کد خبر: ۶۰۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲ 11 May 2018
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه کمپانی ایرباس تا هفته آینده موضع خود را درباره قرارداد ایرباس‌ها‌ اعلام می‌کند، گفت: موضوع خروج از برجام در قراردادها پیش‌بینی نشده بود و قرار نبود که چنین پیش‌بینی داشته باشیم.
اصغر فخریه‌کاشان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج‌ از برجام و تأثیر آن در قراردادهای خرید هواپیماهای پسابرجامی، اظهار داشت: باید صبر کنیم تا مشخص شود عکس‌العمل اروپایی‌ها با این تصمیم ترامپ در برجام چه خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه فعلاً زود است که درباره تصمیم اروپایی‌ها قضاوت کنیم، ادامه داد: باید منتظر بود تا دید شرکت‌های هواپیمایی چه موضعی خواهند گرفت و متناسب با این موضع اروپایی‌ها، ما هم تصمیمات خود را اتخاذ خواهیم کرد.
* موضوع خروج از برجام در قراردادها پیش‌بینی نشده بود
‌مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع خروج آمریکا از برجام در قراردادها لحاظ شده بود یا خیر؟ پاسخ داد: موضوع خروج از برجام در قراردادها پیش‌بینی نشده بود و قرار نبود که این چنین پیش‌بینی داشته باشیم.
* هیچ پولی پیش کمپانی‌های‌ ایرباس و بوئینگ نداریم
فخریه کاشان بیان کرد: اما این موضوع پیش‌بینی شده بود که ‌اگر کمپانی‌های سازنده هواپیما نتوانند به ما هواپیما بدهند، طوری عمل کنیم که ما خسارتی نبینیم و وجهی پیش آنها نداشته باشیم؛ همه این پیش‌بینی‌ها انجام شده و در قرارداد گنجانده شده است تا بدین ترتیب ما ضرر و زیانی نبینیم.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل تأکید کرد: ما هیچ پولی پیش کمپانی‌های سازنده هواپیما نظیر ایرباس و بوئینگ نداریم تا در صورت توقف قراردادها، ضرر و زیان ببینیم.
فخریه کاشان افزود: البته طبیعی است که وقتی دولت‌ها به کمپانی‌های سازنده هواپیما اجازه همکاری با ما را ندهند آنها هم نمی‌توانند چیزی را صادر کند؛ به هر حال ما در این قراردادها فقط می‌توانستیم، بخش مربوط به خود را محکم کنیم که ضرری متوجه ما نشود.
* ایرباس تا هفته آینده موضع خود را درباره قرارداد ایرباس‌ها‌ اعلام می‌کند
‌مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل درباره سرنوشت دو فروند ایرباسی که قرار بود تا پایان سال میلادی جاری وارد ناوگان هما شود، توضیح داد: باید منتظر بود و دید که کمپانی ایرباس در این باره چه تصمیمی می‌گیرد.
وی درباره رایزنی با کمپانی ایرباس پس از خروج آمریکا از برجام، اظهار داشت: به کمپانی ایرباس اعلام کرده‌ایم که موضع خود را در این شرایط به ما اعلام کند؛ پیش‌بینی می‌شود در این هفته‌ ایرباس موضع خود را درباره قراردادهای خرید هواپیما اعلام کند.
به گزارش فارس، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پس از‌ برنامه جامع اقدام مشترک، با سه کمپانی ایرباس، بوئینگ و ATR قرارداد خرید 200 فروند هواپیما شامل یکصد فروند ایرباس، 80 فروند بوئینگ و 20 فروند ATR به امضا رساند؛ تاکنون 8 فروند ATR و 3 فروند ایرباس از این قراردادها و به صورت نقدی از محل مصوبه 330 میلیون دلاری هما از صندوق توسعه ملی و در ناتوانی مسئولان در جذب فاینانسر، خریداری شد.
قرار بود این 330 میلیون دلار در آینده به عنوان پیش‌پرداخت ایرباس‌ها و ATRها در نظر گرفته شود اما با این روند به نظر می‌رسد همه این رقم صرف خرید هواپیماهای نو به صورت نقدی شده است.
‌قرار بود 2 فروند ایرباس دیگر نیز از محل این قراردادها تا پایان سال میلادی جاری وارد کشور و ناوگان هما شود که به نظر می‌رسد در شرایط کنونی و با خروج آمریکا از برجام ورود این دو ایرباس با مشکل مواجه شود.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد با این تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، ‌خرید هواپیماها از کمپانی بوئینگ با چالش جدی مواجه شود؛ پیش‌بینی می‌شود که قرارداد هما با کمپانی بوئینگ لغو شود همچنین تفاهم‌نامه‌های دیگر شرکت‌های هواپیمایی داخلی نظیر آسمان و ایر‌تور با بوئینگ نیز برای خرید هواپیماهای نو، کان لم یکن شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار