کارشناس هواشناسی علل باران‌های سیل آسا در کشور را تشریح کرد
کد خبر: ۷۳۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶ 06 April 2019

علل باران‌های سیل آسای اخیرامیر سرکرده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره اینکه چرا سامانه‌های بارشی در کشور سیل آساست؟ گفت: بسته‌های هوا و سامانه‌های جوی که رطوبت آن‌ها از روی دریای مدیترانه و دریای احمر صورت می‌گیرد به سمت شرق حرکت کرده و در مسیر خود بر روی کشور‌های مختلفی همچون عراق رد می‌شوند، اما چون در کشور عراق پستی و بلندی وجود ندارد و تقریبا این کشور در سطح صافی قرار دارد، بارش جدی در آنجا رخ نمی‌دهد، اما وقتی این سامانه به سمت ایران حرکت می‌کند با رشته کوه زاگرس برخورد می‌کند و بسته مرطوب هوا باعث صعود مکانیکی می‌شود و با تلاقی از روی کوه‌ها دمای هوا کاهش یافته و نواحی غربی کشور همچون رشته کوه زاگرس را درگیر کرده است و شاهد بارش‌های فراوانی بودیم، اما در نواحی شرقی رشته کوه زاگرس چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: با توجه انرژی ترمودینامیکی و رطوبت، مقدار بارش‌ها هم فرق می‌کند و سامانه‌ها نیز مختلف است و در نواحی غربی و دامنه‌های زاگرس مقدار زیاد بارش در هفته‌های گذشته گزارش شده است.

سرکرده با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور گفت: سامانه بارشی که از روز جمعه وارد کشور شده امروز روز شنبه به اوج خود رسیده و بخشی از غرب و شمال غرب کشور را در برگرفته است و به تدریج به شمال شرق کشور می‌رسد و پیش بینی می‌شود برای یکشنبه غیر از شمال غرب و جنوب شرق بقیه مناطق کشورمان همچون استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان‌های شمالی و رضوی شاهد بارش باشند.

کارشناس هواشناسی افزود: روز دوشنبه این شرایط برای خراسان شمالی و رضوی پیش بینی می‌شود، اما در سایر نقاط کشور هم بارش را شاهد خواهیم بود.

سرکرده گفت: این سامانه آنچنان قوی نیست که مانند سامانه قبلی باعث سیلاب شود، اما این بارش‌ها بهاری است و خاصیت بارش‌های بهاری به بهاری بودن آن است که در یک زمان کوتاه رخ می‌دهد.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار