مردم لرستان به ویژه شهرستان پلدختر و معمولان نخستین روز‌های سالشان را به تماشای ویرانی شهرشان نشستند.
کد خبر: ۷۳۱۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴ 06 April 2019

همراه با مردم لرستان؛ تردد در گِل‌ و لای و زندگی در ویرانه + فیلم

از نخستین روزهای فروردین‌ماه امسال هواشناسی استان نسبت بهبارندگی‌های شدید و وقوع سیلاب در لرستان هشدار داد، پنجم فروردین‌ماه بود که بارش‌های سیل‌آسا در استان آغاز شد و سبب طغیان رودخانه‌های خرم‌آباد، پل‌دختر و کوهدشت شد.

بارندگی با شدت و ضعف در استان ادامه داشت و در برخی ساعات بارش برف بعضی شهرستان‌ها را سفیدپوش کرد؛ رفته‌رفته بارندگی در استان شدت بیشتری به خود گرفت و بسیاری از شهرهای استان درخطر آب‌گرفتگی قرار گرفت.

 

بارش‌های سیل آسا در لرستان

با توجه به اینکه میزان دبی رودخانه‌های استان در حال افزایش بود مسئولان هشدار تخلیه منازل مسکونی حاشیه رودخانه‌های لرستان ازجمله خرم رود و کشکان را دادند.

ادامه بارش‌های سیل‌آسای لرستان سبب طغیان رودخانه‌های استان و تخریب دیواره ساحلی رودخانه‌ها و شهر پل‌دختر شد، با توجه به اینکه آب رودخانه‌ها دو برابر ظرفیت گنجایش شده بود سرریز آن سبب آب‌گرفتگی مناطق حاشیه رودخانه‌ها و تخریب بسیاری از پل‌های در مسیر شد.

علاوه بر وضعیتی که شهرهای خرم‌آباد و پل‌دختر به دلیل طغیان رودخانه‌های داخل شهر داشتند، شهرستان دورود نیز به دلیل خطر سرریز سد مروک در وضعیت قرمز قرار گرفت و هشدارهای لازم جهت تخلیه مناطق درخطر سیلاب اعلام شد.

طغیان رودخانه‌ها

بارش‌های شدید ادامه داشت و علاوه بر طغیان رودخانه‌ها در همه شهرستان‌ها، بسیاری از سدهای استان نیز سرریز کرد و روستاها و مناطق مختلفی در محاصره آب قرار گرفتند و خسارت بسیاری به زیرساخت‌های شهری و روستایی وارد شد.

در پی تخریب‌های ناشی از سیلاب علاوه بر قطعی راه‌های ارتباطی، ارتباط‌های مخابراتی نیز دچار مشکل شد به‌گونه‌ای که ارتباط  تلفنی شهرستان‌های پل‌دختر، کوهدشت و رومشکان قطع شد و اختلال در شهر خرم‌آباد نیز به وجود آمد.

محاصره مردم پلدختر و معمولان در سیل

سیلاب در شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت، دلفان، الیگودرز و دورود وضعیت بحرانی را رقم زد اما شدت بحران در شهرستان پل‌دختر و معمولان بیشتر بود، مردم در محاصره سیل قرار داشتند و به علت قطعی تلفن نیز هیچ‌کس از وضعیت آن‌ها باخبر نبود، جاده خرم‌آباد- پل‌دختر در قسمت‌های زیادی کاملاً تخریب‌ شد و امکان رفتن به این شهرستان وجود نداشت.

مردم به پشت‌بام‌ها و کوه پناه بردند

سیلاب شهر و روستاهای پل‌دختر و معمولان را در برگرفته بود و مردم به پشت‌بام‌ها و کوه پناه برده بودند و سیلاب کل زندگی‌شان را با خود برد و بسیاری از منازل مسکونی مردم تخریب شد.

مردم این مناطق یک روز کامل را بدون امدادرسانی سپری کردند و با توجه به اعلام نیاز استان برای کمک به مردم این مناطق، نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌های خدمات رسان از سطح کشور وارد استان شدند تا بتوانند مردم گرفتار در سیل پل‌دختر و معمولان را نجات دهند.

با توجه به تخریب راه‌های مواصلاتی تنها با بالگرد امدادرسانی امکان‌پذیر بود بنابراین بالگردهای هوانیروز و هلال‌احمر کشور برای یاری سیل‌زدگان اعزام شد و توانستند در ساعات اولیه مردمی که در پشت‌بام‌ها گرفتار بودند را انتقال دهند.

خسارت سنگین سیل در لرستان

حجم خسارات سیل در پل‌دختر و معمولان بسیار بالا است و به راه‌ها، ابنیه، زیرساخت‌ها، تأسیسات، مزارع کشاورزی، باغات و منازل مسکونی خسارت‌های زیادی واردشده است به‌طوری‌که مردم چیزی از خانه وزندگی‌شان باقی نمانده است.

تاکنون مسئولان زیادی به بازدید مناطق سیل‌زده رفته و هم‌اکنون برخی مسئولان نیز در منطقه حضور دارند، نیروهای هلال‌احمر، بسیج، سپاه، ارتش و قرارگاه سازندگی در حال امدادرسانی به سیل‌زدگان هستند همچنین نیروهای راهداری مشغول بازگشایی مسیرهای بسته است.

اعزام بالگرد و نیروهای امدادی به لرستان

تلاش‌ها در راستای کمک‌رسانی به مردم مناطق سیل‌زده در حال انجام است ولی متأسفانه مشکلاتی در راستای توزیع نامناسب اقلام موردنیاز مردم وجود دارد به‌گونه‌ای که هنوز برخی از مردم سیل‌زده اقلام امدادی به دستشان نرسیده است و نیازمند کمک هستند.

امیدواریم با تلاش مسئولان و مدیریت بهتر در راستای توزیع اقلام و بسته‌های مواد غذایی به سیل‌زدگان، افراد مستحق بتوانند از این کمک‌ها بهره‌مند شوند و مشکلات موجود در این زمینه برطرف شود.

سیلاب جان 15 نفر را گرفت

سیلاب لرستان علاوه بر اینکه جان چندین نفر را گرفت تعداد زیادی از مردم به‌ویژه در شهرستان پل‌دختر و معمولان نیز مصدوم شدند که با کمک نیروهای امدادی به بیمارستان‌های مرکز استان انتقال یافتند.

خسارت 15 هزار میلیاردی و تخریب 7200 منزل مسکونی

بر اساس برآورد اولیه سیلاب در لرستان حدود 15 هزار میلیارد ریال خسارت به بار آورد و 15 نفر جان خود را از دست داد؛ هفت هزار و 200 واحد مسکونی و 250 کیلومتر راه تخریب شد، همچنین 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 150 مزرعه ماهی از بین رفت، 57 پل و 55 مدرسه به‌صورت صد درصد تخریب شد.

باگذشت چندین روز از وقوع سیلاب در استان هنوز برخی راه‌های ارتباطی مسدود است و امکان ارتباط نیست، با توجه به اعلام مسئولان هنوز راه ارتباطی 250 روستای لرستان بسته است.

گزارش از فاطمه بیرانوند

انتهای پیام/ن

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار