مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه شایعه بازگشایی دریچه سد ایوشان و وقوع سیلاب در پلدختر، معمولان و خرم‌آباد کذب است گفت: احداث سد معشوره بهترین راهکار مهار و کنترل سیل است.
کد خبر: ۷۳۱۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱ 06 April 2019
لرستان| شایعه مطرح شده درباره علت سیل در پلدختر کذب است

رضا میرزایی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: علت وقوع سیلاب پل‌دختر، معمولان و خرم‌آباد ورود سامانه بارشی قوی و ریزش‌های فوق‌العاده و بی‌سابقه‌ای بود که در چندین استان دیگر کشور ازجمله گلستان، فارس، خوزستان و لرستان سبب وقوع سیلاب‌های اخیر شد.

وی در مورد شایعاتی مبنی بر باز کردن دریچه سد ایوشان و وقوع سیلاب در پل‌دختر، معمولان و خرم‌آباد افزود: این موضوع واقعیت ندارد و کذب محض است زیرا سد ایوشان یک سد کوچک و کل حجم مخزن آن معادل 52 میلیون مترمکعب است و میزان آب خروجی از دریچه تحتانی آن معادل 15 مترمکعب در ثانیه است که حداکثر سرریز آن در دوازدهم فروردین‌ماه معادل 65 میلیون مترمکعب در ثانیه بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان عنوان کرد: این در حالی است که حجم سیلاب‌های ششم و دوازدهم فروردین‌ماه معادل 3 میلیارد و 100میلیون مترمکعب و دبی سیلاب رودخانه کشکان در پل‌دختر به بیش از  پنج هزار مترمکعب در ثانیه رسید.

وی بیان کرد: آب سرریز دریچه سد ایوشان در مقابل سیلاب رودخانه کشکان مثل قطره‌ای است در مقابل دریا و هیچ‌گونه تأثیری در سیلاب‌های اخیر نداشته و شایعه‌ای بیش نیست.

میرزایی تصریح کرد: بهترین راهکار مهار و کنترل سیلاب‌های شهرستان‌های پل‌دختر، معمولان، چگنی و روستاهای تابعه، احداث سدهای تنگ معشوره و چولهول است.

وی خاطرنشان کرد: با احداث سدهای تنگ معشوره و چولهول، در زمستان رواناب‌ها و سیلاب‌های فصلی را در مخزن سد ذخیره می‌کنیم و در فصل آبیاری و تابستان آب موردنیاز شرب، صنعت و کشاورزی را تنظیم و رهاسازی می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان گفت: هیچ‌کدام از نمایندگان استان مخالف احداث سد معشوره نیستند؛ اگر سد تنگ معشوره احداث شود حتماً حق آبه های پایین‌دست ازجمله ایستگاه‌های پمپاژ و موتور تلمبه‌های شهرستان پل‌دختر، معمولان و چگنی در آن دیده شود و سهم حق آبه هر شهرستان در آن مشخص شود.

انتهای پیام/ن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار