محسن تنابنده، بازیگر و سرپرست بازیگران «پایتخت» میگوید که اگر این سریال، جذابیتهای ترکیه را نشان نمیداد، چگونه تیم سازنده میتوانست ناامنی، شرارت و بهشت پوشالی مشتاقان سفر به این کشور و همچنین، موضوع قاچاق کالا در سال حمایت از کالای ایرانی را نشان دهد؟
«محسن تنابنده» سرپرست نویسندگان و بازیگر نقش نقی در این مجموعه به فارس می گوید:
*تا جایی که نقد مربوط به اثر و تمام زوایای هنریاش باشد به خودی خود مشکلی ندارد، اما مشکل از جایی شروع میشود که یکسری مدام به دنبال این هستند که پدیدهای پررنگ شود و سروصدا کند تا پشت آن پنهان شوند و به مقاصد سیاسی خود برسند. هیچ ایرادی ندارد که ما را نقد کنند. ما همواره تعامل بسیار خوبی با منتقدان داشتهایم و نتیجه این بحث و گفتوگو هم طبیعتا کار را بالاتر میبرد و ما هم خوشحال میشویم. اما مشکل جایی است که عدهای میخواهند از این اظهارنظرها استفاده کنند و یا حتی سوء استفاده داشته باشند. حقیقت این است که منِ محسن تنابنده، فارغ از هر جناحبندی سیاسی، مردم برایم همیشه مهمتر بوده و اصلا همین دلیل هم باعث شده که پایتخت در چند سری ساخته شود.
**(پاسخ به شبهه استفاده تبلیغگونه از فضای گردشگری ترکیه) پاسخ این سئوال را به یکی دیگر از همکاران شما هم دادم و به شوخی گفتم: حقیقت این است که قبل از اینکه سریال را بسازیم، رجب طیب اردوغان دیداری با من داشت و گفت که تنابنده! ما خیلی بدبخت و بیچاره هستیم و کشورمان خیلی زشت است. میشود ترکیه را در پایتخت تبلیغ کنی تا چهار تا گردشگر پیدا کنیم؟ به من گفت یک زحمتی بکش و ترکیه را قشنگتر از چیزی که هست نشان بده و پول قلمبهای هم از این بابت به ما داد!
حقیقت این است که ترکیه زیباست. این کشور توریست زیاد دارد و آن هم به دلیل موقعیت و شرایط و اقلیم این کشور است. اما در پایتخت همین زیباییها نقد میشود. این که ما میگوییم هرکسی بنا بر مقاصد خود ما را نقد میکند به همین دلیل است. اول اینکه این خانواده دارند به ترکیه میروند اما با چه قصدی؟ با قصد قاچاق لباس! این نقدی به شرایط مملکت است. ثانیا هواپیما نمیتواند در ترکیه بنشیند؛ چون این کشور شرایط ناامنی دارد. ضمن اینکه 3 جوان داریم که میخواهند فرار کنند و چند انسان شرور اهل ترکیه سر آنها میریزند و هم کتکشان میزنند و هم پولهایشان را میدزدند. چطور میشود که این پیامهای مستقیم را نادیده بگیریم و بگوییم که اینها میخواهند جذابیتها و زیباییهای ترکیه را نشان بدهند؟
آقایان نگران! شما باعث شدید کسی هیچی را نقد نکند و این نقد نکردن و پنهانکاری باعث شد این همه ملت کیف و کلاه کنند و کرور کرور پول ببرند و در این کشور خرج کنند. اگر اجازه نقد بدهید و فضا را باز بگذارید و شرایط را در کشور تامین کنید، کسی پولش را بیرون از کشور نمیبرد خرج کند. چیزی که پایتخت میگوید سراسر نقد سفر به ترکیه است.
* گفتند فردی که برای ختنه آمده، موبوری شبیه ترامپ است که برای این آمده که طعنه میزند به ماجراهای برجام و اینکه در برجام موبوری به نام ترامپ وارد شد و همه چیز را نادیده گرفت و یک عالمه پوئن گرفت و هیچ آوردهای هم نداشت و رفت. این تحلیلها واقعا خندهدار است و اگر قرار بود ما به این چیزها فکر کنیم که الان من جای آقای روحانی نشسته بودم!
*یکی از معضلات دیگر ما زود قضاوت کردن است. وقتی بحث ازدواج دختران نقی مطرح شد، دوستان منتظر نماندند که سریال پیش برود و ادامه قصه را ببینند. شروع کردند به نقد که چرا این سریال ازدواج در سنین پایین را مطرح میکند و حال که قصه پیش رفته و فهمیدند که نه پدر و نه مادر این بچهها راضی به این ماجرا نیست، آمدهاند و برای من کامنت گذاشتهاند و عذرخواهی کردهاند. چرا سعی میکنند که از هر چیزی یک حرف مضحک بسازند؟
* این هم از آن حرفهای بیعقلی است که میگویند. چرا باید اوج دلش بخواهد که در این سریال ابراهیم تاتلیس بخواند؟ این تحلیل بسیار غلطی است. اوج نیامد سراغ ما و ما رفتیم سراغ اوج و همه این را باید بدانند. وقتی که قصه برای ما روشن شد، به این فکر کردیم که نمیتوانیم با تلویزیون این سریال را بسازیم و به چیزهایی لازم داشتیم که تلویزیون آنها را نداشت. ما وسایلی را میخواستیم که اوج این امکانات را داشت و ما هم به فراخور قصه گرفتیم و استفاده کردیم.
*شرط من از اول این بوده که هیچکس حق دخالت در قصه را ندارد. طبیعتا اوج با یک کلیاتی موافق بوده که پشت کار درآمده ولی در جزئیات خدا میداند که هیچ دخل و تصرفی نداشتند و من بنا بر شرایط قصه جلو رفتم و این هم از همان قضاوتهای زودهنگام است.