کد خبر: ۵۸۴۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹ 28 March 2018
عصر ایران نوشت: «جان کری» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا درخصوص خروج واشنگتن از برجام هشدار داد و گفت در این صورت ده‌ها سال طول خواهد کشید تا بار دیگر بتوان درخصوص اعمال محدودیت‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران مجددا با این کشور بر سر میز مذاکره نشست.

جان کری در سخنرانی خود در "شورای امور جهان" (World Affairs Council) در دانشگاه ویلانوا در فیلادلفیا با یادآوری حاکم بودن جو بی‌اعتمادی عمیق بر مذاکرات هسته‌ای بویژه بین ایران و آمریکا به دلیل سابقه طولانی خصومت با یکدیگر اعلام کرد متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا از دولت اوباما می‌خواستند به جای مذاکره با ایران به این کشور حمله کند اما علیرغم تمامی مشکلات، مذاکرات به پایان رسید و ایران با اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای خود در قبال رفع تحریم‌های بین‌المللی موافقت کرد.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا همچنین اظهار کرد این توافق سخت‌گیرانه‌ترین و شفاف‌ترین توافق در کره زمین تا به امروز بوده است. وی گفت: «اگر ما از این توافق کنار بکشیم، 30 سال طول خواهد کشید تا یک رئیس جمهور دیگر بتواند با ایرانی‌ها بر سر میز مذاکره بنشیند. در این صورت، اگر اشتباهی رخ دهد ما در مسیر رویارویی با تهران قرار خواهیم گرفت.»

دونالد ترامپ که از آغاز دوران ریاست جمهوری‌اش بر خروج از توافق هسته‌ای ایران پافشاری کرده است، تمایل دارد در ماه مه اقداماتی در راستای خروج از این توافق انجام دهد. با این وجود، مقامات آمریکایی نشست‌هایی با مقامات اروپایی در خصوص امکان اصلاح برجام برگزار کرده‌اند اما ایران همواره تاکید کرده است به هیچ وجه زیر بار اصلاح توافق هسته‌ای نخواهد رفت.

کری در ادامه اظهاراتش گفت در صورت ابطال توافق هسته‌ای، ایران می‌تواند محدودیت‌های اعمال شده را لغو کند و به سرعت به مرحله غنی‌سازی اورانیوم باز گردد.

وی همچنین در پاسخ به افرادی که با انتقاد از برخی بندهای منقضی‌شونده برجام می‌گویند طبق این توافق تا 15 سال دیگر برخی محدودیت‌های هسته‌ای ایران لغو خواهد شد، گفت: «چرا ما می‌خواهیم به سرعت 15 سال به جلو برویم و کاری کنیم که این موضوع همین الان اتفاق بیفتد؟»

کری در پایان با انتقاد تلویحی از ترامپ اضافه کرد: «ما امروز به جای منافع ملی واقعی، فقط خودمان، حزبمان و منافع ایدئولوژیک‌مان را می‌بینیم. نسل‌های گذشته آمریکایی‌ها شاهد رهبرانی بودند که می‌ایستادند و رهبری می‌کردند اما ما امروز شاهد چنین چیزی نیستیم. فقط صبح‌ها با یک توفان توییتری مواجه می‌شویم و به طرز حیرت‌انگیزی از حقیقت دور می‌شویم.»

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار