودجه کمک به مناطق سیل‌زده اشاره کرد و افزود: برخی نمایندگان پیشنهاد دارند برای جبران خسارت‌ها از سوخت خودروها مالیات دریافت و به مناطق سیل‌زده اختصاص یابد، برخی نیز پیشنهاد حذف سه دهک پردرآمد جامعه از شمول یارانه‌بگیران و اختصاص منابع آزاد شده به استان‌های سیل‌زده را مطرح کرده‌اند که همه این پیشنهادات باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

این عضو فراکسیون امید مجلس، با اشاره به تهیه طرح دو فوریتی از سوی فراکسیون امید برای حمایت از آسیب‌دیدگان سیل و چگونگی جبران خسارت‌ها افزود: اعضای فراکسیون امید در قالب این طرح قواعد و راه‌حلهای عبور از شرایط اضطرار فعلی را مشخص کرده‌اند. با تصویب این طرح می‌توان کمک شایانی به مناطق سیل‌زده و مردم آسیب دیده داشت.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار