امداد رسانی زیر سایه مسائل امنیتی
حالا پس از گذشت چند روز از سیل در لرستان و حضور نیرو‌های امنیتی و ضد شورش در این منطقه امداد رسانی روند بهتری به خود گرفته است، با این حال هنوز مناطق بسیار زیادی نیاز به کمک‌های ضروری هستند. فعلا نه خبری از کمپ‌های استاندارد برای سیل زده گان است و نه خبری از کانکس. هلال احمر در برخی مناطق چادر توزیع کرده است، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این چادر‌ها به صورت عادلانه تقسیم نشده اند.
کد خبر: ۷۳۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷ 06 April 2019
اوضاع مناطق سیل زده کشور همچنان بحرانی است. لرستان و خوزستان شرایط بسیار دشواری دارند و وضعیت در گلستان هم عادی نشده است. یکی از مسائل بسیار مهم در شرایط کنونی حفظ امنیت مناطق سیل زده است. موضوعی که در لرستان در روز‌های اخیر به چالش بسیار مهمی بدل شده است. مردم سیل زده از ترک خانه‌ها خودداری می‌کنند چرا که از غارت و سرقت بیم دارند. مردم بحران زده از نحوه امداد رسانی‌ها عصبانی اند و این عصبانیت خود امدادرسانی را دشوار کرده است.
امداد رسانی زیر سایه مسائل امنیتیامداد رسانی هوایی ارتش به مناطق سیل زده
به گزارش فرارو، یک روز پس از سیل مهیب در استان لرستان سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه به این استان سفر کرد او به شهر به شدت بحران زده پلدختر رفت و سپس در گفت و گویی تلفنی که رسانه‌های وابسته و نزدیک به سپاه پاسداران آن را منتشر کردند گزارشی تلخ از اوضاع به سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح داد.

او گفت: «روی کوه سرد است، همه جا را آب برده، جاده ندارند و خیلی از روستا‌ها جاده‌هایشان رفته و فقط با بالگرد برایشان غذایی برده می‌شود. در روستا‌های پلدختر برق قطع است، چون کابل‌ها افتاده. مشکلات خیلی زیاد است، مدیریت نیست هیچ مسئول دولتی جرات نمی‌کند به آنجا برود، وحشتناک است، مردم عاصی هستند، من به یک شکلی از دستشان درآمدم، ولی خیلی ناراحت و عصبانی هستند، مردم وضع بسیار اسفباری دارند.»

این سخنان ظاهرا از خروجی خبرگزاری‌ها حذف شده است که با انتقادات تندی از سوی سازمان مدیریت بحران کشور روبه رو شد. این سازمان انتشار این سخنان را باعث "ناامید" شدن مردم دانست و تاکید کرد "ناخواسته باعث شادی و خوشحالی دشمنان انقلاب شده و کلیت نظام اسلامی را هدف قرار می‌دهد."

اما تصاویر پلدختر و گزارش‌های خبرنگاران حاضر در صحنه تائید کننده گزارش اولیه سردار پاکپور است، شاید حتی اوضاع اسفبارتر هم باشد.

روز پس از انتشار سخنان سردار پاکپور اخباری از برخورد با گروه‌های امدادرسان در لرستان منتشر شد. گفته شد که برخی کاروان‌های امدادی غارت شده اند و تعدادی از امداد رسانان هلال احمر آسیب دیده اند. ویدئویی منتشر شد که در آن کمک خلبان بالگرد امدادی هلال احمر از کتک خوردن توسط مردم سیل زده سخن می‌گوید.

مهمترین مسئله پس از سیل مهیب در لرستان امداد رسانی آنی و اولیه بود که به وسیله بالگرد‌های هلال احمر انجام می‌شود. اقلام ضروری از جمله آب و غذا و پتو از بالگرد‌ها برای سیل زدگان پایین انداخته می‌شد. در این بین هیچ عدالتی در توزیع این اقلام وجود نداشت هر کس قدرتمند‌تر بود کمک بیشتری نصیبش می‌شد. کمک‌ها به بسیاری از مردم نرسید، سودجویانی هستند که این کمک‌ها را مصادره می‌کنند. مردم از این هرج و مرج عصبانی‌اند.


براساس برخی گزارش‌ها روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه اقلامی را با نفربر در میان سیل‌زدگان توزیع کردند که باز هم به دلیل درگیری‌های اتفاق افتاده، همه افراد نتوانستند از کمک‌ها استفاده کنند.

دشواری‌های امنیتی امداد رسانی باعث شد که هلال احمر در این باره اطلاعیه‌ای صادر کند. در این اطلاعیه آمده بود: «امدادرسانی در شهر پلدختر به دلیل برخی تنش‌ها و رفتار‌های هیجانی و عدم نظم و آرامش لازم برای انجام فعالیت امدادگران، متأسفانه به رغم ده‌ها سورتی پرواز روند مطلوبی را طی نکرده است.»

همچنین علی‌اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر در توییتی نوشت که «هلال احمر در کنار مردم پلدختر است. از نمایندگان محترم مجلس و خبرگان در لرستان، معتمدین محلی، بزرگان ایلات و حتی چهره‌های صاحب‌نام لرستان همچون علیرضا بیرانوند عزیز صمیمانه می‌خواهم با آرامش دادن به مردم آسیب‌دیده، شرایطی را ایجاد کنند تا امدادرسانی به آن‌ها با سرعت بیشتری امکان‌پذیر باشد.»

در همین رابطه محمودرضا پیروی، دبیر کل جمعیت هلال احمر نیز به بی‌نظمی‌های ایجاد شده در توزیع کمک‌ها واکنش نشان دهد. او گفت: «از صبح دوشنبه در پلدختر حاضر بودیم متاسفانه به دلیل بی‌نظمی‌ها و عدم امنیت قادر به توزیع اقلام نبودیم. چهارشنبه هم این مساله وجود داشت. هلال احمر در مکان خاصی اقلام را توزیع نکرد چرا که تجمع صورت می‌گرفت، بنابراین به مناطق مراجعه می‌کردیم. مناطق و تیم‌های عملیاتی مشخص شده بودند در چند مرحله مراجعه کردند، اما در برخی از نقاط امنیت تامین نشده بود و اقلام توسط یک عده‌ای بیشتر تصاحب شد و به همه نرسید. نیاز به امنیت داشتیم که قول داده شد از پنج‌شنبه بعدازظهر تامین شود و به‌طور کامل این امنیت وجود داشته باشد تا گروه‌های امدادی هلال احمر بتوانند وظیفه خود را انجام دهند.»

با این ترتیب هلال احمر مدعی بود که مشکل امنیتی مانع از امداد رسانی صحیح است. با این وجود پلیس این ادعا را تائید نکرد. سردار اشتری گفت: «نیروی انتظامی در آمادگی کامل قرار دارد و هیچ مشکل امنیتی در مناطق سیل‌زده وجود ندارد.»

او وظیفه اصلی نیروی انتظامی را استقرار نظم و امنیت در مناطق سیل‌زده و گسترده کردن چتر امنیتی در این مناطق دانست و تاکید کرد: "پلیس با اخلال‌گران نظم و امنیت در مناطق سیل‌زده قاطعانه برخورد می‌کند."

مسئله اینجا بود که هم پلیس و هم ارتش و سپاه در منطقه حضور داشتند. ویدئو‌هایی از لرستان منتشر شده که نشان می‌دهد مردم خشمگین با نیرو‌های امنیتی درگیر شده اند و کار به سنگ پرانی رسیده است.
امداد رسانی زیر سایه مسائل امنیتی
ویدئو‌هایی دیگر نیز از برخورد مردم با مدیران دولتی و دیگر مقاماتی که به مناطق سیل زده سفر کردند وجود دارد که همگی نشان دهنده جو روانی به شدت منفی در این مناطق است.

مسئله این است در مناطق سیل زده لرستان، عدم آمادگی نهاد‌های مسئول محلی از یک طرف و از طرف دیگر سرعت و قدرت عجیب سیلاب در این مناطق فاجعه‌ای بسیار بزرگ را رقم زده است. قطع راه‌های ارتباطی باعث شده که امداد رسانی دشوار شود.

این وضعیت در لرستان با مناطق سیل زده استان گلستان کمی متفاوت است. در گلستان راه‌های ارتباطی به این شکل نابود نشدند همین مسئله باعث شد امدادرسانی فوری با سرعت بیشتری انجام شود.

حالا پس از گذشت چند روز از سیل در لرستان و حضور نیرو‌های امنیتی و ضد شورش در این منطقه امداد رسانی روند بهتری به خود گرفته است، با این حال هنوز مناطق بسیار زیادی نیاز به کمک‌های ضروری هستند. فعلا نه خبری از کمپ‌های استاندارد برای سیل زده گان است و نه خبری از کانکس. هلال احمر در برخی مناطق چادر توزیع کرده است، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این چادر‌ها به صورت عادلانه تقسیم نشده اند.
امداد رسانی زیر سایه مسائل امنیتیوضعیت اسفناک سیل زدگان در استان لرستان
حتی مشاهده شده برخی از چادر‌های هلال احمر در سایت دیوار به فروش گذاشته شده اند. البته دیوار اعلام کرده که اجازه نمی‌دهد اینگونه آگهی‌ها بر روی سایت قرار گیرد. بنا به اعلام دیوار حداقل ۴۰ آگهی با محتوای فروش چادر هلال احمر بر روی سایت قرار گرفته بود.

جدای از لرستان حالا اوضاع در خوزستان نیز بحرانی است. باید امیدوار بود که در این استان امداد رسانی با مدیریت بهتری انجام شود. کمپ‌ها به سرعت تشکیل شوند تا فاجعه‌ای شبیه به پلدختر و معمولان رخ ندهد.
 
در همین راستا درگیری هایی هم در خوزستان وجود داشته است. هفته گذشته برخی کشاورزان دشت‌آزادگان در برابر شکستن سیل‌بندها برای بردن سیل به‌سوی زمین‌های کشاورزی‌‌شان مقاومت کردند و کار به درگیری میان ضابطان قضایی و مردم کشید.
 
امروز غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در این باره توضیح داد: ««زمین‌های دشت‌آزادگان، فیوزپلاک رود کرخه و از منابع ملی‌اند. یعنی هر زمان آب به‌اندازه‌ای باشید، که کرخه ظرفیت آن را نداشته باشد، برخی سیل‌بندها می‌شکند و مانند رودخانه عمل می‌کند.»

او افزود: «این مسیرها آب را به تالاب‌ها می‌برد که همان فیوزپلاک‌ها هستند. این‌ها، فیوزپلاک‌های تاریخی کرخه‌اند تا سوسنگرد زیر آب نرود. کشاورزان در خشک‌سالی در این زمین‌ها کشاورزی می‌کردند، اما به دلیل سیل باید این زمین‌ها را خالی می‌کردند تا سوسنگرد نابود نشود.»

شریعتی با بیان اینکه "این کار سطح آب سوسنگرد را که در آستانه آب‌گرفتگی شدید بود، حدود یک تا یک‌ونیم‌متر کم کرد."، تاکید کرد: «ما به مردم توضیح می‌دادیم خسارت‌شان جبران می‌شود اما مردم مقاومت می‌کردند ولی ما باید از فاجعه انسانی در سوسنگرد پیش‌گیری می‌کردیم.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار