معاون نظارت و پایش محیط‌زیست لرستان گفت: در سرشماری امسال استان میزبان 0/7 درصد از کل جمعیت پرندگان مهاجر زمستان‌گذر دنیا بود.
کد خبر: ۵۶۵۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ 13 February 2018
الهام برنا معاون نظارت و پایش محیط‌زیست لرستان،‌ با بیان اینکه طرح سرشماری پرندگان مهاجر آبزی به صورت سراسری در کل جهان صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در لرستان نیز همزمان با سراسر کشور سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی طی روزهای گذشته انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله فواید سرشماری می‌توان به پایش کمی جمعیت پرندگان، برآورد اندازه جمعیت گونه‌ها، شناسایی تالاب‌ها و تعداد پرندگان، تعیین جمعیت و تنوع پرندگان مهاجر آبزی و بهره‌گیری از وضعیت موجود پرندگان آبی اشاره کرد.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست لرستان سرشماری پرندگان مهاجر را امری موثر در کاهش تلفات و بیماری‌ها دانست و افزود: از آنجا که برخی بیماری‌ها از طریق پرندگان مهاجر منتقل می‌شود لذا با سرشماری گونه‌های آلوده شناسایی شده و می‌توان تمهیدات لازم برای مقابله با بیماری‌ها را در نظر گرفت.

برنا بیان داشت: امسال بیشترین تعداد پرنده‌هایی که استان میزبان آن‌ها بود حواصیل‌ها، کشیم‌ها، باکلان‌ها، لک‌لک‌ها، اردک‌ها، یلوه‌ها، کاکایی‌ها و پرستوها بودند.

وی به وجود نام برخی پرندگان در لیست قرمز جهانی iucn مبنی بر خطر منقرض‌شدن آن‌ها اشاره کرد و گفت: دوازده و نیم درصد گونه‌های آبزی و کنارآبزی لیست iucn در تالاب‌های استان شناسایی شد.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست لرستان تصریح کرد: در مجموع می‌توان گفت لرستان میزبان 0/7 درصد از کل جمعیت پرندگان مهاجر زمستان‌گذر بود که بیشترین درصد میزبانی به مازندران با 31 درصد تعلق گرفت.

برنا با ابراز اینکه از نظر تنوع پرندگان آبزی و کنارآبزی لرستان 22.4 درصد تنوع را داشته، یادآور شد: استان خوزستان با 46 درصد تنوع بالاترین میزبان تنوع پرندگان آبزی‌وکنارآبزی را به خود اختصاص داد.

 وی گفت: از آنجا که پرندگان در پهنه‌های آبی می‌نشینند لذا استان‌های ساحلی کشور سهم بیشتری از میزبانی این پرندگان دارند، البته بایستی گفت در خصوص پرندگان خشک‌زی لرستان دارای رتبه خوبی در کشور است.
 
 
 
 
 
فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار